Drodzy rodzice!
Przedstawiam Wam pomysły na zajęcia i zabawy na kolejny okres. Tym razem bardzo ważny temat –ekologia. Pamiętajmy ,że ważne nawyki wykształcają się od najmłodszych lat. Jeśli teraz uda się nam wspólnie zaszczepić w dzieciach troskę o naszą piękną przyrodę, środowisko naturalne i nasz dom- planetę Ziemię to mamy szansę na uratowanie jej przed zagładą ekologiczną.
Dziękuję rodzicom za wysyłanie zdjęć prac waszych dzieci na e-mail spswietajnoprzedszole@wp.pl.
Jednak robi to niewielu z Was. Bardzo proszę chociaż o jedno zdjęcie raz w tygodniu od każdego dziecka. Będę wdzięczna. Pozdrawiam wszystkie moje przedszkolaki.
Wychowawczyni Marta Dębowska
ZDALNE NAUCZANIE NA OKRES 20-24.04.2020R. PPP 3,4-LATKI
TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ
Poniedziałek 20.04.20220r.- SEGREGUJEMY ŚMIECI
Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Smok Sergiusz”
Smok Sergiusz był sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudła zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki…Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty , a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł- podskakiwał z radości. Jednego Sergiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawił się smutek.
-Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki?- rozmyślał.- Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier , metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystywać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
-Czy myślisz o tym samym co ja?- spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Sergiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
- Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza- zaproponowała Gwiazduszka- a ja postaram się , aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
- Spróbujmy- zgodził się smok.
-Tato, tato!- zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
-Rycerski?- zainteresował się tato.
-Jasne, że rycerki- kiwnął głową Olek. –Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropiuszem i walczyłem…ze śmieciami.
-Z czym? –oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
-Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie nie pozwoliłem- oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
-Jestem z ciebie dumny- oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
-Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem- rozmyślał, jadąc do pracy.- Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega- architekt krajobrazu- głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
-Tylko pamiętaj o koszach na śmieci- przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież . Fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
- Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci- podsumował jego pracę tato.
Po wysłuchaniu opowiadania zadajemy dziecku pytania:
- Co lubił robić smok Sergiusz?
-Co smuciło smoka?
-Jaki sen miał Olek?
-Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
-W jaki sposób możemy chronić przyrodę ?
Zabawa dydaktyczna ( ćwiczenia językowe) dla chętnych 4-latków.
Tłumaczymy dziecku znaczenie trudnych wyrazów związanych z ochroną przyrody:
-segregacja śmieci ( rozdzielanie, porządkowanie odpadów ze względu na to, z czego są zrobione)
- recykling ( odzyskanie materiałów, z których wykonany był przedmiot i wykorzystanie go jeszcze raz do produkcji innych rzeczy)
-odpady biodegradowalne ( to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po owocach i warzywach, skorupki jajek czyli odpadki organiczne ulegające naturalnemu rozkładowi, z których produkuje się nawozy dla roślin).
Zabawa dydaktyczna- Segregowanie śmieci( niedługo będziemy musieli wszyscy segregować śmieci to będzie wspaniały trening nie tylko dla dzieci ale także dla dorosłych):
Rozkładamy na podłodze, na folii różnego rodzaju śmieci, odpadki. Wcześniej przygotowujemy 5 worków lub kartoników z 5 naklejkami w kolorze: niebieskim, zielonym, żółtym, brązowym i czarnym.
Prosimy dziecko by rozłożyło śmieci w ten sposób: do worka niebieskiego papier, do zielonego szkło, do żółtego metal i plastik, do brązowego odpady biodegradowalne a do czarnego odpady zmieszane.
Za poprawne wykonanie zadania można nagrodzić dziecko, np. ORDEREM UŚMIECHNIĘTEJ BUŹKIlub dyplomem PRZUJACIELA PRZYRODY .
Można nauczyć dziecko krótkiego wierszyka B. Szelągowskiej ,,Kosz na śmieci”
Kosz się zawsze bardzo smuci, gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci, by do kosza wrzucać śmieci!
Praca plastyczna: kolorowe obrazki z zakrętek.
Potrzebujemy: kartka z bloku technicznego, kredki, plastelina, zakrętki od napojów lub wody.
Dzieci układają na kartce obrazki z nakrętek według własnych pomysłów. Można podpowiedzieć dziecku, żeby spróbowały ułożyć gąsienicę na liściu, kwiatek, samochód, pociąg, ślimak. Nakrętki przyklejamy plasteliną, kredkami dorysowujemy brakujące elementy. Praca gotowa.
Wtorek 21.04.2020r.- WYPOCZYNEK W LESIE I NAD WODĄ
Zabawa badawcza wprowadzająca do tematu zajęć: potrzebujemy dwa słoiki- jeden z czystą, drugi z brudną wodą( można ją celowo zabrudzić ziemią lub fusami od kawy). Dziecko ogląda oba słoiki i wskazuje, gdzie jest czysta a gdzie brudna woda oraz z którego słoika można napić się wody i dlaczego?
Czytamy dziecku wiersz:
W pewnym lesie dwa zające
na poranne wyszły słońce.
Patrzą wkoło, cos się stało,
coś się w lesie rozsypało.
Wszędzie puszki i butelki,
tu i ówdzie papier wielki.
Las to dom nasz , w nim żyjemy,
lecz go dziś nie poznajemy.
Nadleciała mądra sowa:
ludzie w lesie wczoraj byli
ten bałagan zostawili.
Brzydko tutaj, więc sprzątnijmy,
a brudasom przypomnijmy,
że nie śmieci się nikomu
będąc gościem w jego domu!
Po wysłuchaniu wiersza spróbujmy porozmawiać z dzieckiem zadając mu pytania pomocnicze:
- Co zauważyły rano w lesie zające?
-Czy wiedziały co się stało? Skąd się wziął tak bałagan w lesie?
-Kto wyjaśnił, co się wydarzyło?
- Kto według sowy zrobił taki bałagan w domu zwierząt?
-Jak myślisz, dlaczego ludzie tak się zachowali?
-Czy można wyrzucać śmieci w lesie, do jeziora czy rzeki i dlaczego?
Spróbujmy wspólnie wyciągnąć wnioski z rozmowy:
Wypoczywając w lesie czy nad wodą pamiętajmy, że te miejsca są domem zwierząt i nie można im ich zaśmiecać. Poza tym niektóre odpady zatruwają wodę, powietrze i szkodzą wtedy wszystkim –również nam. Przedostają się wód gruntowych i później dostają się do żywności, która spożywamy i powietrza, którym oddychamy. Śmiecąc szkodzimy sami sobie i całej pięknej przyrodzie- roślinom i zwierzętom.
4-latki mogą wykonać kartę pracy strona 34 i 35.
3-latki mogą pokolorować ekologiczną kolorowankę lub narysować swój wymarzony las czy jezioro(bez śmieci z szczęśliwymi zwierzętami).
Środa 22.04.2020r.-WIOSENNE PORZĄDKI W OGRÓDKU
Zabawa dydaktyczna: Poznajemy narzędzia ogrodnicze.
Jeśli to możliwe pokazujemy dziecku prawdziwe narzędzia ogrodnicze i tłumaczymy do czego służą. Jeśli nie to poszukajmy obrazków i pokażmy je na obrazkach.
Następnie wyszukajmy na stronie YouTube piosenkę pt.: Wiosna w ogródku i uczymy się tej piosenki. Tekst poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag
1.Grabie i łopaty zimą stały w szopie
Wiadomo, że wtedy grządek się nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały, ona planowała.
Ref. Tu i tam zieleń dam. Szaro- bure zniknie,
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.
2.Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą,
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
Ref. Tu i tam zieleń dam. Szaro- bure zniknie,
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać(2x)
4-latki wykonują kartę pracy nr 36
3-latki rysują pierwsze kwiaty ogrodowe np. tulipany
Czwartek 23.04.2020r.-ŚWIEŻE POWIETRZE
Rozmowa o zanieczyszczeniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.
W miarę możliwości pokazujemy dziecku obrazki dymiących kominów. Opowiadamy, że ludzie poprzez spalanie w wielkich fabrykach, elektrowniach, kotłowniach uwalniają do atmosfery(powietrza) ogromne ilości dymu, spalin, trujących substancji, które zanieczyszczają powietrze. Dodatkowo spaliny z samochodów i samolotów również przyczyniają się do popsucia jakości powietrza. Przez to wielu ludzi dorosłych i dzieci choruje na różne choroby. Dlatego trzeba dbać o czystość wdychanego przez nas powietrza. Należy zakładać filtry na kominy, palić w piecach ekologicznymi paliwami, wykorzystywać energię słońca , wiatru i wody. Oszczędzać energię –wyłączać nieużywane sprzęty, gasić niepotrzebne światło, jeździć środkami komunikacji a nie pojedynczo prywatnymi samochodami. Trzeba też dbać o lasy, bo drzewa, roślinki pobierają zanieczyszczenia z powietrza , a produkują czysty tlen.
Zabawy badawcze z wykorzystaniem zmysłu węchu:
Przygotowujemy do powąchania dla dziecka: perfumy, cytrynę, czosnek, chrzan, płyn do płukania tkanin, kiszoną kapustę itp. Dziecko określa czy zapach jest przyjemny czy nieprzyjemny. Spróbujmy określić czy powietrze w naszym regionie jest mocno zanieczyszczone(ma brzydki zapach) czy jest w miarę czyste( jest świeże ma przyjemny zapach).
Praca z wyprawki ptak z recyklingu
3-latki wyprawka karta 10
4-latki wyprawka karta 10
Piątek 24.04.2020r.-JESTEM PRZYJACIELEM PRZYRODY
Słuchanie wiersza B. Formy ,,Dzieci dbają o środowisko”
W zgodzie z przyrodą żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko, które na niebie świeci.
Nie łamią gałęzi, dbają o rośliny,
Podczas wycieczek do lasu nie płoszą zwierzyny.
Często też dorosłym dobry przykład dają-
W wyznaczonych miejscach śmieci zostawiają.
Możemy wspólnie z dzieckiem stworzyć kodeks przyjaciela przyrody. Na kartce papieru rysujemy lub wypisujemy pozytywne zachowania np.: podlewanie roślin, wrzucanie śmieci do kosza, zachowywanie ciszy w lesie, wyłączanie niepotrzebnych świateł i ładowarek, zgniatanie plastikowych butelek przed wrzuceniem do kosza, zakręcanie wody podczas mycia zębów itp.
Stworzony kodeks można powiesić w widoczny dla wszystkich domowników miejscu, np. na lodówce.
Praca plastyczna- Kwiatowy kolaż ( dla chętnych dzieci i rodziców)
Potrzebujemy gazetki ogrodnicze, czasopisma, stare kalendarze, nożyczki , klej, kartkę
Dzieci wycinają lub wydzierają(3-latki) obrazki kwiatów, roślin, drzewek, a potem układają i przyklejają z nich dowolną kompozycję .
4-latki wykonują kartę pracy nr 37
Podsumowanie wiadomości –quiz ,,prawda czy fałsz”: Jak dbamy o przyrodę?
Czytamy dzieciom zdania, po ich wysłuchaniu dzieci mówią czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe:
-Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.
-Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma to kosza.
-Każda woda, którą chcemy wypić powinna być czysta.
-W lesie wolno krzyczeć i śmiecić to nie przeszkadza zwierzętom.
-Telewizor i komputer włączamy rano i wyłączamy wieczorem, bo nie zużywa wiele energii.
-Żeby w ogrodzie rosły piękne roślinki trzeba o nie dbać.
- Gdy wypoczywamy nad jeziorem butelki i torebki foliowe możemy wrzucać do wody.
-Domowe śmieci można spalać w piecu lub w ognisku.
-Jak myjemy zęby to odkręcamy wodę i przez cały czas leci ona do zlewu.
Jeśli dziecko prawidłowo zakwalifikowało większość zdań w quizie otrzymuje tytuł ,,Przyjaciela przyrody”.
1.Zabawa dodatkowa –rzut do kosza. Gnieciemy stare gazety w kulki. Odsuwamy pusty kosz na dostępną dla dziecka odległość. Liczymy punkty za trafienia do kosza z 10 rzutów. Jeśli w zabawie bierze udział cała rodzina. Wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej punktów.
2.Zakładanie uprawy szczypiorku. Posadźmy w domu w skrzynce lub pojemnikach małe cebulki. Obserwujmy je codziennie , co z nich wyrośnie. Trzeba wytłumaczyć dziecku ,że do uprawy roślinki potrzebna jest: ziemia, woda, słońce(ciepło). Wykorzystajcie szczypiorek do kanapek lub jajecznicy. Smacznego!