3,4-LATKI ZDALNE NAUCZANIE W OKRESIE 11-15.05.2020R
Dzień dobry, w tym tygodniu temat przyrodniczy- do niego zabawy dydaktyczne i prace plastyczne do wykonania. Dziękuję wszystkim, którzy przysłali zdjęcia prac swoich pociech w poprzednim tygodniu i mamie Piotrusia za nagranie wiersza,, Kto ty jesteś?” Życzę miłej i owocnej nauki w tym tygodniu. Przypominam ,że w godz.8.00-14.00 w dni pracujące jestem do Państwa dyspozycji. W razie wątpliwości i pytań służę swoją pomocą.
Wychowawczyni: Marta Dębowska
TEMAT TYGODNIA-ŁĄKA W MAJU
PONIEDZIAŁEK 11.05.2020R-MIESZKAŃCY ŁĄKI
Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Łąka”
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
-Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma- zmartwił się Tomek.
-Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał- odezwał się Olek.- Może nawet będzie jakieś gniazdo.
-A w gniazdku jajeczka- dodała Ada.
-Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze?- zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
-Konik polny!-zauważyła Kasia.
-Ale wysoko skacze!
-A ja widzę biedronki-Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
Jaki kolor ma biedronka?- spytała pani.
-Czerwony.
-I ma czarne kropeczki.
-A ja widziałem kopter!- krzyknął mały Jaś.
-Co to jest kopter?- zdziwił się Olek.
-Może chodzi o helikopter?-zapytała z uśmiechem pani.- Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
- O! Lecą następne!- zawołał Piotruś.
-Proszę pani a tu są dziury!
-Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
-Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
-Pająk-powiedziała Zosia.
-A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
- to jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju-powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
Motylek
Usiadł w maju na kwiatku
motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka
spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka
spadł pyłek.
Ach, nabroił ten motyl
gagatek!
Teraz fruwa i leczy
rabatki.
I udaje, że skrzydła
to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek
Agatka.
Teraz wącha motylka,
nie kwiatka!
Rozmowa na podstawie opowiadania:
-Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
-Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
-Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
-Gdzie mieszkają myszy polne?
- O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
Proszę pokazać w miarę możliwości ilustrację, obrazek lub prawdziwą łąkę dziecku. Zaobserwować rośliny, które na niej rosną. Nazwać je: mlecze- mniszek lekarski, koniczyna, maki, jaskółcze ziele., trawa. Zaobserwować zwierzęta, które na niej mieszkają: mrówki, biedronki, muchy, żuki, żaby, dżdżownice, ważki, motyle, pszczoły, pająki.4-latki mogą spróbować podzielić nazwy roślin i zwierząt na sylaby z równoczesnym wyklaskiwaniem sylaby.
Następnie dzieci słuchają zagadki:
Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
Poznawanie kolorów tęczy:
Pokażmy dziecku obrazek tęczy. Dziecko liczy ile ma kolorów i je nazywa. Pytamy też, czy dziecko wie, kiedy na niebie pojawia się tęcza? Tłumaczymy, że aby tęcza była widoczna na niebie potrzebny jest jednocześnie deszcz i słońce.
Praca plastyczna: TĘCZA NAD ŁĄKĄ
Przygotowujemy kartkę, farby, pędzelki( zamiast pędzli można użyć patyczków do czyszczenia uszu, gałązki świerku, plastikowy widelec oraz własnych paluszków), wodę. Najpierw dzieci malują trawę np. za pomocą patyczka lub świerkowej gałązki. Malują kolorowe kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami malują siedmiokolorową tęczę. Następnie można maczać przekrojonego ziemniaka w farbie, odciskać go na kartce jako skrzydełka motyla lub biedronki. Domalować im kropki lub wzorki. Tym samym sposobem można wykonać słońce i chmurki. Na koniec dziecko macza palec w niebieskiej farbie i maluje krople spadającego z chmur deszczu. Praca jest gotowa( czekam na zdjęci na przedszkolnym e-mailu).
3-latki mogą wykonać gąsienicę z wyprawki ( wypychamy gotową gąsienicę , odrysowujemy ją i kolorujemy, kredkami dorysowujemy elementy łąki)
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 44
WTOREK12.05.2020R- BIEDRONECZKI
Wprowadzenie- omówienie wyglądu biedronki:
Pokazujemy obrazek biedronki z 2 i 7 kropkami. Informujemy, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i7 kropkami. Następnie pytamy: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda?( dziecko opisuje wygląd owada)
Rysuje biedronkę według instrukcji z wierszyka link:
https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw
Może wysłuchać wiersza Jana Brzechwy ,,Żuk” link:
https://www.youtube.com/watch?v=g3UGMDi1ejI
Może również posłuchać piosenki ,, Biedronka i muchomor” link:
https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE
Wysłuchanie pięknego wiersza o biedronce- chętni mogą nauczyć się go na pamięć.
,,Przygoda biedronki” K. Beluch
Malutka biedronka
po listku chodziła.
Nagle się potknęła,
Kropki pogubiła.
Szuka ich w panice,
oślepia ja słońce.
Może ktoś pomoże
nieszczęsnej biedronce?
3-latki mogą wykonać kartę F z wyprawki plastycznej
4-latki mogą pokolorować kolorowankę przedstawiającą biedronkę
ŚRODA 13.05.2020R-CO SIĘ DZIEJE NA ŁĄCE?
Dziś możemy wykonać kartę pracy3-latki nr 16, 4-latki nr 45.
Prowadzenie obserwacji przyrodniczych:
Udajemy się na podwórko lub najbliższą łąkę, polankę i zrywamy 3 roślinki. Rodzicie przypominają dzieciom, jak się one nazywają. Przynosimy je domu i wkładamy na kilka dni w gazetę, aby zaschły. Późnij przyklejamy je na kartkę ,rodzice napiszą nazwę roślinek, wkładamy je w koszulki na dokumenty. To będzie Wasz pierwszy zielnik.
Praca plastyczna ,,Mieszkańcy łąki” link:
https://ekodziecko.com/mieszkancy-laki-przestrzenna-praca-plastyczna
Potrzebujemy: zieloną jasną i ciemną , niebieską, czerwoną, pomarańczową żółtą kartkę papieru, nożyczki, klej, kartkę
- Tniemy zieloną jasną i ciemną kartkę na paseczki w 4 długościach i przyklejamy na kartkę –jako trawę
- 2. Wycinamy niebieskie paski w trzech rozmiarach po 2 szt. i jeden dłuży pasek na tułów i dwa krótkie na czułki. Sklejamy podwójne paski w kółka i łączymy je jedno w drugie od najmniejszego do największego. Najdłuższy pasek zginamy na pół –tułów i przyklejamy do niego z dwóch stron sklejone trzy kółka. Na główce(góra tułowia) przyklejamy czułki – możemy je lekko zakręcić.
- 3. Wycinamy długi czerwony pasek , trochę krótszy od niego pomarańczowy, trochę krótszy żółty ciemny i trochę krótszy żółty jasny. Czerwony sklejamy w łezkę- to będzie głowa ślimaka, resztę w kółka. Kółka sklejamy jedno w drugie od najmniejszego do największego. Sklejone kółka przyklejamy na nogę ślimaka (sklejoną wcześniej łezkę).
- 4. Wycinamy jeden długi czerwony pasek i o połowę krótszy też czerwony pasek, 5 krótszych czarnych – na biedronkę. Najdłuższy sklejamy w koło –brzuch i wklejamy do środka 5 czarnych kółek – kropki. Na wierzchu brzucha przyklejamy czułki- krótszy czerwony pasek z zawiniętymi końcówkami.
- 5. Wszystkie powstałe owady przymocowujemy do kartki z trawą. Piękna przestrzenna łąka gotowa.
CZWARTEK14.05.2020R-KWIATY MAJOWEJ ŁĄKI
Dzieci mogą wykonać kartę z wyprawki plastycznej:
3-latki karta 28
4-latki karta 27
Improwizacja do utworu muzycznego, ,Peer-Gynt- W grocie Króla Gór-Poranek-Edward Grieg In the Hall of the Mountain…”. Potrzebujemy różdżkę , nagranie. Dziecko może machać różdżką jakby było dyrygentem orkiestry lub tańczyć – ruchem ciała oddając nastrój muzyki albo różdżką zamienić się w kwiaty i tańczyć w słońcu.
Zabawa ruchowa ,,Z kwiatka na kwiatek”
Rozrzucamy na podłodze kolorowe kartki . Dziecko zamienia się w motyla lub pszczółkę i wskakuje do każdego kwiatka, starając się nie dotknąć podłogi, tylko kartek-kwiatków. Może naśladować zbieranie nektaru.
3-latki mogą wykonać kartę H w wyprawce plastycznej
4-latki karta pracy nr 47
PIĄTEK 15.05.2020R-JAK TU PIĘKNIE I WESOŁO
Wysłuchanie wiersz B. Szelągowskiej ,,Tęczowa łąka”
Lśni jak tęcza-łąka w maju,
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
A za nią jej dzieci.
A nad nią, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory-
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
Rozmowa o treści wiersza:
-Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
-Czy łąka w maju jest kolorowa?
-Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba ci się najbardziej? Dlaczego?
Zabawa dydaktyczna ,,Nasza łąka”
Pytamy dziecko, gdzie znajdują się poszczególne zwierzęta na łące, np.:
-ślimak( na trawie)
-żaba(w stawie)
-bocian( mieszka w gnieździe, na łąkę przylatuje po jedzeni)
-motyle ( fruwają wysoko nad łąką)
-pszczoły ( zbierają nektar z kwiatów)
-dżdżownica(w ziemi)
Zagadki:
Ma długie nogi i dziób czerwony,
wrócił z dalekiej strony.
Z żabkami raczej niechętnie gada,
Taka to jego największa wada( bocian)
Skaczą zielone po majowej łące,
ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce(żaby)
Wolno sunie, hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie , ani ciebie.
Ma go ciągle na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie( ślimak)
Gdy zaświeci słonko
Nad majową łąką,
wesoło latają
i kolorowe jak one
kwiaty odwiedzają( motyle)
Z łąki do bukietów trafiają ,
I piękny, czerwony kolor mają(maki)
Dodatkowe zabawy :
- https://ekodziecko.com/matematyczne-biedronki
- Zabawa matematyczna: Maki, kaczeńce, niezapominajki: wycinamy z czerwonego papieru ( nie musi to być starannie) główki kwiatów 3-5szt, z żółtego i niebieskiego również. Rozsypujemy je na podłodze. Zadaniem dziecka jest posegregować kwiaty według kolorów, policzyć ile jest kwiatów czerwonych, żółtych a ile niebieski. Powiedzieć, których jest najwięcej, a których najmniej lub tyle samo. Z kwiatów można układać rytmy dla dziecka do odtworzenia, np.:2 maki, 2 niezapominajki 1 kaczeniec.