Dzień dobry, w tym tygodniu przedstawiam tematykę zajęć i zabaw związaną z podróżowaniem oraz bezpieczeństwem podczas przemieszczania się.
Przypominam rodzicom o obowiązku złożenia wniosku o przyjęcie dziecka do punktu i oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Wnioski wyłożone są w przedsionku szkoły. Należy jak najszybciej zapisać dzieci, gdyż miejsca są ograniczone.
Wychowawczyni: Marta Dębowska
3,4-LATKI ZDALNE NAUCZANIE NA OKRES 01-05.06.2020R
PONIEDZIAŁEK: 01.06.2020r.
Dzień Dziecka – Wszystkim dzieciom składam najserdeczniejsze życzenia.
Wychowawca: Marta Dębowska
WTOREK 02.06.2020R-POJAZDY LĄDOWE, WODNE, POWIETRZNE
Wysłuchanie wiersza H. Świąder ,,Pojazdy”.
Rakietą polecisz w kosmos,
Księżyc odwiedzić możesz
albo zobaczyć Ziemię,
jak kręci się w przestworzach.
Do Afryki, Ameryki, Azji
polecisz samolotem.
Możesz także wygodnie
Okrętem przypłynąć z powrotem.
Pociągiem pędzić możesz,
gdzie tory są ułożone,
podróżując po kraju
w jedną i w drugą stronę.
Samochodem jedziesz po szosie
i w mieście każdą ulicą,
możesz wybrać się także
do sąsiadów za polską granicę.
Po wysłuchaniu utworu dzieci wymieniają nazwy pojazdów wymienionych w wierszu(rakieta, samolot, okręt, pociąg , samochód) oraz miejsca, które dzięki nim mogą odwiedzić. Z pomocą rodzica odszukuje na globusie lub mapie świata kontynenty: Afrykę, Amerykę i Azję oraz wskazują Europę i Polskę.
Ćwiczenia słuchowe ,,Co to za pojazd?”
Filmik edukacyjny dla dzieci link: https://www.youtube.com/watch?v=FXcWaw2tXtA
Zabawa dydaktyczna ,,Co to za samochód”:
Rodzic opisuje słownie wygląd i przeznaczenie pojazdu , a dziecko zgaduje nazwę , np.: ten pojazd jest duży, ma wielką beczkę , która się ciągle okręca, aby przewożony w niej towar nie zgęstniał lub ten pojazd nie ma kół, porusza się po wodzie, gdy wiatr dmucha lub ten pojazd nie ma kół, ma na wierzchu śmigło, które się porusza z ogromną szybkością, tym pojazdem kieruje pilot itp.
Praca plastyczna ,,Pojazdy z figur geometrycznych”:
Wycinamy z kolorowych kartek figury geometryczne po kilka sztuk( kwadraty, prostokąty, trójkąty, koła). Dziecko układa z nich różne pojazdy, które po ułożeniu przykleja do kartki (można dorysować im drogę, wodę lub niebo)- poproszę o zdjęcie pracy.
ŚRODA 03.06.2020R-POJAZDY POWIETRZNE
Wysłuchanie wiersza M. Brykczyńskiego ,,W górę”.
Człowiek taką ma potrzebę,
Żeby wciąż się mierzyć z niebem.
W opowieściach i marzeniach
Nieraz w ptaka się przemieniał.
Jednak było mu sądzone
Najpierw sięgnąć chmur balonem,
W którym zamknął i wyzyskał
Ciepły powiew znad ogniska.
Nieco ponad sto lat potem
Wzniósł się w niebo samolotem,
Niczym ptak na wielkich skrzydłach,
Ale za pomocą śmigła.
Potem ujął rzecz od nowa:
Oba skrzydła zdjął i schował
I śmigłowcem, niedościgle,
Uniósł się na wielkim śmigle.
Od tej pory bez wytchnienia,
Coś przebierał i odmieniał,
Wreszcie, zdjąwszy zbędne śmigło,
Odrzutowcem w niebo śmignął.
A gdy wreszcie, z biegiem czasu,
Człowiek dosyć miał hałasu,
To szybowcem, aż pod chmury,
Cicho wznosi się do góry.
Lecz ciekawość, wiecznie żywa,
Dalej wciąż i wyżej wzywa.
Gdzie odległa gwiazda woła,
Tam rakieta dotrzeć zdoła.
Po wysłuchaniu wiersza prosimy ,aby dziecko wymieniło kolejno występujące w utworze pojazdy powietrzne: balon, śmigłowiec, helikopter, odrzutowiec, szybowiec, rakieta( ćwiczenie pamięci słuchowej).
Zabawa dydaktyczna ,,Pojazdy powietrzne”
Tłumaczymy dziecku, że pojazdy, które poruszają się po lądzie nazywamy lądowymi, te które poruszają się w powietrzu – powietrznymi, a te które po wodzie wodnymi. Prosimy ,żeby dziecko wymieniło kilka przykładów z każdego rodzaju. Tłumaczymy również, że niektóre pojazdy potrzebują silnika, by się poruszać( samochód, samolot), a niektóre nie(szybowiec, balon, żaglówka).
Wyjaśniamy znaczenie transportu powietrznego: pokonywanie dużych odległości w krótkim czasie, docieranie do trudno dostępnych miejsc (np. rola samolotów ratowniczych).
Praca plastyczno-konstrukcyjna ,,Samolot z rolki papieru toaletowego”
Można wybrać dowolny model.
CZWARTEK 04.06.2020R-POCIĄGI
Wysłuchanie wiersza J. Tuwima ,,Lokomotywa’’
Link: https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU
Proszę znaleźć w sieci ilustrację dworca kolejowego i omówić z dzieckiem najważniejsze określenia stosowane na kolei, np.: tory, konduktor, semafor, megafon, peron, poczekalnia, bilet, pociąg, przedział. Spróbujmy zadawać dziecku pytania, które ułatwią zrozumienie znaczenia nowych słów:
Co jest potrzebne, żeby jechać pociągiem? Gdzie się kupuje bilet? Komu trzeba go pokazać? Skąd się wsiada do pociągu? Gdzie zajmujemy miejsce? Przez co pan konduktor przekazuje informacje dla pasażerów, np. jaka będzie kolejna stacja?
Wysłuchanie piosenki ,,Jedzie pociąg z daleka”
Link: https://www.youtube.com/watch?v=FxrKnHh0dUk
Zabawa dydaktyczna ,,Prawda czy fałsz”
Czytamy dziecku zdania i dziecko musi stwierdzić czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
-Na dworcu są tory.
-Na dworu kolejowym ludzie podróżują statkami.
-Na dworcu lądują samoloty.
-Na dworcu kolejowym są kasy biletowe, poczekalnie, toalety.
-Na dworcu mieszkają konie.
-Pan konduktor sprawdza pasażerom bilety podczas podróży.
PIĄTEK 05.06.2020R-CZYM PODRÓŻUJEMY?
Zabawa dydaktyczna ,, Szybko, szybciej, najszybciej”
Zabawa matematyczno- językowa. Trzeba posegregować środki transportu według szybkości poruszania się z zastosowaniem określeń stopniujących. Można wykorzystać obrazki z pojazdami lub prawdziwe zabawkowe pojazdy, które są dostępne w domu. Należy ustawić pojazdy od najwolniejszego do najszybszego lub odwrotnie. Dziecko nazywa pojazdy, określa ich szybkość poruszania się, np. Samochód jeździ szybciej niż rower. Rakieta lata najszybciej.
Rozwiązywanie zagadek:
Cztery kółka, kierownica.
Już na drodze nas zachwyca( samochód)
Pasażerski lub myśliwiec.
Niech ląduje nam szczęśliwie(samolot)
Przepłyniesz nim wielkie morze,
Ocean i więcej może(statek)
Co tak z hukiem mknie po torach?
Spytaj pana konduktora( pociąg)
Kto się w nim najbardziej liczy?
Oczywiście –motorniczy!(tramwaj)
Nadmuchany cieszy dzieci,
Duży zaś po niebie leci(balon)
Ma dwa koła, silnik hak.
Wiesz już, co to? Bo ja tak.( motocykl)
Napompuj mu dwa koła
I objedź dom dookoła(rower)
Po odgadnięciu wszystkich zagadek rozmawiamy z dzieckiem na temat zasad bezpieczeństwa podczas podróżowania. Zadajemy pytania pomocnicze: Jak dzieci bezpiecznie podróżują samochodem? ( należy siedzieć w foteliku, podróżować w pasach, nie hałasować), Jak przygotować się do jazdy na rowerze, a jak na motocyklu?( rower-założyć ochraniacze, kask, sprawdzić dzwonek i światła: motocykl- założyć kombinezon, kask, sprawdzić sprawność pojazdu), Co powinieneś zrobić, gdy zgubisz się w autobusie lub na lotnisku?( podejść do kierowcy lub pracownika dworca podać swoje imię i nazwisko i powiedzieć o zgubieniu się). Jeśli dziecko udzieli podobnych odpowiedzi możecie być spokojni , dziecko wie jak zadbać o swoje bezpieczeństwo.