GRUPA 3,4-LATKÓW - ZDALNE NAUCZANIE
NA OKRES 30.03-03.04.2020r.
PODZIĘKOWANIA
Bardzo dziękuję rodzicom, którzy odpowiedzieli na moje informacje SMS. Dziękuję również, tym rodzicom, którzy wysłali mi zdjęcia prac swoich pociech. Nie macie pojęcia, ile sprawiło mi to radości. Cieszę się, że opisywane przeze mnie pomysły są przez Państwa wykorzystywane. Prace są przepiękne. Proszę powiedzieć swoim dzieciaczkom, że pani jest z nich dumna, że tak wspaniale pracują. Dziękuję też za miłe SMS od dzieci, które za mną tęsknią. Ja również niesamowicie tęsknię za wszystkimi przedszkolakami. Pozdrawiam Was bardzo gorąco!!!
Został utworzony specjalny e-mail dla naszej grupy 3,4-latków, na który można wysyłać zdjęcia prac dzieci. Będę bardzo wdzięczna, jeśli wrzucicie raz na jakiś czas zdjęcie waszej wspólnej pracy. Będę Was wspierać wysyłając co tydzień gotowe pomysły prac i zabaw, żebyście mogli z nich skorzystać. Utworzona galeria będzie zapisem naszej wspólnej historii ,,zdalnego nauczania", które będziemy kiedyś miło wspominać. Adres e-maila: spswietajnoprzedszkole@wp.pl
Za każdą przesłaną pracę z góry dziękuję! W przyszłym tygodniu ozdoby wielkanocne!
Wychowawczyni: Marta Dębowska
TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE POWROTY
Poniedziałek 30.03.2020r.-POWROTY PTAKÓW
Uważne wysłuchanie opowiadania pt. ,,Powrót bociana" A. Widzowskiej
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
-Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? - zapytał dziadek.
-Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? - zapytał chłopiec.
-To jest gniazdo bociana.
-Dziadku, tam nikogo nie ma.
-Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
- Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł- powiedział chłopiec.
-Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
-Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
-Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują sie małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
-I one też kiedyś odlecą?
-Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
-Ja bym tak nie umiał, chociaż juz urosłem- stwierdził Olek.
-Ja też nie- odparł ze śmiechem dziadek.- Brakuje nam skrzydeł.
-I dziobów- dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
- Jerzyki?- zdziwił się chłopiec.- Przecież jeże nie latają!
-Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
-Miałeś rację, dziadku!- zachwycił się Olek.-Skąd wiedziałeś?
-Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
KLe, kle, kle!- powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książeczkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
-Znowu tatko, tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania
sen miał nie do wytrzymania!
-Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Po wysłuchaniu opowiadania pytamy:
-Dokąd pojechał Olek?
-Gdzie bocian miał swoje gniazdo?
-W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
-Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
-Jakie ptaki odlatują na zimę do Afryki i wracają do nas wiosną?
Spróbujmy podzielić z dzieckiem nazwy ptaków na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem każdej sylaby: czaj- ki, je-rzy-ki, sło-wi-ki, sko-wron-ki, żu-ra-wie, jas-kół-ki, bo-cia- ny.
PRACA PLASTYCZNA:
Bocian z płatków kosmetycznych. Potrzebujemy: 4 płatki kosmetyczne (2 na głowę, 2 na brzuch), drewniany patyczek po lodach lub do szaszłyków, klej, nożyczki, czarny mazak, czerwona i czarna kartka, czerwona plastelina.
Patyczek smarujemy klejem i przyklejamy do niego 2 płatki z jednej strony i 2 płatki z drugiej strony (jeden pod drugim, żeby patyczek był w środku między płatkami). Z czarnej kartki wycinamy skrzydła i przyklejamy je z obu stron niższych płatków- brzuszków. Z czerwonej kartki wycinamy dziób i przyklejamy go między górnymi płatkami-główką. Czarnym mazakiem rysujemy oczy. Czerwoną plasteliną pokrywamy patyczek, tak żeby nogi były czerwone. Bocian jest gotowy. Można go wetknąć w kulkę plasteliny, żeby stał lub w doniczkę z kwiatkiem.
Można zrobić bociana z kółek. Wpisz w wyszukiwarkę internetową: bocian z kółek.pinterest.com.mx
Wtorek 31.03.2020r.-ŻABKI I BOCIAN
Wysłuchanie piosenki: Piosenka Śpiewające Brzdące-Żabie kroki-Piosenka dla dzieci
lin do strony: https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg
Można nauczyć dziecko słów i wymyślić wspólnie kroki lub układ taneczny do piosenki.
W książeczkach można wykonać kartę pracy: 3-latki nr 9, a 4-latki nr 26 .
Środa 01.04.2020r.-MALOWANE WIOSENNE KWIATY
Eksperyment plastyczny: Jak powstają kolory wiosny?
Przygotujmy 3 kolory farb (zółta, niebieska, czerwona). Łączymy po dwa kolory, a dzieci obserwują jakie nowe kolory z nich powstają i mówią co można namalować nowym kolorem. Np. z połączenia żółtej i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej i czerwonej farby powstaje kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej i czerwonej farby otrzymujemy kolor fioletowy, którym można pomalować sylwetki krokusów wyciętych z kartki lub kartonu.
Zabawa matematyczna: ,,Układanie rytmów".
Wycinamy po kilka pasków papieru w każdym kolorze. Układamy dziecku wzór np.: 2 paski białe, 1 czerwony, 2 niebieskie. Prosimy by dziecko odtworzyło wzór. Oczywiście to prosty przykład. Można utrudniać zadanie w miarę możliwości dziecka. Wydłużać wzory i dodawać kolory. Do takiej zabawy można również wykorzystać figury geometryczne np.: 2 kółka, 3 trójkąty, 4 kwadraty, 1 prostokąt. Albo sylwety kwiatów np.: 2 krokusy , 1 tulipan, 2 przebiśniegi.
Można wykonać kartę pracy w książeczce 3-latki nr 10, 4-latki nr 27
Czwartek 02.04.2020r.-PTASIE TRELE
Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej ,,Ptasie trele". Prosimy o powtarzanie dzieci tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.
Znów nastała wiosna!
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Na drzewach wysoko
albo w trawie- nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!
Praca plastyczna: Pan bocian z wyprawki plastycznej: 3-latki karta 25, 4-latki karta 8
Piątek 03.04.2020r. -KTO DO NAS WRACA NA WIOSNĘ
Utrwalenie wiadomości o ptakach. Wysłuchanie wiersza ,,Wiosenne powroty" B. Szelągowskiej:
Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry- dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdo swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach, małych gniazdach niech pisklęta rosną!
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:
-Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
-Gdzie znajduje się dom bociana?
-Jak myślicie, co to są mokradła?
-Gdzie zakłada gniazdo jaskółka?
-Co robi z jajkami kukułka?
-Jak się nazywają dzieci ptaków?
Rozwiązywanie zagadek dotyczących ptaków wracających na wiosnę do Polski.
Można znaleźć na Internecie obrazki omawianych ptaków i pokazać je dziecku.
Ma długie czerwone nogi, długi dziób.
Choć żabek nie lubi, to czasem je zje(bocian)
Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,
bo właśnie wołamy na wiosnę...(skowronka)
Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach
i choć, nie wiem czemu, robi kółka, to wiadomo, że to ...(jaskółka)
Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,
a oprócz tego często woła: kuku, kuku(kukułka)
DODADKOWE ZABAWY DO WYKORZYSTANIA W KAŻDEJ CHWILI:
1. Zabawa ene, due, rabe. Rodzic mówi rymowankę: Ene, due, rabe, połknął bociek żabę. Żaba Tadeusza. W brzuchu mu sie rusza. Pokazuje na swoje dziecko, a ono wydaje dźwięki kojarzące się z wiosną np.: kum, kum lub kle, kle lub ćwir, ćwir albo kap, kap. Rodzic odgaduje zagadkę. Później następuje zmiana rodzic może zadawać zagadki dźwiękowe dziecku i rodzeństwu. Można naśladować różne zwierzęta, przedmioty, lub zjawiska- zabawa rozwijająca wiadomości przyrodnicze, kreatywność, zdolności kojarzenia i logicznego myślenia.
2. Zabawa ,,Ojciec Wirgiliusz". Stoimy i śpiewamy z dzieckiem na popularną melodię ( do znalezienia na Internecie). Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje, a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje. Hejże dzieci, hejże ha. Róbcie wszystko to co ja. To co ja. Dziecko pokazuje jakąś figurę lub ćwiczenie gimnastyczne. Reszta rodziny naśladuje to co pokazuje dziecko. Każdy z uczestników zabawy pokazuje swoje zadanie po kolei (można pokazać pajacyka, rowerek, skłony, przysiady, podskoki, itp.)- zabawa integruje uczestników poza tym rozwija sprawność ruchową dziecka.
Polecam Państwu również kanał: vod.tvp.pl , na którym od 9.00 do 13.00 są emitowane specjalne, edukacyjne programy dla przedszkolaków.