Dzień dobry, przedstawiam kolejny pakiet na ten tydzień. W tych dniach uczymy się znów ważnych zachowań, a mianowicie empatii i tolerancji. Jeśli wyczulimy nasze maluchy na innych, na ich uczucia i potrzeby to odniesiemy wielki sukces wychowawczy. Życzę miłej zabawy.
Wychowawczyni: Marta Dębowska
3,4 –LATKI ZDALNE NAUCZANIE NA OKRES 25-29.05.2020R
TEMAT TYGODNIA: NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
PONIEDZIAŁEK 25.05,2020R:TOLERANCJA
Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Inny”.
Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował cos na kartce.
-To piesek?-zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
-Tak, mój dog-odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
-Nie baw się z nim –szepnęła jej na ucho Kasia.-On jest z innego kraju.
-Jest miły-powiedziała Ada.-I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.
-To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
-Fuś…fuś…fuśtajka- próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy ,,młodszy brat”.
-Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem- zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowały przedstawienie, Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
-Ja nie będę z nim tańczyć- naburmuszyła się Ola.
-Mama powiedział, że on jest z dzikiego kraju- stwierdził Jaś.
-A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
-Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami!- odezwała się Ada.
Słysząc to , pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
-Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
-On jest moim młodszym bratem- powiedziała.- I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobił na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania :
- Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
-Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
-Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
-Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
-Czy wszyscy muszą być tacy sami?
Rozmowa na temat tolerancji:
Zapytajmy czy dziecko wie , co oznacza słowo,, tolerancja”. Wysłuchajmy jego wyjaśnienia i uzupełnijmy jego wypowiedź. Tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. Dziecko powtarza słowo tolerancja i dzieli je na sylaby, rytmicznie wyklaskując każdą sylabę.
3-latki mogą wykonać kartę pracy nr 18.
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 52.
Słuchanie baśni H. Ch. Andersena ,,Brzydkie kaczątko’’
Link: https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q
WTOREK 26.05.2020R.-ZABAWY Z PIŁKĄ
Przypomnijmy dzieciom, że dziś obchodzimy święto wszystkich mam ,,Dzień Matki”. Wszystkie dzieci powinny złożyć swoim mamom życzenia, przytulić się i podziękować (można powiedzieć mamusi wiersz, który nauczyliście się na pamięć).Na pewno sprawi to jej ogromną radość.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość: ,,Znajdź coś…”
Mówimy do dziecka, żeby odnalazło i pokazało rzecz spełniającą warunek, np.: Znajdź coś…(niebieskiego, czerwonego,… w kształcie koła, kwadratu, trójkąta…)
Zabawa matematyczno- ruchowa ,,Piłka skacze”
Stajemy plecami do dziecka i prosimy, żeby liczyło ile razy piłka odbije się od podłogi i podały nam liczbę. Możemy zamienić się rolami.
Jeśli to możliwe pokazujemy dziecku różne piłki, jeśli nie macie takich w domu można pokazać ilustracje lub zdjęcia piłek w Internecie( piłka plażowa, piłka gumowa, piłka nożna, do tenisa, pingpongowa). Dziecko mówi czym różnią się te piłki i do czego służą oraz próbuje odnaleźć ich wspólną cechę.
Wysłuchanie piosenka pt.: ,,Piłka”
Link: https://www.youtube.com/watch?v=U-WUy1FCHHM
Dla chętnych dzieci do wykonania praca ,,Piłka nożna”
Link: https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/06/pilka-nozna-karty-pracy-dla-dzieci/
ŚRODA 27.05.2020R.-WSZYSCY LUBIMY SIĘ BAWIĆ
Dzisiejszy temat można zrealizować dowolnie, bawiąc się w swoje ulubione zabawy z rodzeństwem lub kolegami i koleżankami z sąsiedztwa. Najlepiej spędzić wspólnie czas na podwórku w piaskownicy, robiąc babki z piasku. Można skorzystać z moich propozycji. Zapraszam do zabaw.
Zabawa ,,Urządzamy przyjęcie’’
Przygotujcie z dzieckiem masę solną ( potrzebujemy tyle samo soli kuchennej i tyle samo zwykłej mąki, np. po 1 szklance oraz trochę wody, tak żeby wyrobić masę). Masę można podzielić na kilka kawałków i zabarwić je na różne kolory, np. dodając barwniki od jajek, farbkę plakatową lub nawet kakao albo odrobinę rozpuszczalnej kawy. Masę rozwałkowujemy i wycinamy za pomocą foremek do piasku, lub foremek kuchennych różne kształty. Ozdabiamy wycięte ciasteczka i odkładamy do wyschnięcia w ciepłe miejsce. W zabawie wykorzystujemy wykonane ciasteczka, by poczęstować gości, używając przy tym zwrotów grzecznościowych( można przeliczać ciasteczka, liczyć po ile wyjdzie dla gości , lub szukać podobnych do siebie ciasteczek).
Zabawa ruchowa z elementem rzutu:
Potrzebujemy piłkę i kilka kolorowych tasiemek. Wyznaczamy jedną taśmą punkt, z którego będziemy rzucać piłkę. Następnymi taśmami wyznaczamy zakres rzutu z punktacją, np. co 30-40cm punktujemy dany obszar o 10 punktów w górę. W zależności od tego na jakie pole dziecko rzuci piłkę zdobywa odpowiednią liczbę punktów. Dobrze jeżeli w zabawie bierze udział więcej osób, wtedy dochodzi do zabawy element rywalizacji.
Ćwiczenia oddechowe ,,Słomki”
Potrzebujemy słomkę dla dziecka i małe elementy wycięte z papieru oraz pojemnik. Dziecko ma za pomocą słomki wciągając powietrze przenieść papierowy element do pojemnika. Zabawa trwa aż wszystkie papierki zostaną przeniesione do pojemnika.
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 53
CZWARTEK 28.05.2020R.-KOLOROWY ŚWIAT DZIECKA
Zabawa dydaktyczna ,,Rozpoznajemy kolory”
Rozsypujemy kolorowe kredki lub klocki na podłogę i prosimy dziecko, by posegregowało je ze względu na kolor. Po wykonaniu zadania prosimy żeby dziecko nazwało wszystkie występujące kolory. Możemy nagrodzić dziecko kolorowym lizakiem.
Ćwiczenia oddechowe ,,Wesoły wietrzyk”
Wycinamy kolorowe paski z bibułki. Związujemy je i dajemy w obie ręce dla dziecka .Włączamy rytmiczną piosenkę –dzieci biegają i wymachują paskami. Kiedy wyciszamy muzykę dzieci wciągają powietrze nosem, wydmuchują je na wstążki, tak aby się poruszały, jak na wietrze.
Zabawa z piłką ,,Podaj kolor…”
Rzucamy do dziecka piłkę zadając mu jednocześnie pytanie ,, Podaj kolor nieba” ( słońca, pomidora, marchewki, kiwi itp.), . Dziecko łapie piłkę i podaje właściwą nazwę koloru.
Zabawa ruchowo- naśladowcza ,,Lusterko”
Stajemy z dzieckiem naprzeciw siebie . Najpierw dziecko wykonuje dowolne ruchy, a rodzic je naśladuje ( jak odbicie w lustrze). Później następuje zmiana rodzic pokazuje ruchy, a dziecko je naśladuje.
Wysłuchanie piosenki ,,Kolorowe kredki”
Link : https://www.youtube.com/watch?v=fWELNWWycOU
Praca plastyczna po wysłuchaniu piosenki:
Dajemy dziecku kartkę i kolorowe kredki. Dziecko wykonuje pracę na dowolny temat pod warunkiem, że użyje jak najwięcej różnych kolorów. Zobaczymy kto zrobi najbardziej kolorową pracę. Czekam na zdjęcia waszych rysunków.
PIĄTEK 29.05.2020R.-NASZE ZABAWKI
Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej ,,Kraina zabawek”.
Siedzą zabawki grzecznie na półkach.
Siedzą i patrzą na pajacyka.
Pajac do tańca lalkę zaprosił
i teraz będą tańczyć walczyka.
Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!
W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.
Na parapecie rozsiadł się zając:
Jak każdy zając- strzyże uszami.
Tuż obok książek drzemie żyrafa.
Kudłaty piesek przy wózku szczeka.
Piłka się turla, to znowu skacze.
Myszka- zabawka- kotku ucieka.
I nagle wchodzi ktoś do pokoju.
Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!
Zabawki stoją, siedzą bez ruchu
I tylko z radia płynie muzyka.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:
-Jakie zabawki były w pokoju?
-Kogo pajac zaprosił do tańca?
-Gdzie siedziały dwa misie?
-Kto zdrzemnął się obok książek?
-Przy czym stał kudłaty piesek?
-Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?
Dzieci mogą opowiedzieć, jakie zabawki są w ich pokoju. Którymi najbardziej lubią się bawić? Czy szanują i porządkują swoje zabawki odkładają je swoje miejsce? Zapytajmy dziecko, czy jego zdanie wszystkie dzieci na ziemi mają zabawki i mogą się nimi bawić? Czy mogą chodzić do przedszkola i szkoły? Obejrzyjcie edukacyjny film o problemach dzieci w Afryce. Po filmie zapytajcie swoje dziecko czy powinno być zadowolone z tego co ma? Czy powinno szanować i porządkować swoje zabawki i rzeczy? Czy należy oddawać zabawki, którymi już się nie bawimy innym biedniejszym dzieciom? Czy one będą się z nich cieszyć?
Link filmu: https://www.youtube.com/watch?v=wtdHz6HdUrI
Praca plastyczna ,,Moja ulubiona zabawka”
Dziecko wykonuje obrazek swojej ulubionej zabawki( dowolna technika: farby, kredki, kolaż, wydzieranka, rozcierana plastelina)