Drodzy rodzice!

Witam po świętach. Oto proponowane przeze mnie tematy zajęć i zabaw  na okres trzech dni od 15 do 17 kwietnia. Życzę miłej zabawy.

Wychowawczyni: Marta Dębowska

GRUPA 3,4-LATKÓW- ZDALNE NAUCZANIE NA OKRES 15-17.04.2020r.

TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI

Środa 15.04.2020r.-ZWIERZĘTA NA WSI

Wsłuchanie opowiadania pt .,,Nauka pływania”.

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne  do pływania były zwierzęta : pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

-Jak to?- zdziwił się kaczorek Ptaś.- A dlaczego nie przyszły świnki?

-Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku- wyjaśnił pies

-A konie i krowy?

-One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

-A króliki i koty?- dopytywał się Ptaś

-Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

-Całe szczęście, że jest chociaż kurczak- powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaka Pazurka.

-Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć…- szepnął kurczak.

-Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu?- dziwił się Ptaś.

-Chciałbym, ale…kurczaki i kury nie potrafią pływać.

-Ja potrafię!- pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy.- Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem- pochwaliła się.

-Pieskiem to pływam ja!- oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

-Zaraz cię nauczę- powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

-A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dzióbunoś na wodą!

-Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody- powiedział kurczaczek.

-Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas tu jest.

-Ale ja się boję…

-Nie bądź tchórzem.

-Dajmy mu spokój- powiedział pies. Ma prawo się bać.

-Merduś ma rację- powiedziała żaba Kumcia. Niech kurczak stoi i patrzy.

-Wszystkie ptaki to super pływaki!- stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechodziła pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

-Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić!

Rozumiesz, że to niebezpieczne?

-Tak…

-Czy ty, Ptysiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

-Nie…

-A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby cię sprawdzić, czy umiesz latać, to jak  byś się czuł?

-Bał bym się.

-No widzisz. Jedni potrafią  świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

-Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś .

-Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

Po uważnym wysłuchaniu opowiadania zadajemy dziecku pytania:

-Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

-Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

-Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

-Jak oceniasz zachowanie kaczorka?

-Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

-Co to znaczy, że nikt nie może nikogo o niczego zmuszać?

Krótka rozmowa  na temat nazywania umiejętności osiągniętych przez dziecko. Przypominamy, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas umie robić coś dobrze lub bardzo dobrze. Prosimy by dziecko zastanowiło się i powiedziało co potrafi robić dobrze. Jeśli ma z tym trudności pomagamy mu określić jego mocne strony.

Dzieci wykonują kartę pracy z książeczek. 3-latki nr 12, 4-latki nr 23.

PRACA PLASTYCZNA: KOLOROWY KOGUT( METODĄ  ORIGAMI KOŁA)

Przygotowujemy koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie wycięte z kolorowego papieru, 3 małe czerwone. Potrzebny będzie klej, kolorowa kartka A4, kredki.

Składamy duże koło na pół i przyklejamy je na środku kartki. Jedno średnie koło  przyklejamy jako głowa, a pozostałe składamy na pół i przyklejamy na tułów  jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składamy na pół i przyklejamy jako dziób, grzebień i dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowujemyoko i nogi koguta. Można dorysować płot, na którym siedzi kogut, kwiatki, słońce, chmurki. Praca gotowa.

Chętne dzieci mogą wykonać pracę z wyprawki plastycznej. Dla 3-latków  RODZINA KACZEK karta B. Dla 4-latków rysunek kaczorka, który wyklejają plasteliną. Nazywają swojego kaczorka.

Czwartek 16.04.2020r.- CO SŁYCHAĆ WIOSNĄ NA WSI?

Proszę wyszukać na youtube piosenkę pt. ,,Stary Donald farmę miał” i spróbować nauczyć się jej razem z dzieckiem.

Rozmowa na postawie wysłuchanej piosenki:

-Jakie odgłosy wydaje kura, gęś, kaczka, owca, kogut, krowa, świnka, koń, …?

-Czy melodia piosenki jest smutna czy wesoła?

Zabawa dydaktyczna: Dlaczego rolnik hoduje na swej farmie zwierzęta? Jaki  pożytek mamy ze zwierząt?

Musimy opowiedzieć dziecku, że rolnicy nie hodują zwierzątek w swych gospodarstwach dla własnej przyjemności, ale po to by produkować wszystkim ludziom żywność.Zwierzęta dają nam produkty do jedzenia na przykład krowa, koza daje mleko, kury jajka, gęsi, kaczki również jajka, a przede wszystkim zwierzęta dają nam mięso. Poza tym z owiec pozyskujemy wełnę na ubrania, konie pomagają w gospodarstwie w ciężkich pracach , pies pilnuje zagrody a kot łapie myszy. Rolnik oprócz hodowli zwierząt sadzi na polu zboże, z którego robimy mąkę, płatki, kasze a także wszystkie potrzebne do życia warzywa i owoce.

Z mleka, które pozyskujemy o krów wytwarza się bardzo dużo różnych produktów mlecznych takich jak: masło, śmietanę, twaróg, twarożki, jogurty kefir, maślankę, ser żółty, topiony, cukierki krówki.

Wiersz M. Przewoźniak ,, Krowa czarodziejka”

Pewnie nie wiecie, że każda krowa

jak czarodziejka umie czarować.

Bo co za zwierzę to niebywałe:

Jak zje zielone, to daje białe?

Zgadnijcie , co jest tak zamienione.

Czym jest to białe, a czym zielone?

 

Po wysłuchaniu wiersza pytamy  dziecko:

-Jak wygląda krowa? Jakie ma części ciała?

-Jaki wydaje głos?

-Co lubi jeść krowa?

-Co oznacza w wierszu kolor zielony a co biały?

-Dlaczego krowa została nazwana czarodziejką?

Znajdujemy kolorowankę  krowy lub innego wiejskiego zwierzątka. Dziecko koloruje obrazek i wymienia jakie korzyści przynosi jego hodowla.

Praca plastyczna z wyprawki plastycznej. 3-latki karta nr 9. 4-latki karta nr 25.

Piątek 17.04.2020r.-MAMY ZWIERZĄT, ICH DZIECI I DOMY

,,Na wiejskim podwórku” zmodyfikowany wiersz S. Kraszewskiego

Na podwórko dumne matki prowadziły swojedziatki:

Krowa- łaciate cielątko

Koń- brązowe źrebiątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka- pierzaste kurczątko

Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa- łaciate cielątko

Koń- brązowe źrebiątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka – pierzaste kurczątko

Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda prowadziła swoje dzieciątko!

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej  furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: ,,Co my teraz zrobić mamy?”

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowa- łaciate cielątko

Koń- brązowe źrebiątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka- pierzaste kurczątko

Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Znalazło mamę każde zwierzątko!

Możemy rozszerzyć nazewnictwo młodych innych zwierząt wiejskich: pies- szczeniak, kot- kocię, owca- jagnię, koza- koźlątko.

Zabawa dydaktyczna: ,,Kto gdzie mieszka?”

Spróbujmy znaleźć planszę, obrazek przedstawiający domki zwierząt wiejskich: stajnia, obora, kurnik, chlew , buda. Zapytajmy dziecka czy wie, jakie zwierzęta w nich mieszkają. Można przyporządkować  do nich obrazki lub figurki zwierząt, jeśli macie takie w domu.

UTRWALENIE ZDOBYTYCH WIADOMOŚCI:

Rozwiązywanie zagadek:

Kolorowe ma piórka,

Woła: kukuryku

I mieszka z kurami w kurniku( kogut)

 

Wieczorem odpoczywa w stajni,

Bo od wielu dni

Ciężko pracuje na swojej wsi (koń)

 

Jest dumna ze swego noska

I kręconego ogonka.

I z tego, że często Ci służy  ,

 Jako pojemna skarbonka(świnka)

 

Chodzi po podwórku, o ziarenko prosi.

Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi(kura)

 

Duża i łaciata, na zielonej łące.

Mlekiem nam dziękuje za trawę i słońce(krowa)

4-latki mogą zrobić kartę pracy nr 33.

3-latki mogą narysować świnkę (youtube: świnka- rysowane wierszyki)

DODATKOWE  ZABAWY:

1.,,O jakim zwierzęciu myślę?” Jedna osoba opisuje wygląd,  zwyczaje lub korzyści z hodowli jakiegoś zwierzątka a  druga osoba(dziecko) zgaduje o jakim zwierzątku myślę. Następnie następuje zmiana i dziecko może nam opisywać zwierzę, o którym myśli( zabawa rozwija umiejętności językowe, ale również utrwala wiadomości przyrodnicze  dziecka)

2.Zabawa dydaktyczna ,,Kalambury”. Szeptamy dziecku na ucho nazwę zwierzęcia wiejskiego. Dziecko prezentuje  jego ruchy , a pozostałe osoby odgadują, co to za zwierzę. Można też rysować hasło na kartce. Po odgadnięciu zagadki następuje zmiana osoby   przedstawiającej zagadkę( zabawa rozwija kreatywność, pomysłowość, odwagę do wystąpienia na forum grupy, integruje uczestników)

3.Zabawa ruchowa ,,Gąski, gąski do domu”. Jedna osoba pełni rolę wilka, reszta uczestników rolę gąsek. Gąski ustawiają się po jednej stronie pokoju, wilk z drugiej. Wilk woła. Gąski odpowiadają:

W: gąski, gąski do domu!

G: Boimy się !

W: Czego ?

G: Wilka złego!

W: Gdzie on jest?

G: Za górami za lasami łapie gąski pazurami!

G: Gąski, gąski do domu!

Na koniec gąski biegną, a zadaniem wilka jest złapać jak największą liczbę gąsek. Złapane gąski stają obok. Ostatnia niezłapana gąska zostaje wilkiem. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie( zabawa rozwija sprawność ruchową i spostrzegawczość)