3, 4-LATKI ZDALNE NAUCZANIE W OKRESIE   04-08.05.2020r.

Dzień dobry, dziękuję za zdjęcia prac Państwa dzieci. W ogłoszonym przeze mnie  w poprzednim tygodniu konkursie  wzięło  udział niestety tylko dwoje dzieci. Wygrał Piotruś  , drugie miejsce Lidka. Gratuluję! Nagrody będą czekały po powrocie do przedszkola. Piotruś otrzyma również nagrodę specjalną za recytację wiersza.

 W tym tygodniu,, Moja Ojczyzna” – kształtowanie przynależności          i tożsamości narodowej. Bardzo ważny temat. Jeżeli na koniec tygodnia Państwa dziecko wymieni trzy symbole narodowe Polaków to osiągnęliśmy wspólnie założony cel. Dziękuję rodzicom, którzy  starają się w miarę swoich możliwości realizować program przedszkola i podstawę  programową wychowania przedszkolnego. To ułatwi Państwa dzieciom dobry start w kolejny etap edukacyjny. Przesyłane zdjęcia prac dzieci dokumentują naszą wspólną pracę i przede wszystkim Państwa wkład  w nią, w tym wyjątkowym czasie. Jeszcze raz dziękuję  za współpracę . Pozdrawiam wszystkie moje ,,słoneczka”- tak bardzo za wami tęsknię!

Wychowawczyni: Marta Dębowska

 

TEMAT TYGODNIA: MOJA OJCZYZNA

PONIEDZIAŁEK 04.05.2020R.-BIAŁO-CZERWONA FLAGA

 

Wysłuchanie opowiadania ,,Biało-czerwone” E. Stadmuller .

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej grupa średniaków przygotowała inscenizację  legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek- Russa, a Olek-Lecha.

Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:

-Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud- czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania- Ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.

-Oto nasz znak!- wołał Olek. – I nasze barwy!

W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe- białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.

Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też.

Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki.  Zadanie polegało na przyklejeniu biało- czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.

-Kto chce, może zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków- zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okna albo balkon…Niech wszyscy widzą, że cieszymy się ztego, że jesteśmy Polakami.

Olkowi nie trzeba było dwa razy powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczkówdo swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.

Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.

-Jutro święto flagi!- zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować  nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory…

Ada poważnie kiwnęła główką.

-Był księciem Lechem- poświadczyła zgodnie z prawdą.

-I co teraz?- zapytał tato.

- Będę je sklejał- oświadczył mężnie książę Lech.

Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł  zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śni mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biło- czerwoną  chorągiewką w dziobie? Kto to wie?

Rozmowa  kierowana na podstawie  opowiadania:

-Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?

-Jakie kolory ma flaga Polska?

-Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?

-Co sklejał Olek w domu z rodzicami?

-Co udekorowała rodzina chorągiewkami?

-Po co ludzie dekorują  flagami swoje domy?

-Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

Następnie spróbujmy pokazać dziecku film edukacyjny pt. ,,Polak mały” ze strony internetowej Instytutu Pamięci Narodowej

 http:/ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08polak-maly-za-darmo/

Możemy nauczyć dziecko wiersza ,,Polak mały” na pamięć.

-Kto ty jesteś?

- Polak mały.

-Jaki znak twój ?

–Orzeł biały.

-Gdzie ty mieszkasz?

-Między swymi.

-W jakim kraju?

-W polskiej ziemi.

-Czym ta ziemia?

-Mą Ojczyzną.

-Czy zdobyta?

-Krwią i blizną.

-Czy ją kochasz?

-Kocham szczerze.

-A w co wierzysz?

-W Polskę wierzę.

3-latki mogą wykonać kartę pracy nr 15

4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 40

Można wykonać z dzieckiem flagę z papieru i przykleić ją do patyczka od szaszłyków.

WTOREK05.05.2020R.-PRZYRODA W MIEŚCIE

Wprowadzenie do zajęć . Wyszukujemy w Internecie dwa obrazki: jeden motyla cytrynka i pazia królowej. Oglądamy obrazki i prosimy, by dziecko powiedziało czym się  różnią te dwa motyle.

Zastanówmy się razem z dzieckiem: w jakim miejscu w mieście można zobaczyć  owady, drzewa, trawy i można odpocząć? Oczywiście jest to park. Możemy pooglądać zdjęcia z albumów przyrodniczych ,filmiki albo obrazki z Internetu przedstawiające parki . To tam mieszkańcy miast mogą poobserwować przyrodę, odetchnąć, pospacerować, posłuchać śpiewu ptaków, szumu drzew.

Przeczytajmy dziecku ,, Bajeczkę o motylku” czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl:

Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,

 opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.

O motylku kolorowym zaraz się dowiedzie,

Co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?

A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,

Bo wszystko  zaczęło się dnia pewnego,

Gdy motyla mama jajeczka na listkach składała

I nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.

Z tych małych jajeczek gąsienice się  powykluwały,

I listki dookoła ciągle obgryzały,

Bo głodomory z nich były niebywałe

i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.

Gdy urosły już odrobinę, to

Postanowiły odpocząć chwilę.

Znalazły pod gałązką zakątek mały,

Gdzie dookoła kokonem się poowijały.

I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,

Siedziała sobie poczwarka motylka.

Aż w końcu kokon popękał wszędzie,

 I zaraz z niego motylek będzie.

Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,

Zaczął nagle latać w powietrzu ,,szybował”

A potem kolorowe skrzydełka

wystawił do słonka

Motylków zaraz będzie cała pełna łąka.

Czy teraz już kochane dzieci wiecie,

Skąd motylki biorą się na tym świecie?

Możemy włączyć dziecku muzykę relaksacyjną i posłuchać odgłosów natury. Zauważmy jak wpływa to nasze samopoczucie. Odgłosy natury wyciszają, uspokajają i relaksują.

Praca plastyczna:

3-latki wykonują rysunek motylka dowolną techniką( można odrysować dłonie dziecka- prawą z lewej strony, lewą z prawej stron kartki i połączyć je tułowiem motyka; można namalować jedno skrzydełko farbami zgiąć kartkę na pół i odbić skrzydło jak w lustrze; można to zrobić w jeszcze inny sposób)

4-latki wykonują kartę H z wyprawki plastycznej

ŚRODA 06.05.2020R-WARSZAWA- NASZA STOLICA

Wysłuchanie wiersza ,,Legenda o warszawskiej Syrence” Z. Dmitrocy

Piękna Syrenka,

Co w morzu żyła,

Raz do Warszawy

Wisłą przybyła.

Zauważyli

Ją tam rybacy,

Gdy przeszkadzała

Im w ciężkiej pracy.

Rybacy dla niej

Życzliwi byli,

 bo się jej pięknym

Śpiewem wzruszyli.

Ale zły kupiec

Złapał ją w wodzie

I potem trzymał

W ciasnej zagrodzie.

Z żalu i smutku

Zaczęła płakać,

Na pomoc przyszedł

Jej syn rybaka.

Syrenka za to

Podziękowała

I bronić miasta przyobiecała

Od tamtej pory

I dniem, i nocą

Służy Warszawie

Swoją pomocą.

Zadajemy dziecku pytania:

-Gdzie mieszkała Syrenka?

-Co zrobił Syrence kupiec?

-Kto uratował Syrenkę?

-Co obiecała Syrena w podziękowaniu za ratunek?

4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 42

3-latki i 4-latki mogą wykonać pracę plastyczną:

Wyszukujemy rysunek Syrenki warszawskiej- herbu naszej stolicy. Dziecko koloruje kredkami tułów, a na ogonie rozciąga cienką warstwę   niebieskiej plasteliny. Później  pomagamy mu na ogonie               ,, rysować” wykałaczką lub ołówkiem rybią łuskę. Herb Warszawy gotowy.

CZWARTEK 07.05.2020R.-KOLORY FLAGI

Wyjaśnijmy dziecku, że flaga  to przymocowany do drzewca kawałek tkaniny o określonej formie i barwie. Flaga państwowa Polski ma dwa pasy  poziome – u góry biały, u dołu czerwony. Flagę mogą używać zarówno władze i instytucje państwowe, jak również obywatele i instytucje prywatne. Jest jednym z symboli narodowych  Polski.  Najczęściej prezentowana podczas uroczystości państwowych lub sportowych. 2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.Fladze należy się okazywać szacunek.

Wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego ,,Barwy ojczyste”( chętne dzieci mogą się go nauczyć na pamięć).

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość,

biel- serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

3-latki mogą wykonać kartę nr 2 z wyprawki plastycznej

4-latki mogą wykonać kartę nr 26 z wyprawki plastycznej

Ćwiczenia oddechowe ,,Powiewająca flaga”

Potrzebujemy: wcześniej wykonaną flagę  lub paski bibułki.

Dziecko wciąga powietrze nosem, wypuszcza je ustami, naśladując wiatr dmuchając na flagę lub paski bibułki. Wiatr jest raz silniejszy, a raz słaby i delikatny.

PIĄTEK  08.05.2020R.-POLSKIE SYMBOLE NARODOWE

Zabawa dydaktyczna: Jak się nazywasz i gdzie mieszkasz?( kształtowanie poczucia tożsamości)

Dziecko utrwala swoje imię i nazwisko oraz adres swojego zamieszkani – nazwa miejscowości i numer domu.

Wysłuchanie wiersza E. Stadmuller ,, Kim jesteś?”

-Czy wiesz kim jesteś?

-To oczywiste!

-Co jest Ci bliskie?

-Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

-biało-czerwone,

ojczyste godło

-orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica

-miasto Syrenki,

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta

prześliczne takie.

Już wiesz, kim jesteś?

-Jestem Polakiem.

Rozmowa na podstawie wiersza.

-O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

-Jakie są nasze barwy narodowe?

-Jak wygląda nasze godło?

-Jak się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

-Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

Słuchanie hymnu. Proszę znaleźć w Internecie nagranie ,, Mazurka Dąbrowskiego”. Przed włączeniem wyjaśniamy dziecku, że podczas śpiewania lub słuchania hymnu należy zachować powagę i stać na baczność, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Pokazujemy należytą postawę .

4-latki mogą wykonać kartę  pracy nr 43

Podsumowanie zdobytych w całym tygodniu wiadomości-zabawa w kończenie zdań.

1.Kraj, w którym mieszkam, to …

2.Godło Polski przedstawia…

3.Flaga Polski ma dwa kolory:…

4.Gdy słyszę hymn, staję na…

5.Nasze trzy symbole narodowe to:…

Zabawy dodatkowe do wykorzystania w każdej chwili:

1.Ćwiczenia grafomotoryczne,, WISŁA”: potrzebna będzie  taca z piaskiem lub drobną kaszą. Dziecko rysuje palcami  na tacy z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru i wody: szszsz…..

2.Zabawa ruchowa z określaniem części swojego ciał : Głowa, ramiona, kolana, pięty…Stajemy prosto, recytując wiersz pokazujemy nazywane części ciała obiema dłońmi:

Głowa, ramiona, kolana, pięty

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty

Oczy, uszy, usta, nos.

Wierszyk mówimy kilka razy przyśpieszając tempo.