Dzień dobry, tym razem bardzo ważny temat z obszaru społecznego rozwoju dziecka, a mianowicie ,,rodzina”.  To tam dziecko uczy się podstawowych wartości, szacunku i obowiązkowości. Dlatego warto zainwestować swój czas, by dać dziecku dobre nawyki i podstawy społecznych umiejętności. Życzę miłej nauki przez zabawę.

Mam nadzieję, że dzieci, których rodzice nie przysyłają żadnych zdjęć pracują równie intensywnie , co pozostałe. Bardzo dziękuję za wszystkie przysyłane zdjęcia.

Wychowawczyni: Marta Dębowska 

3,4-LATKI ZDALNE NAUCZANIE W OKRESIE OD 18-22.05.2020R.

TEMAR TYGODNIA: ŚWIĘTO RODZICÓW

PONIEDZIAŁEK 18.05.2020r.-PORTRET MOJEJ RODZINY

Czytamy dziecku zagadkę:

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata…

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka jest właśnie moja…(rodzina)

 Wskazówka dla rodziców- przed przystąpieniem do realizacji dzisiejszego tematu przygotujcie wcześniej kilka rodzinnych fotografii. Dziecko ogląda zdjęcia, wymienia imiona członków rodziny, przypomina kiedy zdjęcia były zrobione- w jakiej sytuacji i w jakim  miejscu. Wybieramy jedno zdjęcie, żeby  później wykonać do niego ramkę.

Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Rodzina” B. Szelągowskiej(ilustracja do opowiadania książka str. 70-71)

Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni., czekając na przedstawienie. Tymczasem za kulisami( czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.

-Proszę pani- alarmował słoń-odpadła mi trąba!

-Przywiąże mi pani ogonek?- przymilała się małpka.

-Oko mi się odkleja!- denerwowała się żabka.

Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong( czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca( czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).

-Mama kangurzyca każdego zachwyca- recytował Bartek, wskazując na Magdę.- Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurki niesie- i Magda- hop- wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.

Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie-duży ( Oskar) i mały(Ada).

-A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany- chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.

- Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła- mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.

Po słoniach występowały małpki, żaby, kotki i niedźwiadki.

Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami. Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.

W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.

Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami. Wygrała Dominika ze swoim tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.

-Musimy poćwiczyć- przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to pewnie Ada z tatą.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

- Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?

-Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?

-Jaką niespodziankę moglibyście przygotować dla rodziców?

-Kto wchodzi w skład waszej twojej rodziny?

-Co lubisz robić z mamą ?

-Co lubisz robić z tatą?

Praca plastyczna ,,Ramka na  rodzinną fotografię”

4-latki potrzebują wyprawkę plastyczną- karta nr 3, klej nożyczki, rodzinną fotografię

3-latki potrzebują wyprawkę plastyczną -karta nr 19, włóczkę, bibułkę, klej(  mają do wykonania ramkę kociej rodziny, ale mogą z pomocą rodziców wykonać ramkę swojej rodziny)

WTOREK 19.05.2020r.-MAMA I TATA

Wysłuchanie piosenki  link:

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

Zabawa matematyczna ,,Rodzinny obiad” według metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Dajemy dziecku 3 kółka z papieru lub 3 papierowe talerzyki i 10 małych kółeczek( które będą pierożkami).Duże kółka są talerzami mamy, taty i dziecka i każda z tych osób dostaje na talerzyk po 3  pierożki. Dziecko ma rozwiązać zagadkę :ile było wszystkich pierożków? Mama dokłada ostatni pierożek tacie. Czy pierożków jest nadal tyle samo? Kto ma najwięcej pierogów?( można przekładać pierożki na talerzykach i zadawać inne pytania, żeby dziecko doskonaliło umiejętność liczenia)

Wysłuchanie wiersza H. Fronczak ,,Życzenia”

Dziś słoneczko jasno świeci,

ptaszek pięknie śpiewa.

A w przedszkolu przedszkolaki

składają  życzenia.

 

Wszystkim Mamom,

Wszystkim Tatom.

Zdrowia, pomyślności,

Uśmiechów na co dzień

I du…żo radości.

Chętne dzieci mogą nauczyć się tego wiersza na pamięć.

4-latki mogą wykonać kartę C z wyprawki plastycznej( historyjka obrazkowa, ćwiczenia językowe, poproście dziecko, żeby uzasadniło konieczność proszenia o pomoc osób dorosłych w pewnych sytuacjach)

ŚRODA 20.05.2020r.-ALBUM RODZINNY

Zabawa dydaktyczna ,, Serduszkowa rodzina”

Potrzebujemy duże wycięte serce(może być  z białej kartki lub innego koloru), małe serduszka wycięte z papieru mogą być kolorowe. Dzieci wymieniają członków swojej rodziny( rodzic może wpisywać w serduszka wyrazy mama, tata i imiona  kolejnych dzieci, ewentualnie imiona babć              i dziadków). Dziecko smaruje klejem  serduszka i przykleja je w dużej sylwecie serca. Tłumaczymy dziecku, że serce jest symbolem miłości – uczucia, które łączy wszystkich członków rodziny. Można  porozmawiać z dzieckiem o tym, co jego zdaniem znaczy kogoś kochać? Z uwagą wysłuchajcie wypowiedzi swoich dzieci.

Globalne czytanie wyrazów ,,MAMA” , ,,TATA”

Piszemy na kartce wyrazy ,,MAMA”, ,,TATA”. Pokazujemy je dziecku. Dzielimy na sylaby te dwa wyrazy wyklaskując każdą sylabę. Dziecko wodzi palcem po każdej literce. Prosimy , żeby ułożyło z kreatywnych drucików lub patyczków( mogą to być wykałaczki lub wypalone zapałki) te dwa wyrazy, odzwierciedlając ich wygląd. Później dajemy mu plastelinę, żeby wkleiło napisane przez rodzica wyrazy ,,MAMA” i ,,TATA”- każdą literkę cienkim wałeczkiem.

4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 48

3-latki mogą narysować portret swojej rodziny

CZWARTEK 21.05.2020r.-KWIATY DLA MAMY I TATY

Zaczynamy zajęcia od rozmowy z dzieckiem: co robi mama/tata od rana? Spróbujcie ułożyć plan zajęć mamy i taty każdego dnia. Zapytajcie dziecko, czy mama  i tata mogą czuć się zmęczeni wieczorem? Czy mamie i tacie należy pomagać? Cel rozmowy: uświadomienie dziecku roli rodziców w życiu dziecka, kształtowanie szacunku do rodziców i podejmowanych przez nich obowiązków.

Odpowiedzi dziecka powinny doprowadzić do osiągnięcia założonego przez nas celu.

Praca plastyczna- bukiet dla mamy i taty z wyprawki plastycznej.

3-latki wyprawka plastyczna karta nr 11 oraz klej, kolorowy karton, zielona kredka

4-latki wyprawka plastyczna karta nr 12 oraz klej, kolorowy karton, zielony papier i kolorowy, nożyczki i kredki

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej ,,Moja rodzina”

Prosimy o powtarzanie przez dziecko fragmentu tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.

Piękny uśmiech, dobre serce;

wszystko umie zrobić sama.

Kocha mnie najbardziej w świecie,

To jest  właśnie moja mama!

Ta, to, ti, ta, ti tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Zawsze chętnie mi pomagasz,

Kiedy jesteś obok, tato.

Z Tobą czuję się bezpiecznie,

Kocham Ciebie właśnie za to!

Ta, to, ti, ta ti, tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Dom to miejsce wyjątkowe.

Może być na końcu świata!

Najważniejsza jest rodzina,

czyli mama, ja i tata!

Ta ,to, ti, ta, ti, tom!

Kocham mamę , tatę, dom.

4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 49

PIĄTEK-22.05.2020r.-TO WSZYSTKO DLA WAS, RODZICE…

Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt. ,,Jesteśmy razem”

Zakwitły maki w ogrodzie.

Mamie je podaruję.

A siostra zrobi laurkę-

sama ją namaluje.

Ja tacie umyję samochód

i zrobię to razem z bratem.

Sam raczej nie dał bym rady-

obydwaj kochamy tatę!

Każdy zna takie słowo,

ważne dla córki, dla syna.

Oznacza miłość, wspólnotę…

Jakie to słowo?

RODZINA

Rozmowa po wysłuchaniu wiersza:

-Co dziecko podaruje mamie?

-Co dzieci zrobią dla taty?

-Co to jest rodzina?

-Co można zrobić miłego dla swojej rodziny?( samemu lub z rodzeństwem)

POMAGAM MAMIE I TACIE W DOMU- ustalenie planu czynności:

Wspólnie z dzieckiem ustalmy, w jakich pracach domowych może pomagać. Wypiszmy te czynności na kartce i zawieśmy w pokoju dziecka. Najlepiej jeśli to będą 2-3 czynności, ale wymagające  codziennej obowiązkowości. Spróbujmy codziennie wieczorem zapytać czy udało mu się zrealizować prace, które zobowiązał się wykonywać .

Praca plastyczna dla wszystkich dzieci”

Wykonaj projekt/ rysunek robota , który mógłby pomagać mamie w domowych obowiązkach. Rysunek pokoloruj lub pomaluj i poproś rodziców, aby zrobili zdjęcie Twojej pracy i przysłali je do pani Marty ( projekt może być dowolny,  puśćcie śmiało wodze swojej wyobraźni) Czekam na Wasze pomysły!

3-latki mogą wykonać kartę pracy nr 17

4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 50-51

 

Podsumowanie tygodnia- kończenie zdań:

- Moja rodzina składa się z ….osób.

- Moja mama ma na imię….

-Mój tata nazywa się….

-Mój brat lub moja siostra ma na imię…..

- Moim obowiązkiem w domu jest…

- Chętnie pomagam w domu, bo…

-Z moją rodziną najbardziej lubię….

Dodatkowe zabawy  do wykorzystania w każdej chwili:

1.Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Taniec z gazetami”( potrzebujemy nagranie muzyczne i gazety- najlepiej szare, dużego formatu). Dziecko z jednym z rodziców lub z bratem lub z siostrą stają jako para do tańca na rozłożonej gazecie. Włączamy nagranie dowolnej piosenki, wówczas para tańczy nie schodząc z gazety. Kiedy muzyka cichnie dzieci przybierają dziwne pozy, cały czas nie wykraczając poza linię gazety. Jeżeli w rodzinie uda się stworzyć dwie lub więcej par zabawa może przybrać formę konkursu.

2.Zabawa ruchowa ,,Rodzeństwo”. Zabawę najlepiej przeprowadzić na podwórku. Dwie osoby (dziecko z rodzeństwem lub rodzicem) podają sobie ręce. Wcześniej przygotowujemy tor z przeszkodami .,,Rodzeństwo” musi przejść tor z przeszkodami razem, cały czas trzymając się za ręce.