Dzień dobry, tym razem bardzo ważny temat z obszaru społecznego rozwoju dziecka, a mianowicie ,,rodzina”. To tam dziecko uczy się podstawowych wartości, szacunku i obowiązkowości. Dlatego warto zainwestować swój czas, by dać dziecku dobre nawyki i podstawy społecznych umiejętności. Życzę miłej nauki przez zabawę.
Mam nadzieję, że dzieci, których rodzice nie przysyłają żadnych zdjęć pracują równie intensywnie , co pozostałe. Bardzo dziękuję za wszystkie przysyłane zdjęcia.
Wychowawczyni: Marta Dębowska
3,4-LATKI ZDALNE NAUCZANIE W OKRESIE OD 18-22.05.2020R.
TEMAR TYGODNIA: ŚWIĘTO RODZICÓW
PONIEDZIAŁEK 18.05.2020r.-PORTRET MOJEJ RODZINY
Czytamy dziecku zagadkę:
Razem mieszkamy: ja, mama, tata.
Mam młodszą siostrę, starszego brata…
Każdy pamięta o urodzinach,
bo taka jest właśnie moja…(rodzina)
Wskazówka dla rodziców- przed przystąpieniem do realizacji dzisiejszego tematu przygotujcie wcześniej kilka rodzinnych fotografii. Dziecko ogląda zdjęcia, wymienia imiona członków rodziny, przypomina kiedy zdjęcia były zrobione- w jakiej sytuacji i w jakim miejscu. Wybieramy jedno zdjęcie, żeby później wykonać do niego ramkę.
Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Rodzina” B. Szelągowskiej(ilustracja do opowiadania książka str. 70-71)
Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni., czekając na przedstawienie. Tymczasem za kulisami( czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.
-Proszę pani- alarmował słoń-odpadła mi trąba!
-Przywiąże mi pani ogonek?- przymilała się małpka.
-Oko mi się odkleja!- denerwowała się żabka.
Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong( czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca( czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).
-Mama kangurzyca każdego zachwyca- recytował Bartek, wskazując na Magdę.- Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurki niesie- i Magda- hop- wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.
Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie-duży ( Oskar) i mały(Ada).
-A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany- chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.
- Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła- mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.
Po słoniach występowały małpki, żaby, kotki i niedźwiadki.
Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami. Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.
W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.
Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami. Wygrała Dominika ze swoim tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.
-Musimy poćwiczyć- przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to pewnie Ada z tatą.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:
- Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?
-Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?
-Jaką niespodziankę moglibyście przygotować dla rodziców?
-Kto wchodzi w skład waszej twojej rodziny?
-Co lubisz robić z mamą ?
-Co lubisz robić z tatą?
Praca plastyczna ,,Ramka na rodzinną fotografię”
4-latki potrzebują wyprawkę plastyczną- karta nr 3, klej nożyczki, rodzinną fotografię
3-latki potrzebują wyprawkę plastyczną -karta nr 19, włóczkę, bibułkę, klej( mają do wykonania ramkę kociej rodziny, ale mogą z pomocą rodziców wykonać ramkę swojej rodziny)
WTOREK 19.05.2020r.-MAMA I TATA
Wysłuchanie piosenki link:
https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE
Zabawa matematyczna ,,Rodzinny obiad” według metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Dajemy dziecku 3 kółka z papieru lub 3 papierowe talerzyki i 10 małych kółeczek( które będą pierożkami).Duże kółka są talerzami mamy, taty i dziecka i każda z tych osób dostaje na talerzyk po 3 pierożki. Dziecko ma rozwiązać zagadkę :ile było wszystkich pierożków? Mama dokłada ostatni pierożek tacie. Czy pierożków jest nadal tyle samo? Kto ma najwięcej pierogów?( można przekładać pierożki na talerzykach i zadawać inne pytania, żeby dziecko doskonaliło umiejętność liczenia)
Wysłuchanie wiersza H. Fronczak ,,Życzenia”
Dziś słoneczko jasno świeci,
ptaszek pięknie śpiewa.
A w przedszkolu przedszkolaki
składają życzenia.
Wszystkim Mamom,
Wszystkim Tatom.
Zdrowia, pomyślności,
Uśmiechów na co dzień
I du…żo radości.
Chętne dzieci mogą nauczyć się tego wiersza na pamięć.
4-latki mogą wykonać kartę C z wyprawki plastycznej( historyjka obrazkowa, ćwiczenia językowe, poproście dziecko, żeby uzasadniło konieczność proszenia o pomoc osób dorosłych w pewnych sytuacjach)
ŚRODA 20.05.2020r.-ALBUM RODZINNY
Zabawa dydaktyczna ,, Serduszkowa rodzina”
Potrzebujemy duże wycięte serce(może być z białej kartki lub innego koloru), małe serduszka wycięte z papieru mogą być kolorowe. Dzieci wymieniają członków swojej rodziny( rodzic może wpisywać w serduszka wyrazy mama, tata i imiona kolejnych dzieci, ewentualnie imiona babć i dziadków). Dziecko smaruje klejem serduszka i przykleja je w dużej sylwecie serca. Tłumaczymy dziecku, że serce jest symbolem miłości – uczucia, które łączy wszystkich członków rodziny. Można porozmawiać z dzieckiem o tym, co jego zdaniem znaczy kogoś kochać? Z uwagą wysłuchajcie wypowiedzi swoich dzieci.
Globalne czytanie wyrazów ,,MAMA” , ,,TATA”
Piszemy na kartce wyrazy ,,MAMA”, ,,TATA”. Pokazujemy je dziecku. Dzielimy na sylaby te dwa wyrazy wyklaskując każdą sylabę. Dziecko wodzi palcem po każdej literce. Prosimy , żeby ułożyło z kreatywnych drucików lub patyczków( mogą to być wykałaczki lub wypalone zapałki) te dwa wyrazy, odzwierciedlając ich wygląd. Później dajemy mu plastelinę, żeby wkleiło napisane przez rodzica wyrazy ,,MAMA” i ,,TATA”- każdą literkę cienkim wałeczkiem.
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 48
3-latki mogą narysować portret swojej rodziny
CZWARTEK 21.05.2020r.-KWIATY DLA MAMY I TATY
Zaczynamy zajęcia od rozmowy z dzieckiem: co robi mama/tata od rana? Spróbujcie ułożyć plan zajęć mamy i taty każdego dnia. Zapytajcie dziecko, czy mama i tata mogą czuć się zmęczeni wieczorem? Czy mamie i tacie należy pomagać? Cel rozmowy: uświadomienie dziecku roli rodziców w życiu dziecka, kształtowanie szacunku do rodziców i podejmowanych przez nich obowiązków.
Odpowiedzi dziecka powinny doprowadzić do osiągnięcia założonego przez nas celu.
Praca plastyczna- bukiet dla mamy i taty z wyprawki plastycznej.
3-latki wyprawka plastyczna karta nr 11 oraz klej, kolorowy karton, zielona kredka
4-latki wyprawka plastyczna karta nr 12 oraz klej, kolorowy karton, zielony papier i kolorowy, nożyczki i kredki
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej ,,Moja rodzina”
Prosimy o powtarzanie przez dziecko fragmentu tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie,
To jest właśnie moja mama!
Ta, to, ti, ta, ti tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
Kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie,
Kocham Ciebie właśnie za to!
Ta, to, ti, ta ti, tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
czyli mama, ja i tata!
Ta ,to, ti, ta, ti, tom!
Kocham mamę , tatę, dom.
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 49
PIĄTEK-22.05.2020r.-TO WSZYSTKO DLA WAS, RODZICE…
Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt. ,,Jesteśmy razem”
Zakwitły maki w ogrodzie.
Mamie je podaruję.
A siostra zrobi laurkę-
sama ją namaluje.
Ja tacie umyję samochód
i zrobię to razem z bratem.
Sam raczej nie dał bym rady-
obydwaj kochamy tatę!
Każdy zna takie słowo,
ważne dla córki, dla syna.
Oznacza miłość, wspólnotę…
Jakie to słowo?
RODZINA
Rozmowa po wysłuchaniu wiersza:
-Co dziecko podaruje mamie?
-Co dzieci zrobią dla taty?
-Co to jest rodzina?
-Co można zrobić miłego dla swojej rodziny?( samemu lub z rodzeństwem)
POMAGAM MAMIE I TACIE W DOMU- ustalenie planu czynności:
Wspólnie z dzieckiem ustalmy, w jakich pracach domowych może pomagać. Wypiszmy te czynności na kartce i zawieśmy w pokoju dziecka. Najlepiej jeśli to będą 2-3 czynności, ale wymagające codziennej obowiązkowości. Spróbujmy codziennie wieczorem zapytać czy udało mu się zrealizować prace, które zobowiązał się wykonywać .
Praca plastyczna dla wszystkich dzieci”
Wykonaj projekt/ rysunek robota , który mógłby pomagać mamie w domowych obowiązkach. Rysunek pokoloruj lub pomaluj i poproś rodziców, aby zrobili zdjęcie Twojej pracy i przysłali je do pani Marty ( projekt może być dowolny, puśćcie śmiało wodze swojej wyobraźni) Czekam na Wasze pomysły!
3-latki mogą wykonać kartę pracy nr 17
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 50-51
Podsumowanie tygodnia- kończenie zdań:
- Moja rodzina składa się z ….osób.
- Moja mama ma na imię….
-Mój tata nazywa się….
-Mój brat lub moja siostra ma na imię…..
- Moim obowiązkiem w domu jest…
- Chętnie pomagam w domu, bo…
-Z moją rodziną najbardziej lubię….
Dodatkowe zabawy do wykorzystania w każdej chwili:
1.Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Taniec z gazetami”( potrzebujemy nagranie muzyczne i gazety- najlepiej szare, dużego formatu). Dziecko z jednym z rodziców lub z bratem lub z siostrą stają jako para do tańca na rozłożonej gazecie. Włączamy nagranie dowolnej piosenki, wówczas para tańczy nie schodząc z gazety. Kiedy muzyka cichnie dzieci przybierają dziwne pozy, cały czas nie wykraczając poza linię gazety. Jeżeli w rodzinie uda się stworzyć dwie lub więcej par zabawa może przybrać formę konkursu.
2.Zabawa ruchowa ,,Rodzeństwo”. Zabawę najlepiej przeprowadzić na podwórku. Dwie osoby (dziecko z rodzeństwem lub rodzicem) podają sobie ręce. Wcześniej przygotowujemy tor z przeszkodami .,,Rodzeństwo” musi przejść tor z przeszkodami razem, cały czas trzymając się za ręce.