GRUPA 3,4-LATKÓW -ZDALNE NAUCZANIE NA OKRES 23-27.03.2020r.
Przedstawiam Państwu propozycję zajęć i zabaw edukacyjnych dla dzieci 3,4-letnich uczęszczających do Publicznego Punktu Przedszkolnego w Świętajnie .Realizacja przedstawionych pomysłów zależy tylko i wyłącznie od Państwa możliwości czasowych i chęci skorzystania z nich. Nie ukrywam , że zaistniała sytuacja nie pozwala mi realizować spoczywających na mnie zadań bezpośrednio, jak do tej pory. Dlatego też proszę Państwa o wyrozumiałość ,że moim obowiązkiem jest przedstawienie Wam- Rodzicom takich propozycji. Jeżeli nie macie czasu i chęci realizować zaplanowanych tematów na koniec tygodniowego rozkładu przedstawię pomysły na zorganizowane zabawy, które pomogą miło spędzić czas z dzieckiem w domu i rozwiną u niego poszczególne umiejętności i zdolności.
Wychowawczyni grupy: Marta Dębowska
TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE PRZEBUDZENIE
Poniedziałek 23.03.2020r.-OZNAKI WIOSNY
Ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy:
-wąchanie kwiatków(dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszają ustami, naśladując wąchanie kwiatków)
-bocian(dzieci wysuwaja usta mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają szeroko i zamykają mówiąc: kle, kle, kle...),
-żaba(dzieci naśladują szeroki uśmiech żaby, szeroko rozciągają i ściągają usta)
-kukułka(dzieci ściągają usta do przodu i naśladują śpiew kukułki: ku,ku,ku,ku...)
Wysłuchanie wiersza:
Przyszła do nas dziś wiosna
ładna, miła, radosna.
Słonkiem poświeciła,
wierzbowe kotki zbudziła.
Deszczem trawkę umyła,
wiaterkiem ją osuszyła.
Krokusy budziła promykiem,
bo spały nad strumykiem
i jeszcze z samego rana
przyprowadziła bociana.
Po uważnym wysłuchaniu wiersza zadajemy dzieciom zagadkę:
Wracają ptaki z daleka
i kwiatki kiełkują wokoło.
Nadchodzi pora radosna,
bo właśnie zaczyna się...(wiosna)
Na podstawie zagadki i wiersza pytamy dzieci: Skąd wiemy, że przybyła do nas wiosna? Co zrobiła? Po czy ją poznaliśmy? Jakie zmiany zaszły wokoło?
PRACA PLASTYCZNA: Wiosenne kotki
kolorowa kartka z bloku technicznego lub szary karton, brązowa farba lub plastelina lub marker, pestki dyni albo patyczki do czyszczenia uszu lub płatki kosmetyczne
brązowym pisakiem, farbą lub plasteliną malujemy na papierze gałęzie wierzbowe, na gałązkach przyklejmy ,,bazie kotki"( pestki dyni albo obcięte końcówki patyczków do uszu lub płatki kosmetyczne)
Liczmy ile jest kotków na każdej gałęzi. Pracę odstawiamy do wyschnięcia.
Jeżeli odebraliście Państwo książeczki ze szkoły dziecko może wykonać kartę pracy 3-latki str. 8 , 4-latki str.22-23
Wtorek 24.03.2020r.-PRZYRODA WIOSNĄ
Dzisiejszy temat można zrealizować w różnych formach. Zależy to od tego czy mogą Państwo umożliwić dziecku obserwację przyrodniczą np. własnej działki przy domu, przez okno lub przez krótkie wyjście. Można też uważnie popatrzeć na poniższą ilustrację, przedstawiającą zmiany w przyrodzie, które zaszły wiosną. Jeśli to możliwe otwórzmy okno i wysłuchajmy wraz z dzieckiem wiosennych odgłosów z podwórka.
Zapytajmy dziecka: Co widzisz na obrazku? Czy są tam rośliny? Czy widzisz jakieś zwierzęta?
Jakie kolory dominują na obrazku?
Podsumujmy razem z dzieckiem, że najbardziej zauważalną zmianą, która zaszła w przyrodzie jest pojawienie się pierwszych kwiatów, zazielenienie się traw i pojawienie się ptaków , które jesienią odleciały do ciepłych krajów oraz pierwszych owadów.Pokażmy jak wyglądają pierwsze wiosenne kwiaty przebiśniegi i krokusy.
Praca plastyczna:
Spróbujcie Państwo wykonać wraz z dzieckiem bardzo łatwą i ładną pracę. Zieloną kartkę papieru zginamy w harmonijkę i zginamy na pół- rozginamy zagięcia robiąc wachlarz. Z białych kartek wycinamy główki przebiśniegów, a z kolorowych krokusy i tulipany. Przyklejamy wycięte kwiaty( można wykonać kilka różych prac i postawić je na parapecie lub półce). Będą wspaniałą wiosenną ozdobą pokoju.
Środa 25.03.2020r.-KOLORY WIOSNY
Wysłuchanie wiersza ,,List do dzieci od Pani Wiosny"
Kochane dzieci, Wam się przedstawię,
ja jestem Wiosna, co mieszka w trawie.
Przychodzę do Was zaraz po zimie,
gdy tylko mróz i śnieg biały minie.
Niestety problem mam bardzo duży,
zgubiłam mój kolor w długiej podróży.
Kolor zielony, to chyba wiecie,
kolor zielony - najpiękniejszy w świecie !
Imię me Wiosna, zawód – malarka,
maluje świat w kolorze kanarka.
Zima się kończy, pracę zaczynam
a zielonego jak nie mam tak, nie ma.
Dlatego proszę Was dzieci o pomoc,
pomóżcie mi znaleźć mą barwę zieloną.
Muszę zielone pomalować dróżki,
drzewa, krzewy i polnego konika nóżki.
Żabki, co w stawie kumkają wesoło,
trawki, co pięknie pachną w około.
Prośbę więc mą ponownie powtarzam
i Was dzieci serdecznie pozdrawiam.
Rozmowa z dzieckiem na temat treści listu:
- Kto do Was napisał list?
- O co prosi Was Pani Wiosna?
- Do czego potrzebny Wiośnie kolor zielony?
Prosimy dziecko , żeby wymieniło nazwy przedmiotów, zwierząt, owoców, warzyw, które mają zielony kolor.
Praca plastyczna:
kartka papieru, farby plakatowe, pędzelek
Prosimy ,żeby dziecko namalowało postać Pani Wiosny, która maluje na zielono trawę,drzewa, krzewy oraz zielone zwierzęta żabę, konika polnego( 4-latki), 3-latki mogą namalować owoc lub prosty przedmiot, który ma zielony kolor.
Czwartek 26.03.2020r.-CO SŁYCHAĆ WIOSNĄ W GNIEŹDZIE?
Rozmowa kierowana z dzieckiem. Opowiadamy dziecku, że ptaki, które powracają do nas z ciepłych krajów, przylatują do nas by złożyć w gniazdach jajka i wychować pisklęta .W tym celu dobieraja się w pary, odbudowują lub budują nowe gniazda, składają i wysiadują jajka. Po wykluciu się piskląt opiekują się nimi, karmią je,uczą ich samodzielności czyli latania i zdobywania pokarmu.
Praca plastyczna z wyprawki plastycznej 3-latki karta nr 7, 4-latki karta nr 24
Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Nauka latania"
Włączamy rytmiczną muzykę. Dziecko biega po pokoju, machając rękami jak skrzydłami. Na przerwę w muzyce przykuca i odpoczywa. Na ponowny dźwięk muzyki podrywa się do lotu. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Możemy pobawić się również w naśladowanie ptaszków w gnieździe. Kucamy i piszczymy: pi, pi, pi, pi....robimy dzióbek ustami i podnosimy głowę do góry, jakbyśmy chcieli wziąć pożywienie od ptaszka mamy lub ptaszka taty.
Naśladujemy bociana: dziecko stoi :proste plecy, głowa do góry. Zginamy raz jedną nogę w kolanie i podnosimy ją mocno do góry, a raz drugą i kroczymy dostojnie jak bocian. Można dodatkowo naśladować klekotanie bociana: kle, kle, kle....i wypatrywać na podłodze żabek.
Piątek 27.03.2020r.-WIOSENNY OGRÓDEK
Czytamy dziecku zagadki.
Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł. /łopata/
Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci. /grabie/
Leci z niej woda
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane! /konewka/
Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole. /taczka/
Po odgadnięciu zagadek rozmawiamy z dzieckiem , że wiosną zaczynają się prace w ogrodach i działkach przygotowujące ziemię do zasiania i zasadzenia roślin ozdobnych i warzyw, które będzie można jeść latem i zebrać jesienią na zapasy zimowe. Narzędzia z zagadek ułatwiają prace w ogrodach.
4-latki mogą wykonać kartę pracy nr 24 z książeczki
3-latki mogą pokolorować kolorowanki związane z tematyką wiosenną( do pobrania samodzielnie z Internetu )
Utrwalenie wiadomości zdobytych w ciągu tygodnia- quiz prawda czy fałsz(dziecko słucha uważnie stwierdzeń i mówi czy to prawda czy fałsz)
-obecna pora roku to wiosna
-wiosną spadają kolorowe liście z drzew
-wiosną pada ciągle śnieg i jest bardzo mroźno
-wiosną zazielenia się trawa i pojawiają się pierwsze kwiaty
-pierwsze wiosenne kwiaty to: przebiśniegi, krokusy i tulipany
-wiosną przylatują do nas bociany, żurawie, skowronki
-wiosną robimy zapasy na zimę
-wiosną słychać śpiew ptaków
-wiosną robimy porządki w ogrodach i na działkach.
ZABAWY DODADKOWE DO WYKORZYSTANIA W KAŻDEJ CHWILI:
1.Zabawa o jakim przedmiocie myślę. Jedna osoba wybiera z całego pomieszczenia( pokój, kuchnia) jeden przedmiot. Druga zadaje pytania, żeby zidentyfikować przedmiot. Pytania muszą być tak sformułowane w taki sposób, aby odpowiedzieć na nie: ,,TAK" lub ,,NIE". Np: Czy ten przedmiot wisi? Czy ten przedmiot jest duży? Czy ten przedmiot służy do pisania? itp.( zabawa edukacyjna rozwijające różne płaszczyzny rozwoju, ćwiczy koncentrację, uwagę, pamięć słuchową, a także rozwój mowy)
2.Zabawa co zginęło? Kładziemy na podłodze 5 przedmiotów( różnych ) dziecko musi zasłonić oczy lub się odwrócić. Chowamy jedną rzecz i klaszczemy. Dziecko powinno zgadnąć jaka rzecz zginęła. Zabawa ćwiczy pamięć wzrokową dzieci.