Konspekt  zaięć  muzycznych  w klasie IV

Nauczyciel: mgr Barbara Świtaj

Szkoła Podstawowa im. Ignacego Krasickiego w Świętajnie

Temat : Tańczymy krakowiaka.                                                                                   

 Cele edukacyjne:

  • kształcenie pamięci i koordynacji ruchowej;
  • poznanie struktury muzyczno-ruchowej tańca krakowiak;
  • poznanie podstawowych kroków i figur tanecznych krakowiaka(cwał boczny, krzesany, drobna kaszka, koła ozdobne)
  • kształcenie dyscypliny zespołowej w czasie wykonywania motywów tanecznych.

Metody :

  • aktywizująca,

Formy pracy;

  • praca w grupie

Środki dydaktyczne:

  • płyta z nagraniem piosenki pt. „Lajkoniku prowadź nas”, odtwarzacz płyt CD.

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

  • uczeń potrafi  wymienić charakterystyczne cechy tańca krakowiak(tempo, cechy rytmu, metrum itp.),
  • uczeń potrafi wykonać podstawowe kroki i figury taneczne krakowiaka,
  • umie zatańczyć w grupie układ choreograficzny do piosenki „Lajkoniku,prowadż nas”

Przebieg zajęć:

1.Powitanie.

2.Analiza muzyczno-ruchowej struktury tańca.

„Krakowiak-to polski taniec narodowy, pochodzący z okolic Krakowa. Związany był z obyczajami weselnymi wsi krakowskiej ,ale niektórzy   badacze przypisują mu pierwiastki tańca wojennego.

Krakowiak jest tańcem żywym, skocznym, wesołym w wyrazie. Kroki taneczne oparte na podskokach,

przeskokach, przesunięciach, wymachach, krzesaniu ,chodzie ,bieganiu i przytupywaniach. Krokom tanecznym towarzyszą ruchy tułowia(skłony, wyprosty, przechylenia)oraz ruchy rąk tj. wymachy, przemachy, unoszenia, krążenia, które nadają rozmach i dynamikę ruchowi tańca. Ruchowo-muzyczna struktura tańca oparta jest na takcie 2/4.Tempo muzyki dość szybkie.

Krakowiak tańczony jest w parach. Bogactwo kroków i figur tanecznych pozwala na różnorodny rysunek tańca i stwarza możliwości wspólnej zabawy i rozrywki.”

3.Ustawienie oraz chwyty rąk w tańcu krakowiak.

  • Ustawienia obok siebie:

-tańczący stoją obok siebie prawymi lub lewymi bokami:

-w „haczyku” zahaczają o siebie ugięte prawe lub lewe ręce,

-w młynku podają obie obie wyciągnięte prawe lub lewe ręce.

-wolne ręce unoszą w bok, w górę ,w skos lub składają na biodra;

-tańczący stają obok siebie bokami różnoramiennymi  (tzn. dziewczynka lewym ,chłopiec prawym ,oboje zwróceni są w tym samym kierunku tańca:

-chłopiec obejmuje prawą ręką dziewczynkę z tyłu, powyżej pasa. Dziewczynka lewą rękę kładzie na prawym barku chłopca. Wolne ręce tańczący unoszą w górę, w skos, w bok lub składają na biodra.

4.Podstawowe kroki taneczne krakowiaka.

Cwał w przód bezimienny(prowadzony jest zawsze tą samą nogą):

  • na raz wykonujemy krok prawą(lub lewą ) nogą w przód z jednoczesnym lekkim odbiciem w górę,
  • na „i” dostawiamy doskocznie lewą nogę do prawej(lub prawą do lewej)itd.

Następny cwał rozpoczyna znów noga prawa(lewa).

Cwał w przód zmienny.

Po szeregu cwałów bezimiennych w przód może nastąpić zmiana nogi prowadzącej .Zmiana ta następuje najczęściej co jeden takt muzyczny.

Cwał w bok:krok ten wykonujemy w ustawieniu bokiem do kierunku ruchu.

  • na raz –krok w bok prawą(lub lewą )nogą z lekkim odbiciem   w górę,
  • na i dostawienie doskocznie lewej nogi do prawej(lub prawej do lewej)itd.

Wiele tak wykonywanych cwałów kończy się doskokiem obunóż ,co pozwala na zmianę kierunku ruchu lub wykonywanie innych kroków.

Krok krzesany:

  • Jest to zamaszysty przemach nogą wykonywany przez tancerza w obuwiu z podkówkami, który wywołuje krzesanie iskier
  • Krok można rozpocząć lewą lub prawą nogą. Jeśli  rozpoczyna noga prawa, to :
  • takt 1 na raz-wykonujemy „krzesanie” : przemach prawej nogi w przód(poprzedzony lekkim zamachem w przedtakcie w tył)z krótkim przesunięciem piętą o podłogę. W czasie przemachu lewa noga lekko ugina się. Na „dwa” –następuje powrót nogi prawej przemachem  w tył z lekkim przesunięciem palcami po podłodze w czasie ruchu. Równocześnie prostujemy nogę lewą;
  • takt 2 na „raz’’ wykonujemy przytupnięcie w miejscu nogą prawą, Na „dwa” –wykonujemy przytupnięcie w miejscu nogą prawą. Następny krok krzesany rozpoczynamy nogą lewą.

5.Podstawowe figury krakowiaka.

  • Figura „haczyki’’:ustawienie tańczących –obok siebie prawymi lub lewymi bokami. Ręce wewnętrzne ugięte w łokciu zahaczają się. Ręce wolne unoszone są w bok, Skos lub składane na biodrach figurę wykonujemy podskokami zmiennymi lub cwałem w przód zmiennym „co dwa”
  • Figura „koło zębate”: chłopcy podają sobie ręce ,tworząc koło. Dziewczynki znajdują się wewnątrz koła i każda z nich składa obie dłonie na złączone dłonie dwóch stojących obok siebie chłopców. Wszyscy tańczący są zwróceni twarzami do środka koła i poruszają się cwałem w bok.
  • Karuzela : chłopcy podają sobie ręce, tworząc koło. Dziewczynki znajdują się na zewnątrz koła ,każda z nich stoi pomiędzy dwoma chłopcami w ustawieniu bocznym. Tancerka kładzie lewą dłoń ( lub prawą )na złączone dłonie stojących obok siebie chłopców. Rękę wolą (prawą lub lewą)opiera na biodrze lub podtrzymuje nią brzeg spódniczki.Chłopcy poruszają się cwałem bocznym ,dziewczynki cwałem w przód.

6. Układ taneczny do piosenki ”Lajkoniku ,prowadź nas”

  • Zwrotka 1   Takt  1-16    Cwał w przód w parach po linii rysunku tańca, np.koła
  • Łącznik        Takt  17-18   Krok „krzesany” zmienny w miejscu.
  • Refren        Takt  19-26   Figura „drobna kaszka”
  • Powtórzenie   ref.  takt 19-24  i   27-28   Figura „haczyki” w lewo
  • Zwrotka  2  Takt 31-44   Karuzela lub koło zębate.
  • Łącznik Takt 45-46 Krok „krzesany” zmienny w miejscu.
  • Refren Takt 47-54 Figura „młynek”
  • Powtórzenie refrenu Takt 55-62 Dwa koła współśrodkowe.(dziewczynki tworzą koło wewnętrzne i poruszają się w prawo cwałem bocznym, chłopcy tworzą koło zewnętrzne i poruszają się w lewo cwałem bocznym .Figur  kończą doskokiem obunóż.)