Konspekt zaięć muzycznych w klasie IV
Nauczyciel: mgr Barbara Świtaj
Szkoła Podstawowa im. Ignacego Krasickiego w Świętajnie
Temat : Tańczymy krakowiaka.
Cele edukacyjne:
- kształcenie pamięci i koordynacji ruchowej;
- poznanie struktury muzyczno-ruchowej tańca krakowiak;
- poznanie podstawowych kroków i figur tanecznych krakowiaka(cwał boczny, krzesany, drobna kaszka, koła ozdobne)
- kształcenie dyscypliny zespołowej w czasie wykonywania motywów tanecznych.
Metody :
- aktywizująca,
Formy pracy;
- praca w grupie
Środki dydaktyczne:
- płyta z nagraniem piosenki pt. „Lajkoniku prowadź nas”, odtwarzacz płyt CD.
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
- uczeń potrafi wymienić charakterystyczne cechy tańca krakowiak(tempo, cechy rytmu, metrum itp.),
- uczeń potrafi wykonać podstawowe kroki i figury taneczne krakowiaka,
- umie zatańczyć w grupie układ choreograficzny do piosenki „Lajkoniku,prowadż nas”
Przebieg zajęć:
1.Powitanie.
2.Analiza muzyczno-ruchowej struktury tańca.
„Krakowiak-to polski taniec narodowy, pochodzący z okolic Krakowa. Związany był z obyczajami weselnymi wsi krakowskiej ,ale niektórzy badacze przypisują mu pierwiastki tańca wojennego.
Krakowiak jest tańcem żywym, skocznym, wesołym w wyrazie. Kroki taneczne oparte na podskokach,
przeskokach, przesunięciach, wymachach, krzesaniu ,chodzie ,bieganiu i przytupywaniach. Krokom tanecznym towarzyszą ruchy tułowia(skłony, wyprosty, przechylenia)oraz ruchy rąk tj. wymachy, przemachy, unoszenia, krążenia, które nadają rozmach i dynamikę ruchowi tańca. Ruchowo-muzyczna struktura tańca oparta jest na takcie 2/4.Tempo muzyki dość szybkie.
Krakowiak tańczony jest w parach. Bogactwo kroków i figur tanecznych pozwala na różnorodny rysunek tańca i stwarza możliwości wspólnej zabawy i rozrywki.”
3.Ustawienie oraz chwyty rąk w tańcu krakowiak.
- Ustawienia obok siebie:
-tańczący stoją obok siebie prawymi lub lewymi bokami:
-w „haczyku” zahaczają o siebie ugięte prawe lub lewe ręce,
-w młynku podają obie obie wyciągnięte prawe lub lewe ręce.
-wolne ręce unoszą w bok, w górę ,w skos lub składają na biodra;
-tańczący stają obok siebie bokami różnoramiennymi (tzn. dziewczynka lewym ,chłopiec prawym ,oboje zwróceni są w tym samym kierunku tańca:
-chłopiec obejmuje prawą ręką dziewczynkę z tyłu, powyżej pasa. Dziewczynka lewą rękę kładzie na prawym barku chłopca. Wolne ręce tańczący unoszą w górę, w skos, w bok lub składają na biodra.
4.Podstawowe kroki taneczne krakowiaka.
Cwał w przód bezimienny(prowadzony jest zawsze tą samą nogą):
- na raz wykonujemy krok prawą(lub lewą ) nogą w przód z jednoczesnym lekkim odbiciem w górę,
- na „i” dostawiamy doskocznie lewą nogę do prawej(lub prawą do lewej)itd.
Następny cwał rozpoczyna znów noga prawa(lewa).
Cwał w przód zmienny.
Po szeregu cwałów bezimiennych w przód może nastąpić zmiana nogi prowadzącej .Zmiana ta następuje najczęściej co jeden takt muzyczny.
Cwał w bok:krok ten wykonujemy w ustawieniu bokiem do kierunku ruchu.
- na raz –krok w bok prawą(lub lewą )nogą z lekkim odbiciem w górę,
- na i dostawienie doskocznie lewej nogi do prawej(lub prawej do lewej)itd.
Wiele tak wykonywanych cwałów kończy się doskokiem obunóż ,co pozwala na zmianę kierunku ruchu lub wykonywanie innych kroków.
Krok krzesany:
- Jest to zamaszysty przemach nogą wykonywany przez tancerza w obuwiu z podkówkami, który wywołuje krzesanie iskier
- Krok można rozpocząć lewą lub prawą nogą. Jeśli rozpoczyna noga prawa, to :
- takt 1 na raz-wykonujemy „krzesanie” : przemach prawej nogi w przód(poprzedzony lekkim zamachem w przedtakcie w tył)z krótkim przesunięciem piętą o podłogę. W czasie przemachu lewa noga lekko ugina się. Na „dwa” –następuje powrót nogi prawej przemachem w tył z lekkim przesunięciem palcami po podłodze w czasie ruchu. Równocześnie prostujemy nogę lewą;
- takt 2 na „raz’’ wykonujemy przytupnięcie w miejscu nogą prawą, Na „dwa” –wykonujemy przytupnięcie w miejscu nogą prawą. Następny krok krzesany rozpoczynamy nogą lewą.
5.Podstawowe figury krakowiaka.
- Figura „haczyki’’:ustawienie tańczących –obok siebie prawymi lub lewymi bokami. Ręce wewnętrzne ugięte w łokciu zahaczają się. Ręce wolne unoszone są w bok, Skos lub składane na biodrach figurę wykonujemy podskokami zmiennymi lub cwałem w przód zmiennym „co dwa”
- Figura „koło zębate”: chłopcy podają sobie ręce ,tworząc koło. Dziewczynki znajdują się wewnątrz koła i każda z nich składa obie dłonie na złączone dłonie dwóch stojących obok siebie chłopców. Wszyscy tańczący są zwróceni twarzami do środka koła i poruszają się cwałem w bok.
- Karuzela : chłopcy podają sobie ręce, tworząc koło. Dziewczynki znajdują się na zewnątrz koła ,każda z nich stoi pomiędzy dwoma chłopcami w ustawieniu bocznym. Tancerka kładzie lewą dłoń ( lub prawą )na złączone dłonie stojących obok siebie chłopców. Rękę wolą (prawą lub lewą)opiera na biodrze lub podtrzymuje nią brzeg spódniczki.Chłopcy poruszają się cwałem bocznym ,dziewczynki cwałem w przód.
6. Układ taneczny do piosenki ”Lajkoniku ,prowadź nas”
- Zwrotka 1 Takt 1-16 Cwał w przód w parach po linii rysunku tańca, np.koła
- Łącznik Takt 17-18 Krok „krzesany” zmienny w miejscu.
- Refren Takt 19-26 Figura „drobna kaszka”
- Powtórzenie ref. takt 19-24 i 27-28 Figura „haczyki” w lewo
- Zwrotka 2 Takt 31-44 Karuzela lub koło zębate.
- Łącznik Takt 45-46 Krok „krzesany” zmienny w miejscu.
- Refren Takt 47-54 Figura „młynek”
- Powtórzenie refrenu Takt 55-62 Dwa koła współśrodkowe.(dziewczynki tworzą koło wewnętrzne i poruszają się w prawo cwałem bocznym, chłopcy tworzą koło zewnętrzne i poruszają się w lewo cwałem bocznym .Figur kończą doskokiem obunóż.)