KONSPEKT lekcji języka polskiego w kl.V
Temat : Czy wiatr może być leniwy , a deszcz szeptać?
Cele :
Uczeń
- Ø Zna pojęcia epitetu i uosobienia,
- Ø Rozpoznaje uosobienia i epitety w tekstach poetyckich i wyjaśnia ich funkcję,
- Ø Poprawnie odczytuje sytuację przedstawioną w wierszu,
- Ø Przygotowuje interpretację głosową wiersza, podaje cechy wiersza rytmicznego.
Metody i formy pracy: heureza, praca z tekstem poetyckim, praca samodzielna.
Przebieg lekcji:
- Uczniowie otrzymują od nauczyciela tekst, który najpierw uzupełniają wg własnego uznania[ karta pracy},a następnie odczytują.
- Zapisujemy na tablicy pomysły uczniów na bohatera składającego wizytę krawcowi, oraz na tytuł tekstu[ np. bohater; zaprzyjaźniony sąsiad, zmarznięty kolega, ubogi brat, tytuł: ( Uciekinier, wizyta u krawca)
- Prosimy by uczniowie otworzyli podręcznik na s.42 i po cichu przeczytali wiersz S. Aleksandrzaka ,,Leniwy wiatr”
- Wybrany uczeń odczytuje tekst na głos.
- Uczniowie wskazują bohaterów wiersza i zarysowują sytuację, w której znaleźli się wiatr i krawiec ( zad. 2 z podręcznika)
- Uczniowie wypisują z tekstu określenia zawierające informacje o wietrze, np. leniwy, jesienny, zmarznięty. Pytamy, które określenie pasuje do wiatru ( jesienny), a które wskazuje raczej na osobę (leniwy- nazywa ludzką cechę). Dochodzimy do wniosku, że skoro wiatr z wiersza ma cechy ludzkie( mówi, prosi, ucieka) to oczywiście dzieję się tak dzięki szczególnej mocy poezji i poecie stosującemu zabieg uosobienia wiatru.
- Uczniowie przepisują do zeszytu definicję uosobienia a następnie odczytują przykłady z podręcznika s.43.
- Zapisuję w zeszytach określenia opisujące deszcz, które słyszą na co dzień, np. rzęsisty, drobny, zimny, jesienny.
- Tworzymy na tablicy wspólną notatkę.
- Nauczyciel odczytuje wiersz J. Iwaszkiewicza ,,Deszcz”.
- Uczniowie odnajdują wyrazy, które są określeniami rzeczowników: smugi jasne, srebrne, szklane- rzeczowniki są synonimami wyrazu deszcz.
- Pytamy jaki środek poetycki jest najważniejszym tworzywem tego wiersza( epitet).
- Uczniowie odgadują, jakie uczucia i cechy osoby mówiącej w wierszu są w użytych epitetach( zad. 4 z podręcznika)
- Uczniowie liczą sylaby w każdym wersie i wykorzystując definicję zamieszczoną w podręczniku uzasadniają , że wiersz jest rytmiczny (zad. 6 z podr.), jest 12zgłoskowym wierszem rytmicznym (12 sylab- zgłosek). Rytm wierszowi nadają również powtarzające się wyrazy niektóre pięciokrotnie, dwukrotnie.
- Zadanie domowe: wykonaj zad. 5 z podr. s. 41, wykonaj ćwiczenia 1-4 z zeszytu ćwiczeń cz. 1, s. 17-19.