Konspekt lekcji języka polskiego w kl. V
Temat: Co naprawdę wydarzyło się nad brzegiem oceanu? Tropimy mityczne opowieści.
Cele lekcji:
Uczeń
- czyta ze zrozumieniem fragmenty utworów literackich,
-wyszukuje informacje w tekście,
-rozumie istotę mitu,
-wymienia bohaterów mitu,
-pisze kartkę z dziennika z perspektywy bohatera literackiego.
Metody i formy pracy:
-praca samodzielna, praca w grupie, metoda kuli śniegowej.
Materiały dydaktyczne:
-fr. mitów Martellego, J. Parandowskiego, W. Markowskiej, podr. cz. 1 s. 28-30, karty pracy.
Przebieg :
- Podajemy temat lekcji i wprowadzamy u. w atmosferę, że oto będą mogli zabawić się w detektywów, bowiem na łące nad brzegiem oceanu została porwana młoda dziewczyna i nie wiadomo, w jakich dokładnie okolicznościach to się stało. Zeznania świadków różnią się od siebie. Trzeba dogłębnie zbadać sprawę i ustalić wszystkie szczegóły, bo zrozpaczona matka szuka swojej córki. Informujemy uczniów, że otrzymają zlecenie od agencji detektywistycznej i rozpoczną śledztwo, badając relacje świadków zdarzenia. Uczniowie odliczają od 1-3 i na razie pracują samodzielnie. Jedynki zajmą się analizą fr mitologii J. Parandowskiego, dwójki fr mitów greków i rzymian W. Markowskiej , trójki fr mitów starożytnej Grecji Gravesa. Rozdajemy karty pracy numer 1.
 - Nauczyciel monitoruję pracę uczniów. Łączy w trójki te osoby, które już wykonały pracę . Rozdaje grupom załącznik numer 1 raport końcowy. W grupach 3 osobowych uczniowie po kolei odczytują swoje notatki- chodzi o to, aby wszyscy w grupie usłyszeli, że każdy ustalił nieco inną wersję wydarzeń. Następnie wykonują polecenie numer 2 i 3 ze s. 31 w podr. oraz każdy wypełnia samodzielnie i podpisuje raport końcowy, który potem wklejają do zeszytu.
 - Kiedy wszystkie grupy wykonają polecenie, jeszcze raz wspólnie ustalamy wersję prawdopodobnych wydarzeń potwierdzonych w każdej z wersji mitu. Potem odczytujemy definicję mitu oraz mitologii i komentarz pod nią podr. s. 28.
 - Uczniowie znów pracują samodzielnie- każdy detektyw przygotowuje relację dla wiadomości Telewizji Olimpijskiej (polecenie numer 4 s. 31) . Rozdajemy uczniom załącznik numer 2.
 - Chętni uczniowie wcielają się w rolę detektywów, prezentują na forum klasy swoja krótką relację wraz z oceną poznanych wydarzeń. Ich wypowiedzi dobrze byłoby nagrodzić brawami. Na Bieżąco dokonujemy oceny opisowej przedstawionych relacji.
 - W domu: polecenie numer 5 s. 31 podr. Dla chętnych polecenie numer 6 s. 31.
 
KARTA PRACY
| 
 Agencja detektywistyczna ,,Merkury” Zlecenie numer 2345 od bogini Demeter Materiał dowodowy: fragment pt. …………………………………………………………………………………………. 
  | 
|
| 
 Jesteś detektywem. W niejasnych okolicznościach zginęła młoda dziewczyna. Przeczytaj fragment relacji świadka wydarzeń i wpisz do tabeli swoje ustalenia. Pamiętaj! Ważny jest każdy szczegół! Zrozpaczona matka szuka swojej córki.  | 
|
| 
 Imię dziewczyny  | 
 
  | 
| 
 Miejsce zdarzenia  | 
 
  | 
| 
 Co dziewczyna tam robiła?  | 
 
  | 
| 
 Czy nastąpiło jakieś nagłe zdarzenie? Jeśli tak, to jakie? Co zrobiła dziewczyna?  | 
 
  | 
| 
 W jaki sposób zniknęła? Kto był porywaczem? 
  | 
 
  | 
| 
 W jaki sposób przybył porywacz?  | 
 
  | 
| 
 AGENCJA DETEKLTYWISTYCZNA ,,MERKURY” RAPORT Z WYKONANIA ZLECENIA NUMER 2345 od bogini Demeter  | 
| 
 Po dokładnym przebadaniu sprawy zaginięcia córki Demeter stwierdzam, że ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Podpis detektywa………………………………………………….  | 
                    
        
        
        
    