Konspekt lekcji języka polskiego w kl. V

Temat: Co naprawdę wydarzyło się nad brzegiem oceanu? Tropimy mityczne opowieści.

Cele lekcji:

Uczeń

- czyta ze zrozumieniem fragmenty utworów literackich,

-wyszukuje informacje w tekście,

-rozumie istotę mitu,

-wymienia bohaterów mitu,

-pisze kartkę z dziennika z perspektywy bohatera literackiego.

Metody i formy pracy:

-praca samodzielna, praca w grupie, metoda kuli śniegowej.

Materiały dydaktyczne:

-fr. mitów Martellego, J. Parandowskiego, W. Markowskiej, podr. cz. 1 s. 28-30, karty pracy.

Przebieg :

  1. Podajemy temat lekcji i wprowadzamy u. w atmosferę, że oto będą mogli zabawić się w detektywów, bowiem na łące nad brzegiem oceanu została porwana młoda dziewczyna i nie wiadomo, w jakich dokładnie okolicznościach to się stało. Zeznania świadków różnią się od siebie. Trzeba dogłębnie zbadać sprawę i ustalić wszystkie szczegóły, bo zrozpaczona matka szuka swojej córki.  Informujemy uczniów, że otrzymają zlecenie od agencji detektywistycznej i rozpoczną śledztwo, badając relacje świadków zdarzenia. Uczniowie odliczają od 1-3 i na razie pracują samodzielnie. Jedynki zajmą się analizą fr mitologii J. Parandowskiego, dwójki fr mitów greków i rzymian W. Markowskiej , trójki fr mitów starożytnej Grecji Gravesa. Rozdajemy karty pracy numer 1.
  2. Nauczyciel monitoruję pracę uczniów. Łączy w trójki te osoby, które już wykonały pracę . Rozdaje grupom załącznik numer 1 raport końcowy. W grupach 3 osobowych uczniowie po kolei odczytują swoje notatki- chodzi o to, aby wszyscy w grupie usłyszeli, że każdy ustalił nieco inną wersję wydarzeń. Następnie wykonują polecenie numer 2 i 3 ze s. 31 w podr. oraz każdy wypełnia samodzielnie i podpisuje raport końcowy, który potem wklejają do zeszytu.
  3. Kiedy wszystkie grupy wykonają polecenie, jeszcze raz wspólnie ustalamy wersję prawdopodobnych wydarzeń potwierdzonych w każdej z wersji mitu. Potem odczytujemy definicję mitu  oraz mitologii i komentarz pod nią podr. s. 28.
  4. Uczniowie znów pracują samodzielnie- każdy detektyw przygotowuje relację dla wiadomości Telewizji Olimpijskiej (polecenie numer 4 s. 31) . Rozdajemy uczniom załącznik numer 2.
  5. Chętni uczniowie wcielają się w rolę detektywów, prezentują na forum klasy swoja krótką relację wraz z oceną poznanych wydarzeń. Ich wypowiedzi dobrze byłoby nagrodzić brawami. Na Bieżąco dokonujemy oceny opisowej przedstawionych relacji.
  6.  W domu: polecenie numer 5 s. 31 podr. Dla chętnych polecenie numer 6 s. 31.

 

 

 

KARTA PRACY

                                        Agencja detektywistyczna ,,Merkury”

                                          Zlecenie numer 2345 od bogini Demeter

Materiał dowodowy: fragment pt. ………………………………………………………………………………………….

 

Jesteś detektywem.

W niejasnych okolicznościach zginęła młoda dziewczyna.

Przeczytaj fragment relacji świadka wydarzeń i wpisz do tabeli swoje ustalenia.

Pamiętaj! Ważny jest każdy szczegół! Zrozpaczona matka szuka swojej córki.

Imię dziewczyny

 

Miejsce zdarzenia

 

Co dziewczyna tam robiła?

 

Czy nastąpiło jakieś nagłe zdarzenie? Jeśli tak, to jakie? Co zrobiła dziewczyna?

 

W jaki sposób zniknęła? Kto był porywaczem?

 

 

W jaki sposób przybył porywacz?

 

 

 

                                         AGENCJA DETEKLTYWISTYCZNA ,,MERKURY”

                       RAPORT Z WYKONANIA ZLECENIA NUMER 2345 od bogini Demeter

Po dokładnym przebadaniu sprawy zaginięcia córki Demeter stwierdzam, że

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Podpis detektywa………………………………………………….