Lekcja wychowawcza - klasa III połączona z edukacją polonistyczną
Temat: Ocena zachowania bohaterów opowiadania Wojciecha Widłaka „Głupi pomysł”
Cele – przewidywane osiągnięcia
- Ocenia postępowanie głównego bohatera
- Wyraża swoją opinię
- Zna zasady podczas zabaw na śniegu i lodzie
- Potrafi współpracować w zespole
Przebieg zajęć:
- Zapoznanie uczniów z metodami i formami pracy. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że temat lekcji muszą rozszyfrować sami, wyjaśnia też zasady pracy na lekcji.
- Podział na 4 grupy. Zadaniem grupy jest rozszyfrowanie hasła, które jest tematem zajęć. Każda grupa otrzymuje zaszyfrowane hasło z podaną instrukcją – kartka ksero.
Przyjrzyj się uważnie liczbom i odpowiadającym im literom. Przyporządkuj właściwe litery w drugiej tabeli. Odczytaj hasło.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
E |
C |
A |
N |
B |
Z |
W |
P |
Y |
M |
I |
O |
5 |
1 |
6 |
8 |
11 |
1 |
2 |
6 |
4 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
3 |
5 |
3 |
7 |
9 |
|
|
|
|
|
|
6 |
11 |
10 |
12 |
7 |
1 |
|
|
|
|
|
|
Hasło : „Bezpieczne zabawy zimowe”
3. Zapisanie hasła w zeszytach przez wszystkich uczniów.
4. Głośne czytanie przez nauczyciela opowiadania Wojciecha Widłaka „Głupi pomysł”
5. Ustalenie kolejności wydarzeń w opowiadaniu – praca w grupach. Praca w zeszycie ćwiczeń. Wspólne sprawdzanie wykonanej pracy.
6.Ocena zachowania bohaterów opowiadania. Układanie 2-3 zdań. oceniających zachowanie dzieci. Praca w grupach. Wspólne sprawdzanie wykonanej pracy. Zapisywanie do zeszytów najbardziej trafionej oceny zachowania bohaterów.
7.Układanie innych rad „Bezpieczne zabawy zimowe”. Praca w grupach. Prezentowanie przez grupy swoich pomysłów.
8.Praca domowa – napisz w zeszycie rady bezpiecznych zabaw zimowych, które zostały opracowane przez poszczególne grupy.
9.Podsumowanie zajęć:
- Wspólna ocena zespołów – grup; która grupa według uczniów pracowała najefektywniej i przyznanie punktów za aktywność
- Podsumowanie zajęć; „ Co oznacza wyrażenie - bezpieczne zabawy zimowe?”
Opracowała: Dorota Mucha