Konspekt godziny wychowawczej w klasie IV
Temat: Poznajemy techniki skutecznego zapamiętywania oraz uczenia się .
Cele lekcji:
- poznanie technik zapamiętywania
- doskonalenie techniki zapamiętywania
- ćwiczenia koncentracji uwagi
- określanie przyczyn dekoncentracji.
Środki dydaktyczne:
- karty pracy,
- kredki , test wielorakiej inteligencji
Metody: praca w grupach oraz indywidualna z kartami pracy,
wykład .
Przebieg lekcji
- Podanie uczniom tematu lekcji i uświadomienie im, jak ważne są ćwiczenia pamięci i w związku z tym poznają kilka takich ćwiczeń.
 
Zadaniem uczniów będzie samodzielne ich doskonalenie w domu, aby osiągnąć cel i nabyć umiejętność skutecznego uczenia się.
- Wykład nauczyciela o mnemotechnikach i wyjaśnienie tego pojęcia.
 
Mnemotechnika – w języku greckim menemo znaczy pamięć, a techne znaczy sztuka, rzemiosło, czyli sposoby ułatwiające przyswajanie, zapamiętywanie nowych informacji,wiadomości, faktów.
Dla ćwiczenia różnych sposobów zapamiętywania ważne są:
- spostrzegawczość
- rozumienie treści
- ćwiczenie wzroku i słuchu
- umiejętność koncentracji uwagi.
Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona ćwiczeniom związanym
z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem.
- Zbiorowe poszukiwanie i ustalenie powodów dekoncentracji.
 
Według uczniów może to być:
- hałas
- muzyka
- włączony telewizor lub radio
- niemiłe wydarzenia
- nieporozumienia i sprzeczki z rówieśnikami.
- Uczniowie przystępują do wykonania testu.
 
Preferowany zmysł w procesie uczenia się.
Przy kolejnych wyobrażeniach uczeń może zamknąć oczy. Każdy punkt ocenia w skali od 0 do 2.
0 – kiedy nie może wyobrazić sobie danej sceny,
1- kiedy idzie mu średnio,
2- kiedy obraz, dzwięk lub sytuacja są bardzo wyrażne.
Wyobraz sobie: liczba punktów
- purpurowa różę
- biegnącego psa
- swój dom
- jesienny liść
- płomień świecy
- kolorowe motyle
Usłysz:
- odgłosy ruchu ulicznego
- odgłos kroków na schodach
- szczekanie psa
- trenerski gwizdek
- dzwoniący telefon
- brzęk tłuczonego szkła
Wyobraż sobie , jak się czujesz
- idąc bosa po mokrym mchu
- dotykając korę drzewa
- dotykając zamszu
- dotykając kota
- idąc boso po plaży
- pływając w jeziorze
Ten, kto ma najwyższą liczbę punktów, uczy się najszybciej.
- Propozycje ćwiczeń.
 
Nauczyciel wybiera fragment ściany w klasie i poleca uczniom zapamiętanie wszystkich detali- czas obserwacji 3 minuty.
Po trzyminutowym przyglądaniu się uczniowie starają się zapisać jak największą ilość zapamiętanych szczegółów. Następnie patrzą na ten sam fragment ściany i notują te detale, które pominęli. Po kilkukrotnym powtórzeniu ćwiczenia ilość detali powiększy się.
Zapamiętywanie nazwisk i twarzy. Uczeń przez 2 minuty przygląda się 10 twarzom, a następnie pod każdym rysunkiem wpisuje właściwe nazwisko.
Bujanie w obłokach
Uczeń przygląda się dokładnie rysunkowi-zoo. Następnie zamyka oczy i próbuje go odtworzyć.
Mapa myśli- to robienie notatek, które łatwiej odczytać, zrozumieć i znaleźć w nich potrzebne informacje.
Dla lepszego zapamiętania uczeń może wykorzystać : kolory- wtedy pobudza mózgu, gałęzie- z tematu wychodzą wypustki, a każda z nich to jakieś zagadnienie, symbole- oznaczanie pewnych treści symbolem, słowa-klucze.
- Podsumowanie
 
Materiał wyuczony ze zrozumieniem zapamiętujemy łatwiej, szybciej i na długo.
Pamięć należy ćwiczyć.
Wyuczony materiał należy powtarzać.
7. Na zakończenie lekcji uczniowie wypełniają kwestionariusz wielorakiej
inteligencji.
Opracowała : Anna Andruszkiewicz
                    
        
        
        
    