Konspekt lekcji z zastosowaniem metody aktywizującej „Burza mózgów”
w klasie III – matematyka
Opracowała: Dorota Mucha
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych na porównywanie różnicowe metodą „Burza mózgów”
Cele – przewidywane osiągnięcia:
- Uczeń logicznie myśli
- Śledzi wypowiedź swojego poprzednika
- Analizuje przedstawione i uzyskane dane
Środki dydaktyczne:
- 2-3 arkusze szarego papieru
- Grube mazaki
Przebieg lekcji:
- Podanie tematu lekcji – na dzisiejszej lekcji będziemy rozwiązywali zadania tekstowe w nietypowy sposób. Zadanie wasze (uczniów) będzie polegało na tym, że będziecie układali pytania do podanego zadania, a ja każdy wasz pomysł będę zapisywała na arkuszu papieru. W dalszej części lekcji sami ocenicie swoje pomysły na rozwiązanie zadania.
- Nauczyciel pisze na tablicy treść zadania tekstowego: W pierwszym pudełku jest 7 kredek. W drugim pudełku jest 8 razy więcej.
- W tej części lekcji nauczyciel dokładnie wyjaśnia na czym będzie polegała praca uczniów:
- Zadanie wasze polega na stawianiu pytań do treści zadania, które napisałam na tablicy
- Wszystkie wasze pytania będę zapisywała na arkuszu papieru wraz z imieniem ucznia, co pozwoli właściwie ocenić pracę ucznia. Za logiczne pytanie uczeń otrzymuje ocenę z aktywności.
- Pytania podajemy do momentu wyczerpania się waszych pomysłów
- Następnie będziemy razem analizować treść każdego pytania i zasadność jego logiki
- Niepoprawnie sformułowane pytania zostaną skreślone
- Zostają tylko pytania poprawnie sformułowane
4. Po wyczerpaniu pomysłów na pytania, przystępujemy do analizy zapisanych pytań. Analizując treść postawionego pytania szukamy rozwiązania zadania tekstowego. W tej części lekcji uczniowie ustnie rozwiązują zadanie tekstowe.
5. Nielogiczne pytania, pytania na które znajdujemy odpowiedź w zadaniu i powtarzające się pytania skreślane są z listy pytań. Zostają tylko pytania poprawnie i logicznie sformułowane w pierwszej kolejności.
6. W dalszej części lekcji uczniowie przepisują treść zadania i nieskreślone pytania do zeszytów oraz rozwiązują pisemnie zadanie tekstowe.
7. Wystawienie ocen za dobrze sformułowane w pierwszej kolejności pytania.
8. Podsumowanie lekcji – ewaluacja. Pozyskanie od uczniów informacji o atrakcyjności lekcji. Nauczyciel zadaje pytanie „ Kiedy chcecie znowu pobawić się w taki sposób rozwiązywania zadań?”