Konspekt lekcji przyrody w klasie 5
Temat: Bakterie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
Cele lekcji:
- poznanie pojęć: bakteria, mikroorganizm, infekcja, pasożyt, chlorofil, samożywność, cudzożywność;
- poznanie środowiska życia bakterii;
- znajomość pozytywnego i negatywnego znaczenia bakterii.
- wyjaśnianie sposobów odżywiania bakterii;
- opisywanie budowy bakterii;
- wskazywanie pozytywnego i negatywnego znaczenia bakterii,
- rozumienie konieczności unikania kontaktu z bakteriami i osobami chorymi;
Metody:
- praca z podręcznikiem;
- burza mózgów;
- gra dydaktyczna – rozsypanka;
- obserwacja
- pogadanka;
Formy pracy:
- praca indywidualna;
- praca w grupach;
Środki dydaktyczne:
- podręcznik do przyrody;
- zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy;
- rozsypanka wyrazowa,
- opis różnych chorób wywołanych przez bakterie;
- nieświeże produkty żywnościowe;
- fragment ściółki leśnej.
Przebieg lekcji:
- Sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji;
- Przedstawienie tematyki lekcji;
- Przypomnienie wiadomości o bakteriach:
- cechy organizmu;
- środowisko życia;
- podstawowe potrzeby życiowe.
4. Pogadanka na temat związku bakterii z organizmem człowieka.
2. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy bakterie to nasi sprzymierzeńcy czy wrogowie? – burza mózgów.
3. Sformułowanie wniosków:
Bakterie to nasi sprzymierzeńcy.
Bakterie to nasi wrogowie.
Bakterie to zarówno nasi sprzymierzeńcy, jak i wrogowie.
4. Sformułowanie wniosków:
- Podział uczniów na 6 grup;
- Rozdanie instrukcji do pracy – zapoznanie się z nimi.
- Praca w grupach w oparciu o instrukcję.
5. Przedstawienie wniosków przez liderów poszczególnych grup.
6. Układanie tabeli dotyczącej pożytecznego i szkodliwego znaczenia bakterii oraz wklejenie jej do zeszytu.
7.Podsumowanie pracy uczniów i ocena.
8. Praca domowa
Napisz, gdzie możesz spotkać bakterie, które są pożyteczne dla człowieka?
Opracowała: Anna Andruszkiewicz