Klasa VI
Język polski 22-25. 06. 2020 r.
Zaloguj się na platformie epodreczniki. Zapoznaj się z tematem : Żyć jak pies z kotem czy jak bratnie dusze?
Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Stanisława Wyspiańskiego pt. „Macierzyństwo”.
- Jak sądzisz, dlaczego malarz tak zatytułował swój obraz?
- Nadaj obrazowi własny tytuł. Zapisz go w zeszycie. Uzasadnij swój pomysł.
- Która postać według ciebie jest najważniejsza?
- Jakie więzy łączą postacie z obrazu?
- Jak myślisz, jakie uczucia są ukazane na tym obrazie?
Jeśli macie rodzeństwo – rodzone, przyrodnie, przybrane lub cioteczne – to opowiedzcie o nim. Sposób prezentacji zależy od was. Jeśli jesteście jedynakami, zastanówcie się, jakie rodzeństwo chcielibyście mieć. Wyślijcie do sprawdzenia.
- Czy wasze rodzeństwo jest starsze, czy młodsze?
- Jakie uczucia was łączą?
- Jak rozumiecie powiedzenia: „żyć jak pies z kotem” i „bratnie dusze”?
- Co lubicie wspólnie robić?
Również na platformie epodreczniki udostępniam temat Białe- czarne, dobre- złe, czyli świat przeciwieństw..
Język, którym się porozumiewamy jest wartością i służy do odnajdywania się w naszej rzeczywistości. Z tego powodu konieczne jest używanie jasnego, klarownego języka. Należy dążyć do wykorzystania jego bogatych zasobów, aby komunikacja stała się interesująca i zrozumiała. Jak powiedział Janusz Korczak: Źle mówić i pisać znaczy krzywdzić swoją mową tych, którzy ją budowali.
Wzbogacisz i urozmaicisz swoje słownictwo; utworzysz synonimy i antonimy wybranych wyrazów; dokonasz redakcji tekstów; wskażesz i nazwiesz kontrasty oraz przeciwieństwa.
Odpowiedz na pytania: Komu hotel podoba się bardziej, mamie czy synowi? Uzasadnij odpowiedź. Czy uważasz, że możemy wskazać kto miał rację w ocenie pomnika? Co zrobiłbyś na miejscu Michała? Uzasadnij swoją odpowiedź. Które cechy wymienione w dialogu są dla Ciebie ważne? Na każdy temat poświęć dwie godziny lekcyjne.