Lekcja 1 (25.05.2020r.) Obliczanie pola trapezu.
Pamiętajcie, że po zapoznaniu się z tym tematem lekcji i wykonaniu zadań każdy z Was powinien nauczyć się bezbłędnie:
1) obliczać pole trapezu;
2) stosować jednostki pola: mm2, cm2, dm2, m2, km2, ar, hektar.
Wzór na obliczenie pola trapezu:
P =( a + b) · h : 2
P - pole prostokąta a- podstawa dolna b- podstawa górna h- wysokość
Aby obliczyć pole trapezu należy podstawić do wzoru wszystkie długości i wykonać obliczenia.
Trzeba pamiętać, aby długości były wyrażone w tej samej jednostce.
Wiadomości znajdziecie w załączonym w linku filmie.
https://www.youtube.com/watch?v=4mdTOoSc9CY
Wykonajcie zadanie 3 i 4 w ćwiczeniach oraz zad. 2 str. 199 w podręczniku.
Do wysłania jest zadanie 2 str. 199 w podręczniku. Proszę w obu przykładach zapisać wzór trapezu, wypisać dane (długość postawy dolnej i górnej oraz wysokość) i obliczyć pole trapezu.
Lekcja 2 (26.05.2020r.) Pola wielokątów.
Pamiętajcie, że po zapoznaniu się z tym tematem lekcji i wykonaniu zadań każdy z Was powinien nauczyć się bezbłędnie:
- obliczać obwód wielokąta o danych długościach boków;
- obliczać pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek;
- stosować jednostki pola: mm2, cm2, dm2, m2, km2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń, tylko przed obliczeniem);
- obliczać pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów.
Aby przypomnieć wiadomości o obliczaniu pól poznanych wielokątów zapoznajcie się z zamieszczonym w linku filmem.
https://www.youtube.com/watch?v=YRQFze6O5W0
Wykorzystując poznane wiadomości wykonajcie zadanie 1, 3 str. 201 oraz zad. 5 str. 202 podręcznik. Wypiszcie w zadaniu 1 wszystkie potrzebne dane oraz zapiszcie wzór na obliczenie pola każdej figury. Do wysłania jest wykonane zadanie 1, 3, 5.
Lekcja 3 (28.05.2020r.) Liczby ujemne.
Pamiętajcie, że po zapoznaniu się z tym tematem lekcji i wykonaniu zadań każdy z Was powinien nauczyć się bezbłędnie:
- podawać praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
- zaznaczać i odczytywać liczby całkowite na osi liczbowej;
- porównuje liczby całkowite;
- odczytywać temperaturę (dodatnią i ujemną).
Pamiętacie z klasy IV, że mamy w matematyce liczby ujemne ze znakiem - (minus) oraz liczby dodatnie ze znakiem + (plus). Liczba 0 nie jest ani dodatnia, ani ujemna. Te wiadomości m. in. poznaliśmy odczytując na termometrze temperaturę.
Liczby 0,1,2,3,...,50,...86,.....1294 itd. to liczby naturalne.
Liczby 0,-1,-2,-3,...,-50,...-86,.....-1294 itd. to liczby całkowite.
Na początek przypomnijcie wiadomości o liczbach całkowitych i liczbach naturalnych oraz umieszczaniu ich na osi liczbowej. Obejrzyjcie w tym celu załączony w linku film.
https://www.youtube.com/watch?v=O1PoQzlZK80
Po obejrzeniu filmu wykonajcie zad. 1, 2, 3, 4, str. 104-105 ćwiczenia.
Następnie zajmiecie się porównywaniem liczb. Aby to zrozumieć, możecie obejrzeć załączony w linku film.
https://www.youtube.com/watch?v=88_lpDJSbN8
Po obejrzeniu filmu wykonajcie zad. 5,6, 7 ze str. 105 w ćwiczeniach.
Do wysłania jest strona 105 z ćwiczeń.
Lekcja 4. (29.05.2020r.) Dodawanie liczb całkowitych.
Pamiętajcie, że po zapoznaniu się z tym tematem lekcji i wykonaniu zadań każdy z Was powinien nauczyć się bezbłędnie:
- wykonywać proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
Dodawania i odejmowania uczyliście sie od klasy I. Teraz dołożymy tylko liczby ujemne. Proszę obejrzeć załączony w linku film:
https://www.youtube.com/watch?v=ITkFDk-Ou-k
Po obejrzeniu filmu zapiszcie temat w zeszycie, narysujcie oś liczbową i wykorzystując wiadomości z załączonego filmu, wykonajcie w zeszycie następujące obliczenia:
(-3) + 5 = 3 - 8 = 6 + 8 = - 5 - 7 = - 2,5 + 6 = -4,5 – 3 =
20 – 50 = - 40 + 20 =
Jak już zrozumieliście dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem osi liczbowej, obejrzyjcie kolejny film o dodawaniu i odejmowaniu liczb całkowitych, wykorzystując załączony link.
https://www.youtube.com/watch?v=yYpCKh-T8Lg
Podsumowanie wiadomości do wykorzystania przy rozwiązywaniu zadań.
5 + 3 = 8 (-5) + (-3) = (-8) 5 – 3 = 2 3 – 5 = (-2)
W tych zapisach dzielimy liczby w działaniu na 2 grupy:
Liczby dodatnie: +5, +3, +2, +8 (5, 3, 2, 8) (pamiętacie, że liczby dodatnie zapisujemy ze znakiem + lub bez tego znaku) i określać będziemy je jako pieniądze, które dostaliście np. od rodziców (moje pieniądze – zysk - gotówka)
Liczby ujemne: (-5), (-3), (-2), (-8) określać będziemy je jako pieniądze, które musicie oddać np. rodzicom (pożyczone pieniądze – strata - dług).
Działanie(-5) + (-3) = (-8) można opisać dług + dług = dług (5zł długu i 3zł długu oznacza, że mamy oddać 8zł)
5 + 3 = 8 można opisać gotówka + gotówka = gotówka (czyli dostaliśmy 8zł)
5 – 3 = 2 można opisać zysk - strata = zysk (czyli, po oddaniu długu w wysokości 3zł, zostało nam 2zł)
3 - 5 = (-2) można opisać zysk - strata = strata (nasze pieniądze to 3zł, mamy oddać 5zł, więc jak oddamy część naszego długu, to zostanie nam jeszcze 2zł długu).
Jeszcze jedna ważna rzecz, to zamiana na jeden, dwóch znaków będących obok siebie.
(+)(+) = (+) (-)(-) = (+) (+)(-) = (-) (-)(+) = (-) ta zamiana jest bardzo ważna, proszę nauczyć się tego na pamięć.
Tak wygląda zamiana w działaniach:
3 + (+5) = 3 + 5 = 8 3 - (-5) = 3 + 5 = 8 3 + (-5) = 3 - 5 = (-2) 3 - (+5) = 3 - 5 = (-2)
Pobawcie się dodawaniem i odejmowaniem liczb całkowitych wciskając na poniższy link:
https://www.matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218
Pozdrawiam i życzę miłej pracy. Danuta Oreszuk