Lekcja 1.
11.05.2020
Co umiem z działu "Procenty"? Podsumowanie zdobytych wiadomości i umiejętności.
Lekcja do pobrania w załączeniu poniżej:
Lekcja 2. (12.05.2020r.) Liczby dodatnie i ujemne. Porównywanie liczb.
Pamiętajcie, że po zapoznaniu się z tym tematem lekcji i wykonaniu zadań każdy z Was powinien nauczyć się bezbłędnie:
1) podawać praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
2) zaznaczać i odczytywać liczby całkowite na osi liczbowej;
3) obliczać wartość bezwzględną;
4) porównywać liczby całkowite.
Pamiętacie z klasy V, że mamy w matematyce liczby ujemne ze znakiem - (mnus) oraz liczby dodatnie ze znakiem + (plus). Liczba 0 nie jest ani dodatnia, ani ujemna.
Liczby 0,1,2,3,...,50,...86,.....1294 itd. to liczby naturalne.
Liczby 0,-1,-2,-3,...,-50,...-86,.....-1294 itd. to liczby całkowite.
Na początek przypomnijcie wiadomości o liczbach całkowitych i liczbach naturalnych.
Obejrzyjcie w tym celu załączony w linku film.
https://www.youtube.com/watch?v=O1PoQzlZK80
Na dzisiejszej lekcji zajmiemy sie porównywaniem liczb. Aby to zrozumieć możecie obejrzeć załączony w linku film.
https://www.youtube.com/watch?v=88_lpDJSbN8
Po obejrzeniu filmu wykonajcie zad. 1,2 str. 76, zad. 6,7 str. 77 oraz zad. 13 str. 78 ćwiczenia.
Następnie obejrzyjcie kolejny film o wartości bezwzględnej i wykonajcie zad. 14,15 str. 79 ćwiczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=MJ6vZOFjPT4&list=PLef0yBMrEiIh42iw0OeJ-hxXZsT5UHnw3&index=4
Do wysłania są wszystkie wykonane zadania z ćwiczeń. Dla chętnych proponuję do rozwiązania
zad. 18 str. 79 ćwiczenia.
Lekcja 3 i 4 (14.05.2020r.) (15.05.2020r.) Dodawanie i odejmowanie.
Pamiętajcie, że po zapoznaniu się z tym tematem lekcji i wykonaniu zadań każdy z Was powinien nauczyć się bezbłędnie:
- wykonywać proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
Na początek dla utrwalenia wiadomości z poprzedniej lekcji postarajcie się rozwiązać test z załączonego linku oraz zadanie 1 zamieszczone pod linkiem do testu.
Zadanie 1.
W konkursie matematycznym „Minusy wygrywają” uczeń za prawidłowo rozwiązane zadanie otrzymywał (−2) punkty, za brak rozwiązania (−4) punkty, a za błędną odpowiedź (−7) punków. Uczniowie rozwiązywali 15 zadań.
Marek rozwiązał poprawnie 11 zadań, na jedno nie udzielił odpowiedzi, a pozostałe rozwiązał błędnie. Ile punktów zdobył on łącznie?
Teraz przejdziecie do tematu z dodawania i odejmowania. To tak, jak w klasie I. Dołożymy tylko liczby ujemne. Proszę obejrzeć załączony w linku film:
https://www.youtube.com/watch?v=6nVkMOelKDw
Po obejrzeniu filmu zapiszcie temat w zeszycie, narysujcie oś liczbową i wykorzystując wiadomości z załączonego filmu, wykonajcie w zeszycie następujące obliczenia:
(-3) + 5 = 3 - 8 = 6 + 8 = - 5 - 7 = - 2,5 + 6 = -4,5 – 3 =
20 – 50 = - 40 + 20 =
Jak już zrozumieliście dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem osi liczbowej, obejrzyjcie kolejny film o dodawaniu i odejmowaniu liczb całkowitych, wykorzystując załączony link.
https://www.youtube.com/watch?v=yYpCKh-T8Lg
Podsumowanie wiadomości do wykorzystania przy rozwiązywaniu zadań.
5 + 3 = 8 (-5) + (-3) = (-8) 5 – 3 = 2 3 – 5 = (-2)
W tych zapisach dzielimy liczby w działaniu na 2 grupy:
Liczby dodatnie: +5, +3, +2, +8 (5, 3, 2, 8) (pamiętacie, że liczby dodatnie zapisujemy ze znakiem + lub bez tego znaku) i określać będziemy je jako pieniądze, które dostaliście np. od rodziców (moje pieniądze – zysk - gotówka)
Liczby ujemne: ( (-5), (-3), (-2), (-8) określać będziemy je jako pieniądze, które musicie oddać np. rodzicom (pożyczone pieniądze – strata - dług).
Działanie(-5) + (-3) = (-8) można opisać dług + dług = dług (5zł długu i 3zł długu oznacza, że mamy oddać 8zł)
5 + 3 = 8 można opisać gotówka + gotówka = gotówka (czyli dostaliśmy 8zł)
5 – 3 = 2 można opisać zysk - strata = zysk (czyli, po oddaniu długu w wysokości 3zł, zostało nam 2zł)
3 - 5 = (-2) można opisać zysk - strata = strata (nasze pieniądze to 3zł, mamy oddać 5zł, więc jak oddamy część naszego długu, to zostanie nam jeszcze 2zł długu).
Jeszcze jedna ważna rzecz, to zamiana na jeden, dwóch znaków będących obok siebie.
(+)(+) = (+) (-)(-) = (+) (+)(-) = (-) (-)(+) = (-) ta zamiana jest bardzo ważna, proszę nauczyć się tego na pamięć.
Tak wygląda zamiana w działaniach:
3 + (+5) = 3 + 5 = 8 3 - (-5) = 3 + 5 = 8 3 + (-5) = 3 - 5 = (-2) 3 - (+5) = 3 - 5 = (-2)
Pobawcie się dodawaniem i odejmowaniem liczb całkowitych wciskając na poniższy link:
https://www.matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218
Do wykonania i wysłania jest zadanie 2 str. 170 podręcznik. Osoby chętne na dodatkowe plusy mogą wykonać i przesłać zadanie 9 str. 171 podręcznik.
Pozdrawiam i życzę miłej pracy.