Klasa VI
15.04.2020 r.
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Dzień dobry!
Celem dzisiejszej lekcji jest utrwalenie wiadomości z działu ,,Upadek Rzeczpospolitej”.
- Zaloguj się na stronie e-podręczniki.
- Dzisiejszy temat lekcji to https://epodreczniki.pl/a/odrodzenie-w-upadku---powtorzenie/DMRxM8KJy
- Materiał został już udostępniony i nie musisz wklejać linku do strony.
- Zaczynamy prace od pracy z mapą przedstawiającą ,,Rozbiory Polski i zyski terytorialne państw zaborczych”. Zwróć uwagę na to, że każde państwo zaborcze ma na mają przypisany kolor i różne jego odcienie. Po kliknięciu na mapę zmieni ona format, co ułatwi pracę. Następnie wskazujecie na mapie nabytki trzech państwa zaborczych. Po tej czynności wykonujecie polecenie drugie do mapy. Możecie skorzystać z atlasu lub map z podręcznika.
- Zapoznaj się z tekstem ,, Rozważania na temat malarstwa - 3 Maja - kolejny triumfalny upadek” oraz zapoznaj z obrazem Jana Matejki i postaciami występującymi w tycm tekście i na tym obrazie.
- Następnie wykonaj ćwiczenie 1 i 2 .
- W domu wykonajcie polecenie 9 .
- Jeżeli będziesz miał trudności i pytania proszę pisać.
- Za tydzień piszemy sprawdzian.
Powodzenia
17.04.2020
Temat: Wielka rewolucja francuska .
Zakres lekcji jest rozłożony na dwie lekcje.
Po dzisiejszej lekcji nauczysz się:
- dlaczego doszło do wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
- jakie praw i obowiązki miały poszczególne grupy społeczne we Francji,
- jakie prawa zagwarantowała Deklaracja praw człowieka i obywatela.
Zaczynamy
Lekcja 1
- Zaloguj się na stronie e-podręczniki.
- Dziś pracujemy na tej stronie https://epodreczniki.pl/a/pozegnanie-z-monarchia-przyczyny-wielkiej-rewolucji-francuskiej/DknsuAuxM
- Nie musisz wpisywać linku będzie on już udostępniony.
- Na początku wykonaj ćwiczenie 1.
- Do zeszytu przepisz trzy daty.
- Teraz poznamy teorię Monteskiusza. W tym celu przeczytaj tekst źródłowy ,, O duchu praw”. Następnie wykonaj ćwiczenie 2.1 i 2.2.
- Po wykonaniu tego ćwiczenia dowiesz się o trójpodziale władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Pomyśl, dlaczego o tym wspominamy? Przypomnij sobie definicję monarchii absolutne. Na koniec lekcji zrozumiesz dlaczego o tym wspomnieliśmy.
- Teraz poznamy trzy stany społeczeństwa francuskiego. Przeczytajcie informacje z e-podręcznika, a w podręczniku na stronie 185. Potem wykonaj ćwiczenie 3.
- Francja w oświeceniu była ośrodkiem myśli oświeceniowej, ale coraz częściej popularność zdobywały idee liberalne. Coraz częściej społeczeństwo sprzeciwiało królowi. ,, Opór przeciw polityce Ludwika XVI okazywano w tzw. parlamentach, czyli lokalnych trybunałach sądowych, pełniących jednocześnie funkcję urzędów administracyjnych. Polegał on na odmawianiu rejestracji edyktów królewskich, choć należało to do tradycyjnych obowiązków tych instytucji. Szczególnie aktywny był parlament paryski. Edykty, czyli ustawy dyktowane przez króla, pozbawione rejestracji, nie nabierały mocy i nie mogły być egzekwowane. W działaniach tych wspierała arystokrację „szlachta z ubrania”, niegdyś lojalna wobec władcy, ale stopniowo przechodząca do opozycji.”
- Dodatkowo w kraju panował kryzys ekonomiczny i klęski głodu.
- Polecenie 4 ukaże z jakimi problemami borykał się budżet francuski. Wykonaj go ustnie i nie zapisuj rozwiązań.
- Ćwiczenie 4 wykonaj w e-podręczniku.
- Przeczytaj punkt ,,Dlaczego król zwołał Stany Generalne??
- Na koniec lekcji wykonaj ćwiczenie 5,6 i 7.
Powodzenia 
