Temat: Zanim powstała Polska

Data: 25.03.2020 r.

Zapisz pkt. 1 notatki:

 

1.  Słowianie – lud, który w V-VIII wieku osiedlał się we wschodniej, środkowej i południowej Europie. Dzielili się na mniejsze plemiona, zajmowali się głównie rolnictwem, rybołówstwem i łowiectwem, znali też rzemiosło. Mieszkali w niewielkich osadach.

 

OBEJRZYJ FILM – OSADA W BISKUPINIE (link poniżej) :

https://www.youtube.com/watch?v=Sl0-Yo7y7D4

 

ZAPOZNAJ SIĘ Z TEKSTEM PODRĘCZNIKA – S. 161 „WIERZENIA SŁOWIAN”

 

Zapisz pkt. 2 notatki:

 

2. Religia Słowian:

- politeizm (przypomnij sobie lekcje o Grekach i Rzymianach - pamiętasz co oznacza to pojęcie ?)

- najważniejsze bóstwa: Swaróg (bóg ognia i słońca), Perun (władca nieba i piorunów), Świętowit (bóg wojny, płodności i urodzaju)

- miejsca modlitw: góry, gaje, źródła, jaskinie

 

OBEJRZYJ FILM – POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO (link poniżej) :

https://www.youtube.com/watch?v=apMIgj0pi-U&list=PLBJEVn1h83HxvCVusUnwJqCoHIZed96Rt

 

Zapisz pkt. 3 i 4 notatki:

 

3.  Pierwsze państwa Słowian:

- ok. 830 roku powstaje Państwo Wielkomorawskie (Cyryl i Metody – misjonarze, alfabet nazywany cyrylicą)

- początek IX wieku: najazd Węgrów, upadek Państwa Wielkomorawskiego

- X wiek → nowe państwa słowiańskie: Ruś Kijowska, Czechy, Polska, Serbia i Chorwacja

 

4. Początki Polski:

- plemiona na tych terenach: Polanie, Wiślanie, Pomorzanie, Mazowszanie, Lędzianie, Ślężanie i Opolanie

- większe państwa utworzyli Wiślanie i Polanie

- państwo Polan przetrwało i podporządkowało sobie tereny innych plemion

 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PYTANIAMI 1 I 2 NA STRONIE 164 W PODRĘCZNIKU: CZĘŚĆ „SPRAWDŹ SIĘ” 

 

ODPOWIEDZI    POPRZEZ  ZDJĘCIE  PRZEŚLIJ NA ADRES E-MAIL: spswietajnoklasa5@wp.pl

(w tytule e-mail proszę wpisać przedmiot i nazwisko ucznia).

 

Temat lekcji:       Mieszko I i początki Polski.

 

Dzień : 27.03.2020 r.

 

 

 

Zapisz pkt. 1 notatki:

 

 

 

1.      Skąd się wzięła nazwa „Polska”?

 

 

 

Plemię POLAN = słowo „pole”, a to znaczy „otwarta przestrzeń” = Polanie zajmowali się rolnictwem, czyli pracowali w POLU. Pierwszy raz nazwę Polski zapisano w X wieku.

 

 

 

Zapisz pkt. 2 notatki:

 

 

 

2.      Od państwa Polan do Polski

 

- rządzą książęta z dynastii Piastów (Siemowit, Lestek, Siemomysł)

 

ok. 960/963 r. władzę przejmuje Mieszko I (syn Siemomysła)

 

- Mieszko I to pierwszy WŁADCA, A NIE KRÓL Polski

 

- Mieszko zdobywa nowe tereny, zwiększa granice swojego królestwa

 

 

 

Obejrzyj krótki filmik (link poniżej):

 

https://www.youtube.com/watch?v=vo9BEZhL3gY

 

Przypomnij sobie co znaczy „dynastia” (odpowiedź znajdziesz w zeszycie, temat dotyczący Karolingów)

 

 

 

Zapisz pkt. 3 notatki:

 

 

 

3.      Przyjęcie chrztu – 966 roku

 

- ślub Mieszka I z czeską księżniczką Dobrawą (inaczej nazywana Dąbrówką)

 

- ślub = sojusz polsko – czeski; mamy nowego sprzymierzeńca w walkach

 

- przyjęcie chrztu = wzmocnienie pozycji Polski w Europie

 

- 968 r. powstanie biskupstwa w Poznaniu, na jego czele stał biskup Jordan

 

- przyjęto chrzest, ale często modlono się do dawnych bogów, nazywano to POGAŃSTWEM (pogaństwo = wyznawanie religii niechrześcijańskiej)

 

 

 

Przyjrzyj się obrazowi, który został umieszczony w podręczniku na stronie 166 i odpowiedz na postawione poniżej pytanie (w zeszycie).

 

 

 

Zapisz pkt. 4 notatki

 

4.      Skutki przyjęcia chrztu

 

rozwój kultury na ziemiach polskich

 

- wzrost znaczenia polskiego władcy

 

- Polska zaczyna być wspólnotą, a nie osobnymi plemionami

 

 

 

Zapisz pkt. 5 notatki

 

5.      W obronie granic

 

- rozrastanie się państwa polskiego

 

- niemiecki margrabia Marchii Łużyckiej – Hodon – atakuje Polskę

 

972 r. bitwa pod Cedynią; Mieszko zwycięża

 

 

 

Zapisz pkt. 6 notatki

 

6.      Dagome iudex

 

- dagomeiudex czyta się dagomejudeks

 

- powstał ok. 991 r.

 

- jest to NAJSTARSZY OPIS GRANIC POLSKI (od Bałtyku, graniczy z Prusami oraz z Rusią)

 

- Mieszko w tym DOKUMENCIE oddał swoje państwo pod opiekę papieżowi

 

 

 

W załącznikach przesyłam:

 

a)      Analizę SWOT, która dotyczy chrztu Polski; - zapisz w zeszycie schemat dodany w linku podanym poniżej i podkreśl po 4 według Twojego zdania skutki pozytywne i negatywna ( razem 8J).Jeżeli masz możliwość wydrukuj i wklej do zeszytu.

 

Link do analizy SWOT:

 

http://know-howhistoria.pl/analiza-swot-dot-chrztu-polski-966/

 

 

 

Źródło:http://know-howhistoria.pl/analiza-swot-dot-chrztu-polski-966/

 

Zdjęcie wykonanej pracy prześlij na adres spswietajnoklasa5@wp.pl(w tytule e-mail proszę wpisać przedmiot i nazwisko ucznia).