Klasa V histora


Temat: Określamy czas w historii – ćwiczenia praktyczne.

Zapisz temat w zeszycie.

Zapoznaj się  z materiałem ze strony: https://lekcjehistorii.pl/index.php/2016/09/03/czas-w-historii-obliczanie/

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=1nNJu0u-zAU

https://www.youtube.com/watch?v=OB2VnRXrEIM

Po obejrzeniu filmu i zapoznaniu się z materiałem przechodzimy do ćwiczeń praktycznych.

Wykonaj ćwiczenia: https://learningapps.org/784079

Ćwiczenia w określaniu wieków:

1. Który to wiek?

1520 r. -

46 r. p. n.e. –

476 r. p.n.e.-

1200 r. –

1950 r. -

2. Określ czy to jest początek, czy koniec wieku.

2004 r. –

1000 r. –

1799 r. –

 

3. W podanych parach wydarzeń podkreśl wydarzenie bliższe naszym czasom.

a) 1000 r. czy 1350 r.

b) 250 r. p.n.e czy 50 r. p.n.e.

c) 2014 r. czy 1014 r.

 

4. Oblicz, ile lat minęło pomiędzy wydarzeniami wskazanymi w zadaniu 3.

a) ..................................

b) .................................

c) .................................

 

5. Uporządkuj chronologicznie poniższe daty przypisując im kolejne litery alfabetu od A do E. Przy najdawniejszej dacie wpisz literę A, natomiast przy dacie najbliższej naszych czasów literę E.

54 r. p.n.e. –

45 r. –

1410 r. –

333 r. p.n.e. –

966 r.

Odpowiedzi wyślij na adres spswietajnoklasa5@wp.pl



 

Temat: Przypominamy i utrwalamy  epoki historyczne.

Dzień dobry!

Na początek zapiszcie temat w zeszycie.

Do tej pory omówiliśmy  wydarzenia i   postacie historyczne z różnych epok historycznych.  Dzisiaj przypomni sobie co to jest epoka historyczna? Jakie epoki historyczne wyróżniamy.

Materiał do lekcji znajduje się na stronie: https://lekcjehistorii.pl/index.php/2016/09/03/epoki-historyczne/

Teraz zostanie on wklejony do lekcji:

,,Historycy dzielą dzieje na długie okresy zwane epokami. Każde dwie epoki rozdziela cezura, czyli przełomowe wydarzenie powodujące dużą zmianę dla ludzkości.

Wyróżniamy następujące epoki:

1. Prehistoria – od początków ludzkości do wynalezienia pisma (ok. 4000/3500 lat p.n.e.).

Wynalezienie pisma jest zatem cezurą prehistorii i starożytności.

2. Starożytność – od wynalezienia pisma do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476 r. n.e.)

3. Średniowiecze – od upadku cesarstwa zachodniorzymskiego do odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba (1492 r.).

Niektórzy historycy uznają za koniec średniowiecza inne przełomowe wydarzenia, np. wystąpienie Marcina Lutra (1517 r.), a w dziejach Polski – konstytucję Nihil Novi (1505 r.). Zauważ, że nastąpiły one w podobnym czasie – na przełomie XV i XVI w.

4. Nowożytność – od odkrycia Ameryki do rewolucji francuskiej (1789 r.).

W dziejach Polski za koniec nowożytności uważa się III rozbiór (1795 r.).

5. Epoka XIX wieku – od rewolucji francuskiej do I wojny światowej (1914-1918 r.).

Zauważ, że ta epoka nie zaczęła się ani nie zakończyła, wbrew nazwie, w XIX wieku!

W niektórych podręcznikach szkolnych epoka XIX wieku jest łączona z nowożytnością.

6. Współczesność – od I wojny światowej do dziś.”

Po uważnym przeczytaniu informacji zauważycie, że nie określamy dokładnie dat zakończenia poszczególnych epok. Określają to przełomowe wydarzenie, które spowodowały koniec pewnej epoki i mogą być różne.

A teraz zadanie dla Was. Wykonajcie quizlet :  https://quizlet.com/327789268/test

Zdjęcie wyniku  prześlij na spswietajnoklasa5@wp.pl