DRODZY RODZICE!

               

Ze względu na przedłużenie zawieszenia zajęć stacjonarnych w Publicznym Punkcie Przedszkolnym przedstawiam Państwu propozycje zabaw edukacyjnych do wykorzystania w domu. Temat tygodnia ,,Bezpieczeństwo na ulicy”. Mam nadzieję, że do zobaczenia niebawem.

Wychowawczyni grupy 3,3-latków: Marta Dębowska

 

1.TEMAT :KOLOROWE ŚWIATŁA

Proszę przeczytać dziecku krótki wiersz:

Na ruchliwej ulicy trzy światła mrugają.

Czerwone, żółte, zielone- co oznaczają?

Samochody jadą, gdy czerwone świeci.

Jakie ma być światło, gdy przechodzą dzieci?

Najpierw żółte krótko mruga;

-gdy zielone się zapala, wtedy idzie Jaś i Ala.[1]

 

Można wyciąć z dzieckiem trzy koła w kolorze czerwonym, zielonym ,żółtym i pobawić się w zabawę edukacyjną pokazujemy poszczególne krążki sygnalizatora i powtarzamy rymowanki, by utrwalić zasady bezpiecznego poruszania się na jedni;

-Przechodzą dzieci, gdy(zielone) światło świeci.

-I mały i duży wie, że na (czerwonym) stoi się.

-Nie przechodź na drugą stronę, gdy świeci światło(czerwone)

2.TEMAT: NA ULICY

Proszę porozmawiać z dzieckiem o zasadach bezpiecznego poruszania się na ulicy oto najważniejsze zasady:

-małe dziecko nie powinno same przechodzić przez ulicę

-przez jezdnię przechodzimy w wyznaczonych miejscach-na pasach (zebrze)

-przechodzimy tylko na zielonym świetle, jeżeli jest sygnalizator świetlny

-jeżeli przechodzimy w innym miejscu należy zatrzymać się i obejrzeć się najpierw w lewo, potem w prawo, a następnie jeszcze raz w lewo

-nie można bawić się bezpośrednio przy ulicy(grać w piłkę, jeździć hulajnogą, rowerem itp.)

 

3.TEMAT:NUMERY ALARMOWE

 

Proszę nauczyć dziecko prostej rymowanki, dzięki której dziecko utrwali numer alarmowy:

Sto dwanaście(112) każdy wie i tam dzwoni, gdy jest źle!

Proszę o wyjaśnienie  dziecku, w jakich sytuacjach należy dzwonić na numer alarmowy i co należy powiedzieć przez telefon. Ważne jest , aby opisać co się stało i gdzie. Jeżeli dziecko nie zna adresu powinno określić koło czegoś rozpoznawalnego zdarzył się wypadek lub inne niebezpieczne zdarzenie, żeby ratownicy wiedzieli gdzie przyjechać.

Można poszukać w Internecie sygnałów dźwiękowych, które wydają pojazdy ratunkowe i razem z dzieckiem je wysłuchać. Dziecko może usprawnić swój aparat artykulacyjny naśladując sygnały wydawane przez karetkę, straż pożarną czy policję.

4.TEMAT: ZNAKI DROGOWE

Proszę wytłumaczyć dziecku, że znaki drogowe to,, strażnicy bezpieczeństwa na drodze”. Ostrzegają, nakazują, zakazują i informują uczestników ruchu  drogowego o różnych sytuacjach na drodze. Wszyscy powinni respektować informacje na znakach. To gwarantuje bezpieczeństwo poruszającym się na drodze. Znaki mogą mieć różny kształt. Proszę pokazać dziecku kilka znaków w kształcie koła, kwadratu, trójkąta, aby utrwalić kształt i znaczenie znaków drogowych , jako symbolicznego przekazu informacji.

5.TEMAT:POLICJANT

Proszę spróbować przedstawić dziecku najważniejsze aspekty pracy policjanta i podkreślić jego ważną rolę społeczną, co ułatwi wykształcić w dziecku postawę zaufania do policjanta .Policjant to  funkcjonariusz, który pomaga, strzeże, chroni. Możemy mu zaufać i poprosić o pomoc w różnych sytuacjach na przykład, kiedy się zgubimy. Należy wtedy powiedzieć mu jak się nazywamy i i gdzie mieszkamy. Policjant pomoże odnaleźć rodziców i odwiezie do domu.

Praca plastyczna:

-lizak policjanta (proszę razem z dzieckiem narysować kontur policyjnego lizaka, a dziecko ma za zadanie pomalować go na czerwono w środku) lub

-laurka dla policjanta(dziecko może samodzielnie wykonać laurkę dla policjanta za jego ważną pracę)