DRODZY RODZICE!
Ze względu na przedłużenie zawieszenia zajęć stacjonarnych w Publicznym Punkcie Przedszkolnym przedstawiam Państwu propozycje zabaw edukacyjnych do wykorzystania w domu. Temat tygodnia ,,Bezpieczeństwo na ulicy”. Mam nadzieję, że do zobaczenia niebawem.
Wychowawczyni grupy 3,3-latków: Marta Dębowska
1.TEMAT :KOLOROWE ŚWIATŁA
Proszę przeczytać dziecku krótki wiersz:
Na ruchliwej ulicy trzy światła mrugają.
Czerwone, żółte, zielone- co oznaczają?
Samochody jadą, gdy czerwone świeci.
Jakie ma być światło, gdy przechodzą dzieci?
Najpierw żółte krótko mruga;
-gdy zielone się zapala, wtedy idzie Jaś i Ala.[1]
Można wyciąć z dzieckiem trzy koła w kolorze czerwonym, zielonym ,żółtym i pobawić się w zabawę edukacyjną pokazujemy poszczególne krążki sygnalizatora i powtarzamy rymowanki, by utrwalić zasady bezpiecznego poruszania się na jedni;
-Przechodzą dzieci, gdy(zielone) światło świeci.
-I mały i duży wie, że na (czerwonym) stoi się.
-Nie przechodź na drugą stronę, gdy świeci światło(czerwone)
2.TEMAT: NA ULICY
Proszę porozmawiać z dzieckiem o zasadach bezpiecznego poruszania się na ulicy oto najważniejsze zasady:
-małe dziecko nie powinno same przechodzić przez ulicę
-przez jezdnię przechodzimy w wyznaczonych miejscach-na pasach (zebrze)
-przechodzimy tylko na zielonym świetle, jeżeli jest sygnalizator świetlny
-jeżeli przechodzimy w innym miejscu należy zatrzymać się i obejrzeć się najpierw w lewo, potem w prawo, a następnie jeszcze raz w lewo
-nie można bawić się bezpośrednio przy ulicy(grać w piłkę, jeździć hulajnogą, rowerem itp.)
3.TEMAT:NUMERY ALARMOWE
Proszę nauczyć dziecko prostej rymowanki, dzięki której dziecko utrwali numer alarmowy:
Sto dwanaście(112) każdy wie i tam dzwoni, gdy jest źle!
Proszę o wyjaśnienie dziecku, w jakich sytuacjach należy dzwonić na numer alarmowy i co należy powiedzieć przez telefon. Ważne jest , aby opisać co się stało i gdzie. Jeżeli dziecko nie zna adresu powinno określić koło czegoś rozpoznawalnego zdarzył się wypadek lub inne niebezpieczne zdarzenie, żeby ratownicy wiedzieli gdzie przyjechać.
Można poszukać w Internecie sygnałów dźwiękowych, które wydają pojazdy ratunkowe i razem z dzieckiem je wysłuchać. Dziecko może usprawnić swój aparat artykulacyjny naśladując sygnały wydawane przez karetkę, straż pożarną czy policję.
4.TEMAT: ZNAKI DROGOWE
Proszę wytłumaczyć dziecku, że znaki drogowe to,, strażnicy bezpieczeństwa na drodze”. Ostrzegają, nakazują, zakazują i informują uczestników ruchu drogowego o różnych sytuacjach na drodze. Wszyscy powinni respektować informacje na znakach. To gwarantuje bezpieczeństwo poruszającym się na drodze. Znaki mogą mieć różny kształt. Proszę pokazać dziecku kilka znaków w kształcie koła, kwadratu, trójkąta, aby utrwalić kształt i znaczenie znaków drogowych , jako symbolicznego przekazu informacji.
5.TEMAT:POLICJANT
Proszę spróbować przedstawić dziecku najważniejsze aspekty pracy policjanta i podkreślić jego ważną rolę społeczną, co ułatwi wykształcić w dziecku postawę zaufania do policjanta .Policjant to funkcjonariusz, który pomaga, strzeże, chroni. Możemy mu zaufać i poprosić o pomoc w różnych sytuacjach na przykład, kiedy się zgubimy. Należy wtedy powiedzieć mu jak się nazywamy i i gdzie mieszkamy. Policjant pomoże odnaleźć rodziców i odwiezie do domu.
Praca plastyczna:
-lizak policjanta (proszę razem z dzieckiem narysować kontur policyjnego lizaka, a dziecko ma za zadanie pomalować go na czerwono w środku) lub
-laurka dla policjanta(dziecko może samodzielnie wykonać laurkę dla policjanta za jego ważną pracę)
