SZANOWNI RODZICE!
Przedstawiam Państwu propozycję zajęć i zabaw edukacyjnych dla dzieci 3,4-letnich uczęszczających do Publicznego Punktu Przedszkolnego w Świętajnie na pierwszy tydzień września 2024r. Realizacja przedstawionych pomysłów zależy tylko i wyłącznie od Państwa możliwości czasowych i chęci skorzystania z nich. Życzę miłej nauki poprzez zabawę.
Wychowawczyni grupy: Marta Dębowska
1.TEMAT: KOLORY
Proszę przeczytać dziecku wiersz o kolorach, a później zadać pytania dotyczące treści wiersza. Po rozmowie można narysować przedmioty, owoce i zwierzęta występujące w wierszu w odpowiednich kolorach.
Mam czerwoną piłkę, a czerwone kalosze
I czerwoną sukienkę do przedszkola noszę.
Żółte słońce świeci nad żółciutkim piaskiem,
Cytryny są żółte i okropnie kwaśne.
Jem czerwone poziomki, gdy jestem na łące,
I przyglądam się małej czerwonej biedronce.
Pod zielonym liściem siedzi sobie żaba.
Jest cała zielona , zupełnie jak trawa.
Niebieski balonik na niebieskim niebie
Jak niebieska chmurka płynie wprost do ciebie.
Zamiast kwaśnych cytryn jem żółte banany,
A żółty słonecznik dostałam od mamy.
Pytania: Czy pamiętasz
-co było w kolorze czerwonym?
-co było w kolorze żółtym?
-co było w kolorze zielonym?
-co było w kolorze niebieskim?
Lub:
-jakiego koloru była piłka, sukienka ,biedronka ?
-jakiego koloru był słonecznik, słońce?
-jakiego koloru była, żaba, liść?
-jakiego koloru była chmurka, niebo, balonik?
2.TEMAT: DARY Z SADU
Proszę przeczytać dziecku zagadki:
Owoc ten w sadzie dojrzewa
I różne kolory miewa-
Czerwony, żółty, zielony.
Z szarlotką jest kojarzony.
Ma kształt żarówki, lecz wcale nie świeci,
Gdy jest dojrzała , zjadają ją dzieci.
Często do kompotu wpada, by mu kolor bordo nadać,
Choć jest sama fioletowa, pestka się w niej wnętrzu chowa.
Praca plastyczna: jabłko( narysowany kontur jabłka dziecko koloruje kredkami, maluje farbkami lub wykleja wydzieranką albo rozciąga w środku cieniutko plastelinę).
3.TEMAT:SZUKAMY OZNAK ZBLIŻAJĄCEJ SIĘ JESIENI
Proszę wybrać się na spacer z dzieckiem i poszukać oznak jesieni. Można zebrać listki, kasztany, żołędzie, jarzębinę, orzechy i później przynieść te dary do przedszkola.
4.TEMAT: MAGICZNE SŁOWA-PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ
Proszę przeczytać dziecku wiersz S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy”.
Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak: „Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty. Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar. Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie, a kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie! Oto słowo pierwsze: „proszę”, sprzedam ci je za dwa grosze. Drugie słowo to „przepraszam”, żal i skruchę nim ogłaszasz. Trzecie słowo to „dziękuję”, którym wdzięczność okazujesz. Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz. Słowa trzy – to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem. Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości! Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało. Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!” Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak. Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów?
Rozmawiamy z dzieckiem w jakich sytuacjach używamy słowo: proszę, przepraszam, dziękuję.
5.TEMAT:MOJE CZĘŚCI CIAŁA
Zabawa ruchowa z określaniem części swojego ciała : Głowa, ramiona, kolana, pięty…
Stajemy prosto, recytując wiersz pokazujemy nazywane części ciała obiema dłońmi:
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.
Wierszyk mówimy kilka razy przyśpieszając tempo.
