SZANOWNI RODZICE!

Przedstawiam Państwu propozycję zajęć i zabaw edukacyjnych dla dzieci 3,4-letnich uczęszczających do Publicznego Punktu Przedszkolnego w Świętajnie na pierwszy tydzień września 2024r. Realizacja przedstawionych pomysłów zależy tylko i wyłącznie od Państwa możliwości czasowych  i chęci skorzystania z nich.  Życzę miłej nauki poprzez zabawę.

Wychowawczyni grupy: Marta Dębowska

1.TEMAT: KOLORY

Proszę przeczytać dziecku wiersz o kolorach, a później zadać pytania dotyczące treści wiersza. Po rozmowie można narysować przedmioty, owoce i zwierzęta występujące w wierszu w odpowiednich kolorach.

Mam czerwoną piłkę, a czerwone kalosze

I czerwoną sukienkę do przedszkola noszę.

Żółte słońce świeci nad żółciutkim piaskiem,

Cytryny są żółte i okropnie kwaśne.

Jem czerwone poziomki, gdy jestem na łące,

I przyglądam się małej czerwonej biedronce.

Pod zielonym liściem siedzi sobie żaba.

Jest cała zielona , zupełnie jak trawa.

Niebieski balonik na niebieskim niebie

Jak niebieska chmurka płynie wprost do ciebie.

Zamiast kwaśnych cytryn jem żółte banany,

A żółty słonecznik dostałam od mamy.

 

Pytania: Czy pamiętasz

-co było w kolorze czerwonym?

-co było w kolorze żółtym?

-co było w kolorze zielonym?

-co było w kolorze niebieskim?

Lub:

-jakiego koloru była piłka, sukienka ,biedronka ?

-jakiego koloru był słonecznik, słońce?

-jakiego koloru była, żaba, liść?

-jakiego koloru była chmurka, niebo, balonik?

2.TEMAT: DARY Z SADU

Proszę przeczytać dziecku zagadki:

Owoc  ten w sadzie dojrzewa

I różne kolory miewa-

Czerwony, żółty, zielony.

Z szarlotką jest kojarzony.

 

Ma kształt żarówki, lecz wcale nie świeci,

Gdy jest dojrzała , zjadają ją dzieci.

 

Często do kompotu wpada, by mu kolor bordo nadać,

Choć jest sama fioletowa, pestka się w niej wnętrzu chowa.

 

Praca plastyczna: jabłko( narysowany kontur jabłka dziecko koloruje kredkami, maluje farbkami lub wykleja wydzieranką albo rozciąga w środku cieniutko plastelinę).

3.TEMAT:SZUKAMY OZNAK ZBLIŻAJĄCEJ SIĘ JESIENI

Proszę wybrać się na spacer z dzieckiem i poszukać oznak jesieni. Można zebrać listki, kasztany, żołędzie, jarzębinę, orzechy i później przynieść te dary do przedszkola.

4.TEMAT: MAGICZNE SŁOWA-PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ

Proszę przeczytać dziecku wiersz S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy”.

 Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak: „Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty. Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar. Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie, a kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie! Oto słowo pierwsze: „proszę”, sprzedam ci je za dwa grosze. Drugie słowo to „przepraszam”, żal i skruchę nim ogłaszasz. Trzecie słowo to „dziękuję”, którym wdzięczność okazujesz. Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz. Słowa trzy – to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem. Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości! Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało. Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!” Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak. Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów?

Rozmawiamy z dzieckiem w jakich sytuacjach używamy słowo: proszę, przepraszam, dziękuję.

5.TEMAT:MOJE CZĘŚCI CIAŁA

Zabawa ruchowa z określaniem części swojego ciała : Głowa, ramiona, kolana, pięty… 

Stajemy prosto, recytując wiersz pokazujemy nazywane części ciała obiema dłońmi:

Głowa, ramiona, kolana, pięty

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty

Oczy, uszy, usta, nos.

Wierszyk mówimy kilka razy przyśpieszając tempo.