Drodzy rodzice!

Przedstawiam Wam pomysły na zajęcia i zabawy na okres 12-16.04.2021r.W tym tygodniu bardzo ważny temat –ekologia. Pamiętajmy ,że ważne nawyki wykształcają się od najmłodszych lat. Jeśli teraz uda się nam wspólnie zaszczepić w dzieciach troskę o naszą piękną przyrodę, środowisko naturalne i nasz dom- planetę Ziemię to mamy szansę na uratowanie jej przed zagładą ekologiczną.

Proszę rodziców o wysyłanie zdjęć prac waszych dzieci na e-mail spswietajnoprzedszole@wp.pl

Będę bardzo  wdzięczna. Pozdrawiam wszystkie moje przedszkolaczki.

Wychowawczyni Marta Dębowska

ZDALNE NAUCZANIE NA OKRES 12-16.04.2021R.  PPP 3,4-LATKI

 

TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ

Poniedziałek 12.04.2021r.- SEGREGUJEMY ŚMIECI

Proszę o przeczytanie dziecku opowiadania pt. ,,Smok Sergiusz”

Smok Sergiusz był sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudła zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki…Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty , a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł- podskakiwał z radości. Jednego Sergiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawił się smutek.

-Czemu ludzie wyrzucają  takie wspaniałe zabawki?- rozmyślał.- Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier , metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystywać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

-Czy myślisz o tym samym co ja?- spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Sergiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

- Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza- zaproponowała Gwiazduszka- a ja postaram się , aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

- Spróbujmy- zgodził się smok.

-Tato, tato!- zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

-Rycerski?- zainteresował się tato.

-Jasne, że rycerki- kiwnął głową Olek. –Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem…ze śmieciami.

-Z czym? –oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

-Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem- oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.

-Jestem z ciebie dumny- oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

-Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem- rozmyślał, jadąc do pracy.- Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega- architekt krajobrazu- głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

-Tylko pamiętaj o koszach na śmieci- przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież . Fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

- Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci- podsumował jego pracę tato.

Po wysłuchaniu opowiadania zadajemy dziecku pytania:

- Co lubił robić smok Sergiusz?

-Co smuciło smoka?

-Jaki sen miał Olek?

-Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

-W jaki sposób możemy chronić przyrodę ?

 

Zabawa dydaktyczna ( ćwiczenia językowe) dla chętnych 4-latków.

Tłumaczymy dziecku znaczenie trudnych wyrazów związanych z ochroną przyrody:

-segregacja śmieci ( rozdzielanie, porządkowanie odpadów  ze względu na to, z czego są zrobione)

-  recykling ( odzyskanie  materiałów, z których wykonany był przedmiot i wykorzystanie go jeszcze raz do produkcji innych rzeczy)

-odpady biodegradowalne ( to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po owocach i warzywach, skorupki jajek czyli odpadki organiczne ulegające naturalnemu rozkładowi, z których produkuje się nawozy dla roślin).

 Zabawa dydaktyczna- Segregowanie śmieci:

Rozkładamy na podłodze, na folii różnego rodzaju śmieci, odpadki. Wcześniej przygotowujemy 5 worków lub kartoników z 5 naklejkami w kolorze: niebieskim, zielonym, żółtym, brązowym i czarnym.

Prosimy dziecko by rozłożyło śmieci w ten sposób: do worka niebieskiego papier, do zielonego szkło, do żółtego metal i plastik, do brązowego odpady biodegradowalne, a do czarnego odpady zmieszane.

Za poprawne wykonanie zadania można nagrodzić dziecko, np. ORDEREM UŚMIECHNIĘTEJ BUŹKI lub dyplomem PRZYJACIELA PRZYRODY .

Można nauczyć dziecko krótkiego wierszyka B. Szelągowskiej ,,Kosz na śmieci”

Kosz się zawsze bardzo smuci, gdy ktoś papier obok rzuci.

Pamiętają wszystkie dzieci, by do kosza wrzucać śmieci!

 

Praca plastyczna: kolorowe obrazki z zakrętek.

Potrzebujemy: kartka z bloku technicznego, kredki, plastelina, zakrętki od napojów lub wody.

Dzieci układają   na kartce obrazki z nakrętek według własnych pomysłów. Można podpowiedzieć  dziecku, żeby spróbowały ułożyć gąsienicę na liściu, kwiatek, samochód, pociąg, ślimak. Nakrętki przyklejamy  plasteliną, kredkami dorysowujemy brakujące elementy. Praca gotowa.

Wtorek 13.04.2021r.- WYPOCZYNEK W LESIE I NAD WODĄ

Zabawa badawcza wprowadzająca do tematu zajęć: potrzebujemy dwa słoiki- jeden z czystą, drugi z brudną wodą( można ją celowo zabrudzić ziemią lub fusami od kawy). Dziecko ogląda oba słoiki i wskazuje,  gdzie jest czysta  a gdzie brudna woda oraz z którego słoika można napić się wody i dlaczego?   

Czytamy dziecku wiersz:

W pewnym lesie dwa zające

na poranne wyszły słońce.

Patrzą wkoło, cos się stało,

coś się w lesie rozsypało.

Wszędzie puszki i butelki,

tu i ówdzie papier  wielki.

Las to dom nasz , w nim żyjemy,

lecz go dziś nie poznajemy.

Nadleciała mądra sowa:

ludzie w lesie wczoraj byli

ten bałagan zostawili.

Brzydko tutaj, więc  sprzątnijmy,

a brudasom przypomnijmy,

że nie śmieci się nikomu

będąc gościem w jego domu!

Po wysłuchaniu wiersza spróbujmy porozmawiać z dzieckiem zadając mu pytania pomocnicze:

- Co zauważyły  rano w lesie zające?

-Czy wiedziały co się stało? Skąd się wziął taki bałagan w lesie?

-Kto wyjaśnił, co się wydarzyło?

- Kto według sowy  zrobił taki bałagan w domu zwierząt?

-Jak myślisz, dlaczego ludzie tak się zachowali?

-Czy można wyrzucać śmieci w lesie, do jeziora czy rzeki ?

Spróbujmy wspólnie wyciągnąć wnioski z rozmowy:

 Wypoczywając w lesie czy nad wodą pamiętajmy, że te miejsca są domem zwierząt i nie można im ich zaśmiecać. Poza tym niektóre odpady zatruwają wodę, powietrze i szkodzą wtedy wszystkim –również nam. Przedostają się wód gruntowych i później dostają się do żywności, która spożywamy i powietrza, którym oddychamy. Śmiecąc szkodzimy sami sobie i całej pięknej przyrodzie- roślinom       i zwierzętom.

Dzieci mogą pokolorować ekologiczną kolorowankę lub narysować swój wymarzony las czy jezioro(bez śmieci z szczęśliwymi zwierzętami).

Środa 14.04.2021r.-WIOSENNE PORZĄDKI W OGRÓDKU

Zabawa dydaktyczna: Poznajemy narzędzia ogrodnicze.

Jeśli to możliwe pokazujemy dziecku prawdziwe narzędzia ogrodnicze i tłumaczymy do czego służą. Jeśli nie to poszukajmy obrazków i pokażmy je na obrazkach.

Następnie wyszukajmy na stronie YouTube  piosenkę pt.: Wiosna w ogródku i uczymy się tej piosenki. Tekst poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=_uJ4HB68w18

1.Grabie i  łopaty zimą stały w szopie

Wiadomo, że wtedy grządek się nie kopie.

 Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,

 Kiedy pracowały, ona planowała.

Ref. Tu i tam zieleń dam. Szaro- bure zniknie,

Ani się  obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa  ,

Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.

2.Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą,

Grabie i łopaty męczą się i pocą.

Taczki i konewki także się zwijają

Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

Ref. Tu i tam zieleń dam. Szaro- bure zniknie,

Ani się  obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa  ,

Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać(2x)

 

Dzieci mogą narysować pierwsze kwiaty ogrodowe np. tulipany

Czwartek 15.04.2021r.-ŚWIEŻE POWIETRZE

Rozmowa  o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.

W miarę możliwości pokazujemy dziecku obrazki dymiących kominów. Opowiadamy, że ludzie poprzez spalanie w wielkich fabrykach, elektrowniach, kotłowniach uwalniają do atmosfery(powietrza) ogromne ilości dymu, spalin, trujących substancji, które zanieczyszczają powietrze. Dodatkowo spaliny z samochodów i samolotów również przyczyniają się do popsucia jakości powietrza. Przez to wielu ludzi dorosłych i dzieci  choruje na różne choroby. Dlatego trzeba dbać o czystość wdychanego przez nas  powietrza. Należy zakładać filtry na kominy, palić w piecach ekologicznymi paliwami, wykorzystywać energię słońca , wiatru i wody. Oszczędzać energię –wyłączać nieużywane sprzęty, gasić niepotrzebne światło, jeździć środkami komunikacji a nie pojedynczo prywatnymi samochodami.  Trzeba też dbać o lasy, bo drzewa, roślinki pobierają zanieczyszczenia z powietrza , a produkują czysty tlen.

Zabawy badawcze z wykorzystaniem zmysłu węchu:

Przygotowujemy do powąchania dla dziecka: perfumy, cytrynę, czosnek, chrzan, płyn  do płukania tkanin, kiszoną kapustę itp. Dziecko określa czy zapach jest przyjemny czy nieprzyjemny. Spróbujmy określić czy powietrze w naszym regionie jest mocno zanieczyszczone(ma brzydki zapach) czy jest w miarę czyste( jest świeże ma przyjemny zapach).

 

Piątek 16.04.2021r.-JESTEM PRZYJACIELEM PRZYRODY

Słuchanie wiersza B. Formy ,,Dzieci dbają o środowisko”

 

W zgodzie z przyrodą żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko, które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi, dbają o rośliny,

Podczas wycieczek do lasu nie płoszą zwierzyny.

 Często też dorosłym dobry przykład dają-

W wyznaczonych miejscach śmieci zostawiają.

Możemy wspólnie z dzieckiem stworzyć kodeks przyjaciela przyrody. Na kartce papieru rysujemy lub wypisujemy pozytywne zachowania np.: podlewamy rośliny, wrzucamy śmieci do kosza, zachowujemy się w lesie cicho, wyłączamy niepotrzebne światła i   ładowarki, zgniatamy plastiki butelek przed wrzuceniem do kosza, zakręcamy wodę podczas mycia zębów, jeździmy rowerem zamiast samochodem itp.

Stworzony kodeks można powiesić w widocznym dla wszystkich domowników miejscu, np. na lodówce.

Praca plastyczna- Kwiatowy kolaż ( dla chętnych dzieci i rodziców)

Potrzebujemy gazetki ogrodnicze, czasopisma, stare kalendarze, nożyczki , klej, kartkę

Dzieci wycinają lub wydzierają obrazki kwiatów, roślin, drzewek, a potem układają  i przyklejają z nich dowolną  kompozycję .

Podsumowanie wiadomości –quiz ,,prawda czy fałsz”: Jak dbamy o przyrodę?

Czytamy dzieciom zdania, po ich wysłuchaniu dzieci mówią czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe:

-Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.

-Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma to kosza.

-Każda woda, którą chcemy wypić powinna być czysta.

-W lesie wolno krzyczeć i śmiecić to nie przeszkadza zwierzętom.

- Telewizor i komputer włączamy rano i wyłączamy wieczorem, bo nie zużywają wiele energii.

-Żeby w ogrodzie rosły piękne roślinki trzeba o nie dbać.

- Gdy wypoczywamy nad jeziorem butelki i torebki foliowe możemy wrzucać do wody.

-Domowe śmieci można spalać w piecu lub w ognisku.

-Jak myjemy zęby to odkręcamy wodę i przez cały czas leci ona do zlewu.

Jeśli dziecko prawidłowo  zakwalifikowało większość zdań do prawdziwych lub fałszywych  w quizie otrzymuje tytuł ,,Prawdziwy przyjaciela przyrody”.

1.Zabawa dodatkowa –rzut do kosza. Gnieciemy stare gazety w kulki. Odsuwamy pusty kosz na dostępną dla dziecka odległość. Liczymy punkty za  trafienia  do kosza z 10 rzutów. Jeśli w zabawie bierze udział cała rodzina. Wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej punktów. 

2.Zakładanie uprawy szczypiorku. Posadźmy w domu w skrzynce lub pojemnikach małe cebulki. Obserwujmy je codziennie , co z nich wyrośnie. Trzeba wytłumaczyć dziecku ,że do uprawy roślinki potrzebna jest: ziemia, woda, słońce(ciepło). Wykorzystajcie szczypiorek do kanapek lub jajecznicy. Smacznego!