Zadanie na każdy dzień (18.05-22.05)
Poniedziałek (18.05.2020)
TEMAT: Skąd jesteś, czyli o pochodzeniu nazw miejscowych.
POLECENIE: Zastanawiałeś się kiedyś skąd wzięła się nazwa Twojej miejscowości? A może słyszałeś jakąś ciekawą historię z tym związaną. W większości nazwy miejscowości powstały bardzo, bardzo dawno temu. Tworzono je m.in. od imion założycieli lub wiązano nazwy z cechą charakterystyczną danej miejscowości. Zapoznaj się z tematem zamieszczonym w podręczniku na stronie 293.Na podstawie zamieszczonego tekstu, stwórz notatkę w zeszycie przedmiotowym, w której wyszczególnisz w jaki sposób dokonujemy podziału nazw miejscowości. Następnie na podstawie informacji z podręcznika postaraj się wyjaśnić pochodzenie nazwy swojej miejscowości
Wtorek 19.05.2020
TEMAT: Nazywamy mieszkańców państw, miast, wsi, regionów geograficznych .
POLECENIE: Pamiętasz jak zapisujemy nazwy mieszkańców państw? Wielką czy małą literą? A jak wygląda sytuacja z nazwami mieszkańców miast? Przypomnij sobie zasady ortograficzne, dotyczące zapisu nazw mieszkańców. Musisz pamiętać że:
Następnie, dla utrwalenia wiadomości załoguj się na platformę epodręczniki. pl, gdzie znajdziesz udostępnione przez nauczyciela ćwiczenia. Wykonaj ćwiczenie 1,2,3.
Czwartek 21.05.2020-dwie jednostki lekcyjne
TEMAT: Literatura, która wywołuje emocje.
POLECENIE: Czy literatura bez emocji byłaby nadal literaturą? Pisarz tworząc swoje dzieło, stara się znaleźć sposób na odciśnięcie się w pamięci odbiorców, tworzy wizję świata przedstawionego, modeluje bohaterów, dopasowuje język. Wszystko to czyni po to, by zaskoczyć czytelnika, wywołać emocje. Szczególne pole do popisu mają twórcy literatury fantastycznonaukowej, którzy ukazując wizje przyszłości, kreują niesamowity świat przyszłości. Pomaga im w tym język obfitujący w liczne neologizmy, porównania, metafory, przetworzone związki frazeologiczne, słownictwo wyrażające emocje.
Zapoznaj się z fragmentem „Opowieści o pilocie Pirxie”, udostępnionym przez nauczyciela na platformie epodręczniki oraz wysłuchaj zamieszczonego tam audiobooka. Zastanów się w jaki sposób zostały wyrażone tam emocje. Następnie przejdź do strefy „Ćwiczenia” i na platformie wykonaj ćwiczenie 1 i 3.
Piątek 22.05.2020
TEMAT: Brzydota jest piękna.
POLECENIE: Umberto Eco, jeden z najsłynniejszych na świecie powieściopisarz, felietonista, filozof, w swojej twórczości niezwykle często poruszał temat brzydoty. Dlaczego tak było i co tak bardzo fascynowało go w brzydocie, dowiesz się z wywiadu zamieszczonego w podręczniku na stronie 301. Przeczytaj go wnikliwie. Zastanów się jak dzisiaj postrzegamy pojęcie brzydoty. Czy można jasno i stanowczo stwierdzić, że coś jest brzydkie, lub że coś jest piękne. Następnie w zeszycie przedmiotowym postaraj się krótko odpowiedzieć na pytanie 6, umieszczone na stronie 302.
Wszystkie prace, pytania i wątpliwości proszę kierować na adres email spswietajnoklasa8@wp.pl. W tytule wiadomości proszę wpisać przedmiot, którego dotyczy praca lub pytanie. W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę o kontakt na adres spswietajnoklasa8@wp.pl, gdzie ustalimy termin i sposób konsultacji indywidualnej.