Klasa VIII
21.04.2020
Temat: Globalizacja współczesnego świata.
Dzień dobry!
- Zapisz temat w zeszycie.
- Zaloguj się na platformę e-podręczniki. Udostępniłam tam materiał.
- Po lekcji nauczysz się: Nauczysz się: wyjaśniać, na czym polega zjawisko globalizacji; dostrzegać przejawy dysproporcji rozwojowych we współczesnym świecie; wskazywać różnice między państwami globalnego Południa a globalnej Północy.
- Do zeszytu przepisz definicję globalizacja: Globalizacja to procesy prowadzące do współzależności i łączenia się państw, społeczeństw i kultur. Termin ten odnosi się zarówno do zjawisk politycznych, gospodarczych, jak i społecznych.
- Wszyscy używamy smartfony przyjrzyj się schematowi i zobacz ile krajów bierze udział w produkcji smartfonów, który używasz?
- Proces globalizacji doprowadził do powstania organizacji międzynarodowych o charakterze gospodarczym i finansowym, które istotnie oddziałują na gospodarkę światową. Do najważniejszych z nich zaliczamy: Światową Organizację Handlu (ang. World Trade Organization, WTO) czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy (ang. International Monetary Found, IMF).
- Co to jest globalna wioska? Odpowiedzi spróbujemy udzielić podczas lekcji on-line.
- Czy konsumpcjonizm we współczesnym świecie jest powszechny? Porozmawiaj z babcią, rodzicami i innymi członkami rodziny czy kiedyś dążyliśmy do zdobywania, jak największej ilości usług i dóbr? Czy byliśmy minimalistami czy maksymalistami? To kolejny temat do rozmowy.
- Dysproporcje rozwojowe na świecie to dystans między poziomem rozwoju poszczególnych państw i grup państw. Od wielu lat dysproporcje te się pogłębiają.
- Obejrzyjcie zdjęcia dołączone do tematu.
- Dysproporcje rozwojowe spowodowały podział państw na dwie grupy: państwa rozwijające się i państwa rozwinięte. Są one wyodrębnione głównie na podstawie kryteriów ekonomicznych i społecznych. Grupa państw rozwijających się nazywana jest także Trzecim Światem, państwami słabo rozwiniętymi lub państwami globalnego Południa. W praktyce nie ma jasno określonych norm wskazujących, które państwa zaliczamy do tej grupy. Dlatego rankingi tworzone przez organizacje międzynarodowe różnią się między sobą.
- Spójrzcie na mapę i zobaczcie jak wygląda podział świata.
- Grupę państw globalnego Południa stanowi ok. 150 krajów, położonych głównie w Afryce, Azji, Ameryce Łacińskiej i Oceanii.
- Przyczyny tej sytuacji są:
- niskim poziomem życia, mierzonym dochodem narodowym na jednego mieszkańca,
- dominującą rolą rolnictwa w gospodarce,
- niskim stopniem unowocześnienia gospodarki,
- niewielką rolą usług i sprzedaży zagranicznej,
- przeznaczaniem niewielkich środków na badania naukowe i rozwój,
- niskim poziomem edukacji,
- trudnościami z dostępem do opieki medycznej,
- wysoką śmiertelnością niemowląt, krótką długością życia obywateli.
15. Grupa państw globalnej Północy charakteryzuje się dużymi wskaźnikami ekonomiczno‑społecznymi i znacznym standardem życia społecznego (wysoką jakością życia). W zależności od przyjętych kryteriów do grupy państw rozwiniętych zalicza się od 40 do ponad 60 krajów. Praktycznie we wszystkich rankingach uwzględnia się w tej grupie państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polskę.
16. W walce z tymi dysproporcjami pomaga ONZ, o którym uczyliśmy się wcześniej. Przypomnijcie informacje z poprzedniej lekcji.
17. Popatrzmy teraz na mapę przedstawiającą Głód i niedożywienie na świecie.
18. Misją ONZ jest:
- likwidacja skrajnego ubóstwa i głodu;
- powszechne nauczanie na poziomie podstawowym;
- promocja równouprawnienia kobiet i mężczyzn;
- zmniejszenie wskaźnika umieralności dzieci;
- poprawa stanu zdrowia kobiet ciężarnych;
- zwalczanie AIDS, malarii i innych chorób;
- zapewnienie stanu równowagi ekologicznej środowiska;
- globalne partnerstwo dla rozwoju.
19. Na lekcji on-line omówimy szczegółowo wszystkie zagadnienia.
22.04.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Dzień dobry!
W ramach podsumowania wykonaj polecenia ze strony 196-197.
Odpowiedzi wyślij do sprawdzenia