Klasa VIII

21.04.2020


Temat: Globalizacja współczesnego świata.

Dzień dobry!

  1. Zapisz temat w zeszycie.
  2. Zaloguj się na platformę e-podręczniki. Udostępniłam tam materiał.
  3. Po lekcji nauczysz się: Nauczysz się: wyjaśniać, na czym polega zjawisko globalizacji; dostrzegać przejawy dysproporcji rozwojowych we współczesnym świecie; wskazywać różnice między państwami globalnego Południa a globalnej Północy.
  4. Do zeszytu przepisz definicję globalizacja: Globalizacja to procesy prowadzące do współzależności i łączenia się państw, społeczeństw i kultur. Termin ten odnosi się zarówno do zjawisk politycznych, gospodarczych, jak i społecznych.
  5. Wszyscy używamy smartfony przyjrzyj się schematowi i zobacz ile krajów bierze udział w produkcji smartfonów, który używasz?
  6. Proces globalizacji doprowadził do powstania organizacji międzynarodowych o charakterze gospodarczym i finansowym, które istotnie oddziałują na gospodarkę światową. Do najważniejszych z nich zaliczamy: Światową Organizację Handlu (ang. World Trade Organization, WTO) czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy (ang. International Monetary Found, IMF).
  7. Co to jest globalna wioska? Odpowiedzi spróbujemy udzielić podczas lekcji on-line.
  8. Czy konsumpcjonizm we współczesnym świecie jest powszechny? Porozmawiaj z babcią, rodzicami i innymi członkami rodziny czy kiedyś dążyliśmy do zdobywania, jak największej ilości usług i dóbr? Czy byliśmy minimalistami czy maksymalistami? To kolejny temat do rozmowy.
  9. Dysproporcje rozwojowe na świecie to  dystans między poziomem rozwoju poszczególnych państw i grup państw. Od wielu lat dysproporcje te się pogłębiają.
  10. Obejrzyjcie zdjęcia dołączone do tematu.
  11. Dysproporcje rozwojowe spowodowały podział państw na dwie grupy: państwa rozwijające się i państwa rozwinięte. Są one wyodrębnione głównie na podstawie kryteriów ekonomicznych i społecznych. Grupa państw rozwijających się nazywana jest także Trzecim Światem, państwami słabo rozwiniętymi lub państwami globalnego Południa. W praktyce nie ma jasno określonych norm wskazujących, które państwa zaliczamy do tej grupy. Dlatego rankingi tworzone przez organizacje międzynarodowe różnią się między sobą.
  12. Spójrzcie na mapę i zobaczcie jak wygląda podział świata.
  13. Grupę państw globalnego Południa stanowi ok. 150 krajów, położonych głównie w Afryce, Azji, Ameryce Łacińskiej i Oceanii.
  14. Przyczyny tej sytuacji są:
  • niskim poziomem życia, mierzonym dochodem narodowym na jednego mieszkańca,
  • dominującą rolą rolnictwa w gospodarce,
  • niskim stopniem unowocześnienia gospodarki,
  • niewielką rolą usług i sprzedaży zagranicznej,
  • przeznaczaniem niewielkich środków na badania naukowe i rozwój,
  • niskim poziomem edukacji,
  • trudnościami z dostępem do opieki medycznej,
  • wysoką śmiertelnością niemowląt, krótką długością życia obywateli.

   15. Grupa państw globalnej Północy charakteryzuje się dużymi wskaźnikami ekonomiczno‑społecznymi i znacznym standardem życia społecznego (wysoką jakością życia). W zależności od przyjętych kryteriów do grupy państw rozwiniętych zalicza się od 40 do ponad 60 krajów. Praktycznie we wszystkich rankingach uwzględnia się w tej grupie państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polskę.

 

     16. W walce z tymi  dysproporcjami pomaga ONZ, o którym uczyliśmy się                     wcześniej. Przypomnijcie informacje z poprzedniej lekcji.

     17. Popatrzmy teraz na mapę przedstawiającą Głód i niedożywienie na świecie.

     18. Misją ONZ jest:

  • likwidacja skrajnego ubóstwa i głodu;
  • powszechne nauczanie na poziomie podstawowym;
  • promocja równouprawnienia kobiet i mężczyzn;
  • zmniejszenie wskaźnika umieralności dzieci;
  • poprawa stanu zdrowia kobiet ciężarnych;
  • zwalczanie AIDS, malarii i innych chorób;
  • zapewnienie stanu równowagi ekologicznej środowiska;
  • globalne partnerstwo dla rozwoju.

     19. Na lekcji on-line omówimy szczegółowo wszystkie zagadnienia.

 

 

 

 

22.04.2020


Temat: Powtórzenie wiadomości.

Dzień dobry!

W ramach podsumowania wykonaj polecenia ze strony 196-197.

Odpowiedzi wyślij do sprawdzenia Uśmiech