Klasa V

21.04.2020


Temat: Pustynie gorące i pustynie lodowe.


Nauczysz się:

rozpoznawać rośliny i zwierzęta żyjące na pustyniach gorących;

omawiać związek między klimatem pustyni gorącej a wyglądem występującej na niej roślinności;

rozpoznawać wybrane zwierzęta żyjące na pustyni gorącej,

wskazywać na mapie Arktykę i Antarktydę;

omawiać cechy klimatu strefy polarnej;

wyjaśniać pojęcie „pustynia lodowa”;

opisywać działalność naukową człowieka na obszarach polarnych.

Dzień dobry!

  • Dzisiaj pracujemy z podręcznikiem i e-podręcznikiem.
  • Proszę otworzyć podręcznik na stronie 127 i zapisz temat w zeszycie.
  • Przepisz do zeszytu definicję:  pustynia to obszar na którym-  ze względu na niesprzyjające warunki klimatyczne – roślinność jest bardzo uboga lub w ogóle nie występuję.
  • Pierwsza część lekcji będzie dotyczyła pustyni gorących.
  • Klimat pustyni gorącej znajduje się w strefie klimatów zwrotnikowych. Przypomnij sobie materiał z pierwszej lekcji z działu. Zapamiętaj, że Sahara to obszar w Afryce Północnej. Obszar ten charakteryzuje się małą ilością opadów, są one nieregularne i bardzo rzadkie. Temperatura tam jest bardzo wysoka i wieje silny wiatr. Występuję tu też duża różnica między nocą a dniem.
  • Teraz przyjrzyj się mapie i zobacz na mapie, gdzie znajdują pustynie gorące.
  • Rzeźba terenu pustyni gorącej to  nie morze piasku. Występuję tam żwirem i skałami litymi. Pustynie dzielimy na pustynie piaszczyste, kamieniste i żwirowe. Jak myślicie jaki czynnik przy podziale został zastosowany?

           Teraz kolej na  Was poszukajcie odpowiedzi na pytanie. Co to są wydmy i                grzyby skalne?

  • Wymienimy teraz zwierzęta i rośliny występujące na pustyniach gorących. Ze względu na panujące tam warunki klimatyczne nie występuję tam zwarta szata roślinna ( w przeciwieństwie do lasów omawianych na wcześniej  lekcji). Wyjątek stanowią oazy, czyli miejsca na pustyni, gdzie wody podziemne znajdują się płytko pod powierzchnią gruntu. Umożliwia to rozwój roślin, które mają dostęp do wody.

            A teraz zagadka:

            W jaki sposób  kaktus i opuncje  przechowują wodę?

            Po co garb dla wielbłąda?

            Czy już wiecie ? Uśmiech

           Zapamiętajcie, że zwierzęta stają się aktywne  dopiero po zmroku . Wiecie              dlaczego ? Tak, ponieważ wtedy obniża  się temperatura powietrza.

           A teraz zapiszcie w zeszycie zwierzęta i rośliny występujące na pustyni                    gorącej. ( str.128 i 129).

  • Ludzie na pustyniach gorących mieszkają w oazach. Czy wiesz dlaczego?

           Natomiast Beduini to mieszkańcy prowadzący koczowniczy tryb życia. Z                  historii przypomnijmy sobie, że oznacza toprzemieszczanie się ludzi w celu              poszukiwania jedzenia lub wody. Beduini zajmują hodowlą owiec, kóz i                     wielbłądów. Występująna terenie Afryki i na Półwyspie Arabskim.

  • Kolejna część lekcji będzie dotyczyła pustyni lodowych. Występują one w strefie klimatów okołobiegunowych. Tereny na jakich występują to Antarktyka i Arktyka. Twoim zadaniem jest odnalezienie tych terenów na mapie ze strony 130. Mam nadzieję, że Ci się udało. Spróbuj opisać w zeszycie położenie tych terenów. Występuje tam przez cały rok ujemna temperatura i wieje silny wiatr. Jeżeli chodzi o opady jest ich mało  i występuje w postaci śniegu.
  • Bardzo ciekawym zjawiskiem jest występowanie dnia polarnego (Słońce nie zachodzi dobę lub dłużej) oraz nocy polarnej ( Słońce nie wychodzi dobę lub dłużej).

            Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=bTtmhLvIQdo

            Do minuty 6:50

           Dla osób zainteresowanych tematem : https://www.youtube.com/watch?v               =ObHzjkLozNI

  • Świat roślin i zwierząt pustyni lodowej jest ubogi .Rośliny tam  nie występują, a zwierząt jest mało. Pamiętajcie, że pustynia lodowa jest pokryta lodem. Teraz proszę zapisać w zeszycie odpowiedź na pytanie: W jaki sposób zwierzęta przystosowały się dożycia na pustyni lodowej?
  • Pustynie lądowe to tereny bezludne. Stacje badawcze znajdują się na Antarktydzie.  W Arktyce ludzie mieszkają na wybrzeżach Grenlandii.
  • Lekcja była obszerna. Mam nadzieję, że zdobyliście  wiedzę i potraficie po lekcji odpowiedzieć na wszystkie zagadnienia podane na początku lekcji.
  • Na następnej lekcji zrobimy krótką kartkówkę z trzech ostatnich lekcji. Waszym zadaniem jest powtórzyć materiał z trzech ostatnich lekcji.
  • Dla osób chętnych zaloguj się na stronę e-podręczniki:

            https://epodreczniki.pl/a/pustynia-lodowa/D1DTBgJNL

            Wykonaj ćwiczenia 1,2,3 i 4 . Ja widzę wykonane ćwiczenia.

            https://epodreczniki.pl/a/przyroda-pustyni/D1HLQOdwA

            Wykonaj ćwiczenie 1,2,3 i 4.

Powodzenia Uśmiech