15-17.04.2020r.

 

1. Rozpocznij katechezę modlitwą:

           Bóg pragnie dla nas zawsze konkretnego dobra, chce byśmy tu na ziemi byli szczęśliwi, mówi do każdego z nas „Jam jest Pan Bóg twój, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli”, daje nam dar wolności. Prośmy Go wspólnie o to, byśmy nauczyli się mądrze korzystać z tego daru:

Ojcze nasz…

 

2. Napisz w zeszycie tematy katechez:

                -  „ WYZWOLICIEL”

                -   „WĘDRÓWKA  KU  WOLNOŚCI”

 

3. Przeczytaj opowiadanie:

 

          

 „Iza z Julką od kilku godzin chodziły po okolicznych sklepach. Iza wciąż nie mogła zdecydować, jaki prezent wybrać dla swojej cioci. Chciała, żeby to było coś szczególnego, bo i okazja była wyjątkowa: ciocia z wujkiem wyjeżdżali za granicę, prawdopodobnie na stałe. Mieszkał tam już ich dorosły syn, który miał stabilną sytuację finansową. Zaprosił rodziców do siebie zdając sobie sprawę z ciężkiej sytuacji materialnej w jakiej się znaleźli.

- To takie przykre, że muszą wyjechać – skarżyła się Iza do Julki. – jestem naprawdę związana z moja ciocią, pomogła mi wiele razy w życiu. To niesprawiedliwe, że ani ona, ani wujek nie mogą znaleźć pracy we własnym kraju!

- Masz rację, to smutne – odparła Julka. – Ale przecież nie tylko ich spotkała taka sytuacja. Wielu ludzi, i to nie tylko z Polski, musiało emigrować za chlebem, ale potem wracali. Często okazywało się, że kraj do którego wyjeżdżali, okazywał się rajem tylko z daleka. Albo że po pewnym czasie zmieniał się na gorsze. Zresztą nigdy nie wiemy, co wydarzy się w przyszłości, świat zmienia się szybko. Jest szansa, że twoja ciocia również wróci.

- Mam nadzieję, że tak właśnie będzie – uśmiechnęła się Iza. – A na razie pocieszam się tym, że nie będzie tam sama, ale z rodziną. Razem zawsze raźniej”.

 

4. Odpowiedz na pytania ustnie:

 

- Dlaczego ciocia i wujek Izy musieli wyjechać z Polski?

- Jakie trudności mogą napotkać ludzie decydujący się na emigrację?

 

            Często zdarza się, ze nasi rodacy muszą opuścić Polskę w poszukiwaniu lepszych, bardziej godnych warunków życia i pracy. Niestety te „wyprawy za chlebem” nie zawsze kończą się szczęśliwie. Z dala od domu i najbliższych wielu ludzi zapomina o pielęgnowanych w życiu wartościach, odchodzi od Pana Boga, staje się prawdziwymi niewolnikami pracy i dóbr materialnych, niejednokrotnie też zdarza się, że ich trudną sytuację materialną wykorzystują zorganizowane grupy przestępcze, które zmuszają emigrantów do niewolniczej pracy (nierzadko w trudnych warunkach) i pozbawiają tych ludzi należnych im praw.

 

5. Odpowiedz na pytania ustnie:

 

- Co to znaczy „być niewolnikiem”?

- Jakie konsekwencje pociąga za sobą fakt pozbawienia wolności?

 

6. Uporządkujmy nasze przemyślenia, zbierając je w zadaniu 1 w Kartach pracy:

 

7. Przeczytaj tekst:

 

„W 8  klasie na godzinie wychowawczej kilkanaście osób dyskutuje na temat wolności człowieka i różnego rodzaju zniewoleń (…). 

– Uważam, że łatwiej jest żyć bez wiary w Boga w dzisiejszym świecie. Życie bez Boga jest jakby prostsze, nie muszę zachowywać Jego przykazań. Człowiek jest wtedy wolny i odpowiada przed samym sobą – powiedziała Karolina.

Część klasy poparła Karolinę, chociaż dodała, że przecież człowiek i tak musi w życiu mieć pewne zasady, którymi będzie się kierował, więc czemu nie przykazania? Z Karoliną natomiast zdecydowanie nie zgodził się Dominik, który zauważył, że w momentach, gdy człowiek odchodził od Boga, gdy zapominał o Nim i próbował żyć na własna rękę, wówczas zawsze popadał w większe kłopoty. Stawał się często niewolnikiem…”.

 

       Odpowiedz ustnie na pytania:

- Co to znaczy „być niewolnikiem”?

- Jakie konsekwencje pociąga za sobą fakt pozbawienia wolności?

 

Uporządkujmy nasze przemyślenia, zbierając je w zadaniu 1 w Kartach pracy:

 

 

 

 

Stary Testament pokazuje, że niewola zawsze była następstwem braku wierności przymierzu z Bogiem. Podobnie było z niewolą egipską.

 

Bardzo ważnym momentem w historii zbawienia był, trwający ponad 400 lat okres, pobytu narodu wybranego w Egipcie. Dość szybko Izraelici przestali być w tym kraju traktowani jako goście. Stali się niewolnikami Egipcjan. W tym niezwykle trudnym okresie dziejów naród izraelski tęsknił za wolnością, nim ją jednak odzyskał musiał się nauczyć z niej korzystać…

Posługując się poniższym tekstem przypomnij sobie w jaki sposób Izraelici trafili do Egiptu i jak potoczyły się tam ich losy:

 

            

 

Początki niewoli egipskiej, która trwała ponad czterysta lat, sięgają historii Józefa – prawnuka Abrahama. Józef był ukochanym synem Jakuba. Rodziło to uczucie zazdrości wśród jego braci i dlatego postanowili go zabić. Jednak za namową najstarszego z nich, Rubena, wrzucili Józefa do studni. Ostatecznie sprzedali go jako niewolnika przejeżdżającym kupcom, a ojcu powiedzieli, że został rozszarpany przez dzikie zwierzę. W taki sposób Józef trafił do Egiptu, a jego pan, Potifar, obdarzył go takim zaufaniem, że oddał mu swój majątek, aby nim zarządzał. Pan Bóg błogosławił Józefowi i dlatego wiodło mu się dobrze w domu swego pana Egipcjanina. Jednak na skutek niesprawiedliwego oskarżenia żony Potifara Józef trafił do więzienia. Tam zdobył zaufanie naczelnika i otrzymał władzę nad wszystkimi więźniami. Dobrze odczytał sny dwóch z nich i to spowodowało, że trafił na dwór faraona, aby wytłumaczyć jego sen o siedmiu latach tłustych i siedmiu chudych. Józef został zarządcą całego Egiptu i przygotowywał kraj na czasy głodu. Z tego powodu w latach biedy do Egiptu napływały tłumy ludzi, aby kupić zboże. Tak trafili do Egiptu także bracia Józefa. Wybaczył on im ich zdradę i sprzedanie go kupcom egipskim. W końcu do Egiptu przybył ojciec Józefa – Jakub – z całą rodziną. Znaleźli w Egipcie dobre warunki do życia. Pismo Święte kończy tę historię w następujący sposób:

Potem umarł Józef i wszyscy jego bracia, i całe to pokolenie. A synowie Izraela rozradzali się, pomnażali, potężnieli i umacniali się coraz bardziej, tak że cały kraj się nimi napełnił.

Lecz rządy w Egipcie objął nowy król, który nie znał Józefa. (Wj 1,6–8)

 

Nowi władcy Egiptu obawiali się licznego i prężnego narodu Hebrajczyków, żyjącego na ich terytorium. Postanowili go wyniszczyć przez uciążliwą pracę, a także nakazali zabijanie wszystkich nowonarodzonych chłopców. Jednym z nielicznych ocalonych był Mojżesz.

 

 

Jak już wiemy, Pan Bóg postanowił pomóc zniewolonemu narodowi, posługując się osobą Mojżesza. Znacie dobrze tego bohatera Starego Testamentu z młodszych klas. Przypomnijmy co wiemy na jego temat: kim był, czym zasłużył się w dziejach narodu wybranego?

 

 

Mojżesz urodził się w Egipcie w XIII wieku przed Chrystusem. Aby go uratować, matka schowała go w zaroślach Nilu w wiklinowym koszu. Tam został odnaleziony przez córkę faraona. Kiedy dorósł, otrzymał polecenie od Pana Boga, aby wyprowadzić Żydów z Egiptu i przeprowadzić ich przez pustynię do ziemi Kanaan, skąd przed wiekami ich przodkowie udali się do Egiptu.

Bóg, objawiając się Mojżeszowi w krzewie gorejącym, mówił:

«Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód [...]. Teraz oto doszło do Mnie wołanie Izraelitów, bo też naocznie przekonałem się o cierpieniach, jakie im zadają Egipcjanie. Idź przeto teraz, oto posyłam cię do faraona, i wyprowadź mój lud, Izraelitów, z Egiptu». (Wj 3,7–10)

 

 

Wspominając postać Mojżesza przenosimy się w czasie do XIII wieku przed narodzeniem Chrystusa. To wówczas prosta żydowska kobieta (matka Mojżesza) pragnąc ocalić swojego syna ukrywa go w wiklinowym koszyku w zaroślach nad Nilem – świętą rzeką Egipcjan. Tam właśnie odnajduje chłopca służąca bezdzietnej córki faraona – a ta uznając „znalezisko” za dar bogów zabiera chłopca na dwór i wychowuje jak własnego syna, potencjalnego następcę tronu.

  Bóg miał jednak wobec Mojżesza inne plany. Zobaczmy wspólnie – jak je objawił:

 

«Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód [...]. Teraz oto doszło do Mnie wołanie Izraelitów, bo też naocznie przekonałem się o cierpieniach, jakie im zadają Egipcjanie. Idź przeto teraz, oto posyłam cię do faraona, i wyprowadź mój lud, Izraelitów, z Egiptu». (Wj 3,7–10)

 

8. Odpowiedz i zapisz w zeszycie odpowiedzi na pytania:

 

-  Jakie zadanie Pan Bóg powierzył Mojżeszowi?

- Jakie okoliczności skłoniły Boga do podjęcia takiej decyzji?

 

            Jak potoczyły się dalsze losy Mojżesza i narodu Izraelskiego dowiemy się z kolejnego fragmentu :

 

9. Przeczytaj:

 

Mojżesz zrealizował żądanie Boga. Udał się najpierw na dwór faraona, prosząc o wolność dla swojego ludu. Kiedy spotkał się z odmową, Bóg zaczął nękać Egipcjan plagami. Zesłał między innymi plagę ciemności, szarańczę, a kiedy mimo wszystko faraon nie chciał ustąpić, Pan Bóg nakazał, aby każda rodzina żydowska zabiła baranka, spożyła z niego mięso w czasie wieczerzy, a jego krwią oznaczyła drzwi domu. Tamtej nocy w każdej egipskiej rodzinie umarł pierworodny syn. Zostały oszczędzone tylko domy Izraelitów, którzy z nakazu Pana Boga oznaczyli wcześniej drzwi krwią baranka. Wówczas faraon ustąpił i pozwolił Żydom wrócić do ojczyzny. I choć później zmienił zdanie i zaczął ich ścigać, przeszli oni cudownie po dnie Morza Czerwonego, a wojska egipskie zostały zalane przez morskie wody.

 

 

Starotestamentalny fakt wyzwolenia z niewoli ma dla wierzących w Chrystusa znaczenie symboliczne. Dla chrześcijan Pascha żydowska jest zapowiedzią paschy chrześcijańskiej, czyli ofiary Jezusa Chrystusa. Przejście przez Morze Czerwone jest symbolem i zapowiedzią chrztu świętego.

Zatrzymując się nad wydarzeniem „wyjścia z niewoli egipskiej” warto też zatrzymać się dłużej nad faktem zniewolenia. My tez niejednokrotnie popadamy w różnego rodzaju zniewolenia – najniebezpieczniejsza jednak jest dla nas niewola zła i grzechu, bo nie jesteśmy w stanie samodzielnie się z niej wyrwać. Do tego potrzebna jest Boża interwencja. Jezus Chrystus, umierając i zmartwychwstając, uwolnił nas z niewoli grzechu, śmierci i szatana i odkupił cały świat.

10. Zapisz notatkę w zeszycie:

 

 „Jam jest Pan Bóg twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli”.  

Przejście przez Morze Czerwone, będące prawdziwym wyzwoleniem Izraela z niewoli egipskiej, zapowiada wyzwolenie, jakiego dokonuje Bóg w sakramencie chrztu: „Ty sprawiłeś, że synowie Abrahama przeszli po suchym dnie Morza Czerwonego, aby naród wyzwolony z niewoli faraona stał się obrazem przyszłej społeczności ochrzczonych” (por. KKK 1221)

 

11. Wypełnij kartę pracy w załączniku i prześlij na adres: spswietajnoklasa8@wp.pl

12. Odmów na zakończenie modlitwę: ”Ojcze nasz”.




załączniki:


karta pracy